سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
کودک با مطالعه کتاب می‌تواند آینده خود را بیمه کند

علی باباجانی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: هر چه سن پایین‌تر باشد، ساختن یک شخصیت درست و اساسی راحت‌تر است. علاقه‌مند کردن کودک به کتاب باعث می‌شود که در جهت درستی حرکت کند و آینده خود را با مطالعه کتاب بیمه کند.

علی باباجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نقش کتاب در رشد انسان‌ها گفت: انسان برای رشد خود در همه ابعاد نیاز به دانش دارد. یکی از مصالح ساختمانی وجود انسان، کتاب است که با خواندن آن، به رشد خود کمک خواهد کرد. پس برای ساختن خود باید به کتاب روی آوریم و با خواندن کتاب مسیر رشد خود را فراهم کنیم.

او افزود: بنابراین هر چه سن پایین‌تر باشد، ساختن یک شخصیت درست و اساسی راحت‌تر است. علاقه‌مند کردن کودک به کتاب باعث می‌شود که در جهت درستی حرکت کند و آینده خود را با مطالعه کتاب بیمه کند.

این نویسنده کودک و نوجوان به تجربه فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: تجربه سال‌ها تلاش در این زمینه نشان داده است که کودکان و نوجوانانی که در مسیر کتابخوانی قرار می‌گیرند، نسبت به دیگران عملکرد بهتری دارند. یکی از نمونه‌ها در تحصیل است. دانش‌آموزان کتابخوان از نظر درسی به نتیجه بهتری می‌رسند.

باباجانی در ادامه صحبت خود اضافه کرد: مطالعه باعث غنی‌تر شدن ذهن می‌شود. ذهن انسان خاصیت گیرندگی و فرستندگی دارد. کتاب که نتیجه تلاش و اندیشه یک نویسنده است، ابزار مهمی برای ذهن آدمی است. اطراف ما پر از اطلاعات درست و نادرست است؛ به‌خصوص فضای مجازی که اطلاعات آن موجز و مختصر و گاهی گمراه‌کننده است؛ ولی کسی که با کتاب سروکار دارد، مطالب را عمیق و اصولی دریافت می‌کند و همچنین کتاب، انسان را به اندیشه‌ورزی سوق می‌دهد. پس نیاز است که برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر، نسل جدید را با مطالعه آشتی داد و مشوق‌هایی را برای این مهم در نظر گرفت. زنگ کتاب مدرسه می‌تواند یکی از اقداماتی باشد که کودک و نوجوان را به مطالعه تشویق کند.

نویسنده ادبیات دینی کودک و نوجوان از نقش مؤلفان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در هموارکردن مسیر ساخت آینده‌ای روشن‌تر برای نسل جدید گفت: من به‌عنوان نویسنده تلاش می‌کنم که با معرفی کتاب‌های مناسب به کودکان و نوجوانان و اهالی کتاب، اهمیت مطالعه را به این قشر یادآور شوم. البته اقدامات زیادی می‌توان انجام داد. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مدرسه، مسابقه‌های کتابخوانی، تشویق به کتابخوانی در رسانه ملی، برگزاری جلسات نقد و معرفی و دیدار با مؤلف در مدرسه و مساجد، می‌تواند کمک زیادی به ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشد.

علی باباجانی درباره بهره‌مندی والدین، کودکان و نوجوانان از فرصت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب، فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها با کتاب آشتی کنند. چه خوب می‌شود اگر هر خانواده‌ای با فرزند خود به نمایشگاه بیاید و در جشن آشتی کتاب شرکت کند. امید که روزی در خانه‌ها سبد خرید کتاب از خریدهای مورد نیاز هر خانواده‌ای باشد.

به گزارش ایبنا: سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط