سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
تولید و پخش بیش از پنج هزار دقیقه برنامه در حوزه کتاب طی سال ۱۴۰۲ در لرستان

لرستان - مدیرکل صدا و سیمای لرستان با بیان اینکه صدا و سیمای این مرکز در سال گذشته پنج هزار و ۸۷۰ دقیقه برنامه با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی تولید و پخش کرده، از آمادگی برای تولیدات بیشتر در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

علی‌رضا شیروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، درباره عملکرد این مرکز در سال ۱۴۰۲ در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی گفت: برنامه‌های کتاب‌محور لرستان در چهار بخش خبری، مخاطبان رادیو و تلویزیون و فضای مجازی تولید شده‌اند.

تولید پنج هزار و ۱۰۰ دقیقه برنامه رادیویی در حوزه کتاب در لرستان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، در واحد صدای این مرکز پنج هزار و ۱۰۰ دقیقه برنامه از جمله «سلام لُرسو»، «شونِشینی»، «صدای شهر»، «دِ ایواره تا آساره»، «پیچ گلدشت»، «چای داغ»، «موج مثبت» «ما همانیم که می‌خوانیم»، «مسابقه دالگه» و … تولید و پخش شده است، افزود: در ۲۷ برنامه ۱۵ دقیقه‌ای در برنامه «آفتاب و مهتاب» ویژه کودکان به موضوع کتابِ کودک و تأثیر کتاب‌خوانی در تربیت کودکان پرداخته شده است.

شیروی به برنامه «پیام زاگرس» اشاره کرد و افزود: این برنامه به موضوع آموزش مباحث فرهنگی و اخلاق سیاسی در قالب معرفی کتاب‌هایی در این حوزه با برقراری ارتباط تلفنی با نویسندگان و مولفان بومی استان نیز در طی سال می‌پردازد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان به یکی دیگر از برنامه‌های «رادیو لرستان» با عنوان «چای داغ بروجرد» اشاره کرد و افزود: این برنامه به مباحث حوزه کتاب صوتی و دیجیتال، نهادهای متولی کتاب، معرفی کتاب‌های مفید، تقویت عادات کتاب‌خوانی، راهکارهای افزایش سرانه مطالعه کتاب، نشر و توزیع کتاب،، آموزش سواد رسانه‌ای و کتابخانه‌ها می‌پردازد.

وی ادامه داد: در برنامه «صدای شهر» نیز مهارت‌های کتاب‌خوانی، شهر کتاب، معرفی شخصیت‌ها و نویسندگان معروف حوزه کتاب و دیگر مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی مورد توجه قرار داده شده است.

تولید ۷۲۰ دقیقه برنامه حوزه کتاب در سیمای لرستان مرکز لرستان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان به تولید ۷۲۰ دقیقه برنامه در سیمای این مرکز اشاره کرد و افزود: برنامه‌هایی مانند «کودک (شیرین مثل قند)»، «وایک»، «پژواک»، «قاب ماندگار»، «حونه امید» و دیگر برنامه‌های سیمای مرکز لرستان به فراخور به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه «وایَک» بیشتر به مباحث عادت کتاب‌خوانی، فرهنگ کتاب‌خوانی، تاثیر کتاب‌خوانی بر جامعه و افراد پرداخته است، افزود: برنامه «شیرین مثل قند» به بحث فرهنگ کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های مفید برای ترغیب کودکان به خواندن کتاب پرداخته، همچنین برنامه‌های دیگر سیما بیشتر فرهنگ کتاب‌خوانی را با هدف بالا بردن سرانه مطالعه کتاب مورد توجه قرار داده‌اند

پخش مستقیم افتتاحیه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

شیروی از دیگر اقدامات سیمای مرکز لرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی را پخش مستقیم مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد با حضور وزیر ارشاد به مدت ۳۵ دقیقه عنوان کرد و افزود: پخش مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب سخنان رهبری به مدت ۳۰ دقیقه، پخش مراسم رونمایی از تقریظ بر کتاب شهید صدرزاده به مدت ۳۰ دقیقه و پخش ۴۵ مورد زیرنویس در هفته کتاب و کتابخوانی با موضوع اطلاع‌رسانی و ترغیب به کتابخوانی از دیگر اقدامات سیمای مرکز لرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای لرستان گفت: بخش خبری صدا و سیمای مرکز استان نیز با پوشش اخبار حوزه کتاب همچون جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، پوشش خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، رونمایی از کتاب‌های منتشر شده ناشران استان، نشست‌های شاعران و نویسندگان استان، جلسات نقد و بررسی کتاب در سال ۱۴۰۲ در لرستان تولید و پخش شده است.

وی افزود: در حوزه فضای مجازی نیز سه پوستر با موضوع مسابقه کتابخوانی و جشنواره کتاب ۷ مورد عکس نوشته با موضوع نمایشگاه کتاب، عرضه کتاب، عضویت رایگان در کتابخانه، استوری موشن‌های ۱۵ ثانیه با موضوع سخنان رهبری در مورد کتاب و کتابخوانی و انتشار کلیپ‌های سه‌دقیقه‌ای با موضوع نمایشگاه کتاب تولید و منتشر شده است.

مدیرکل صدا و سیمای لرستان با بیان اینکه رسانه‌ها، تأثیر زیادی در شکل‌گیری باورها و نگرش‌های مخاطبان خود در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی دارند افزود: تلاش می‌شود در سال ۱۴۰۳ برنامه‌های بیشتری با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی در استان تولید شود. هرچند ترویج و توسعه کتاب‌خوانی کاری نیست که یک دستگاه یا یک وزارتخانه بتواند به تنهایی انجام دهد و نیاز است همه دستگاه‌ها به فراخور وظایف خود در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها