سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
حماسه آفرینی این روزهای فلسطین نتیجه همبستگی محور مقاومت است

در بیانیه هیئت داوران جایزه شهید همدانی عنوان شد: کیست که نداند حماسه آفرینی این روزهای فرزندان رشید ملت ستم دیده فلسطین در غزه و نبرد طوفان الاقصی، نتیجه طبیعی روند تکامل همبستگی و هماهنگی یکایک رزمندگان و مردمان کشورهای محور مقاومت در ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اختتامیه سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم و جبهه مقاومت، جایزه قافله سالار شهدای مدافعان حرم شهید حاج حسین همدانی با حضور سرداران لشکری و کشوری، خانواده شهدا، نویسندگان، ناشران و اصحاب رسانه در سالن خلیج فارس موزه ملی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد.

گلعلی بابایی نویسنده و یکی از اعضای هیئت داوران با اشاره به اینکه تیم داوری قریب به ۵۰۰ اثر را داوری کردند بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«برگزاری سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعین حرم محور مقاومت؛ جایزه شهید همدانی را در شرایطی به پایان می‌رسانیم که جهان ما این روزها سخت متأثر از رویدادهای حیرت انگیزی است که در ریشه‌یابی زمینه‌های حدوث و بروزشان به اعتراف دوست و دشمن، نقش آفرین اصلی؛ شهیدان عزت آفرین مدافع حرم و محور مقاومت بوده اند. کیست که نداند حماسه آفرینی این روزهای فرزندان رشید ملت ستم دیده فلسطین در غزه و نبرد طوفان الاقصی، نتیجه طبیعی روند تکامل همبستگی و هماهنگی یکایک رزمندگان و مردمان کشورهای محور مقاومت در ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین است.

کیست که نشنیده باشد بیانات روشنگر قافله سالار انقلاب اسلامی را که بارها و بارها به مردم ایران متذکر شدند: «…اگر این جوان‌ها، این شهداء و امثال سردار سپید روی و سپید موی ما شهید حاج حسین همدانی به جنگ دشمنان خبیث ملت انقلابی ایران نمی‌رفتند، ما امروز مجبور بودیم در خیابان‌های کرمانشاه و همدان و قزوین با آنان بجنگیم.»
ضمن بزرگداشت یاد و مجاهدات مانای یکایک رزمندگان شهید، جانباز و ایثارگر محور مقاومت، به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، حبیب مدافعین حریم حرم آل الله؛ حاج حسین همدانی، شهیدان مظلوم و بی دفاع غزه و خانواده‌های سربلند ایشان و با عرض خیر مقدم به حضار محترم، مراسم اختتامیه سومین دوره دو سالانه جشنواره کتب محور مقاومت، جایزه شهید همدانی را آغاز می کنیم.

به استناد فراخوان‌های این دوره، آثار ارسالی به دبیرخانه سومین دوسالانه جایزه شهید همدانی، کتاب‌هایی را در بر می‌گرفت که در بازه زمانی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خورشیدی، منتشر شده بودند. بر این اساس در پایان فراخوان حدود ۵۰۰ عنوان کتاب از سوی ناشران و نویسندگان داخلی و خارجی به این دبیرخانه ارسال گردید. کتاب‌هایی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، روسی، آذری، ترکی استانبولی، اردو و کردی.

این آثار در ۶ گروه شامل: خاطره، پژوهش، زندگی‌نامه، داستان، کودک و نوجوان و حوزه بین الملل دسته بندی شدند تا توسط ۸ گروه داوری مورد ارزیابی قرار بگیرند. لازم به ذکر است که دو گروه داوری افزوده شده مربوط اند به بخشهای ویراستاری و هنری جایزه شهید همدانی که در ربط مستقیم با هر ۶ گروه فوق بوده اند.

در پایان تذکر سه نکته کلیدی را ضروری می‌دانم:
۱- چنین به نظر می‌رسد که همچنان در بخش پژوهش و رمان با فقر شدید آثار روبه‌رو هستیم. امید آنکه محققین، مؤلفین و ناشرین محترم به این دو گونه ادبیاتی مهم توجه بیشتری داشته باشند.
۲- آنچه که از فحوای صورتجلسه پایانی داوران محترم بخش ویراستاری استنباط می‌شود، حاکی از آن است که این عزیزان بیش از هر چیزی گلایه‌مند عدم مراعات دستور رسم‌الخط فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط ناشرین محترم می‌باشند. لذا ضمن توصیه به رعایت جانب درست نویسیِ زبانِ شیرین فارسی حراست از زبان ملّی را متذکر شدند.

در بخشی از بیانیه داوران محترم ویراستاری آمده است: … بجاست که ناشران محترم شیوه‌نامه‌های سلیقه‌ای را رها سازند و بر مبنای دستور خط فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتاب‌ها را ویرایش کنند. شگفت اینکه در صفحە شناسنامە کتاب‌های یکی از ناشران به پیروی رسم‌الخط فرهنگستان تصریح شده بود، اما در متن همان کتاب، همچنان با اعمال نظرهای سلیقه‌ای و کاملاً نادرست روبه‌رو بودیم که بسی مایە دریغ و افسوس است.

۳- در پایان روی خطاب ما به نویسندگان محترمی است که در عرصه‌های نگارش زندگی‌نامه و خاطرات شفاهی قلم می‌زنند. با علم به اینکه می‌دانیم محدودیت‌ها و مراقبت‌های فراوانی در مسیر فعالیت این عزیزان وجود دارد، خاضعانه از آنها تمنّا داریم، در جهت تبیین درست زندگانی و جهاد رزمندگان محور مقاومت و شهیدان سرافراز مدافع حرم با تحقیقات گسترده‌تر و کنشگری‌هایی افزونتر دست به قلم ببرند تا از این رهگذر آثاری فاخرتر خلق نمایند.»

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسدارن ضمن تشکر از عوامل برگزاری مراسم و زنده نگه‌داشتن نام شهیدان همدانی و سلیمانی گفت: شهدای سرشناس ما نشان‌دهنده راه انقلاب اسلامی هستند و عمدتاً نقش آفرینی خود را از دفاع مقدس شروع کردند. این‌ها نیروهای عظیم مردمی را در این مسیر راهنمایی می‌کردند و زیرساخت‌های اساسی را پایه‌ریزی می‌کردند.

وی افزود: پیام این شهیدان و ایستادگی آنها که هم اکنون به منطقه مخابره می‌شود در جوامع مختلفی همچون یمن و لبنان و عراق اثر خود را گذاشته است. باید اقرار کنیم که مقاومت اسلامی ما بعد از ماجرای داعش و تلاش‌ها در آن مقطع سرنوشت‌ساز، آغاز و با شهادت سردار سلیمانی جهانی شد. پیام مقاومت انقلاب اسلامی که شاید بتوان گفت تنها پیام و درسی است که انقلاب اسلامی به تمامی به جهان و جهانیان منتقل کند، همین مقاومت در برابر ظلم و طرفداری از مظلوم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها