دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
«پاتوق و پاتوق‌نشینی در ایران»؛ تصویری جامع از یک پدیده تاریخی

کتاب «پاتوق و پاتوق‌نشینی در ایران» تالیف فرید مرادی به کندوکاو و بررسی این سیر تاریخی می‌پردازد و بر آن است که تصویری در حد خود جامع از سیر تاریخی این پدیده در اختیار خواننده اثر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات لنا کتاب «پاتوق و پاتوق‌نشینی در ایران» تالیف فرید مرادی را روانه بازار نشر کرد.

پاتوق، یا پاتوغ، اصطلاحی متداول در فرهنگ مردم برای بیان جایی که اشخاص همکار و همفکر برای رفع و رجوع امور خود در آن گرد می‌آیند. در لغت‌نامه دهخدا پاتوغ محل عادی اجتماعات لوطیان در محله یا شهر یا قریه تعریف شده، و این واژه، مرکب از پای فارسی به معنی محل و جای، و توغ (نک‌: ذیل واژه) ترکی دانسته شده است.

حیات پاتوق‌ها را می‌توان در دوره‌های تاریخی و اجتماعی مختلف پیگیری کرد. چنانچه در کتاب «پاتوق در مدرنیته ایرانی» آن را به سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی تقسیم می‌کند. اما این پاتوق‌نشینی از پیش از قاجار نیز در ایران وجود داشته و باید گفت ایرانیان مکان‌های مختلفی را در بازه‌های زمانی و تاریخی متفاوت برای پاتوق کردن انتخاب کرده‌اند. مثلاً زورخانه‌ها در عصر صفویه یا قهوه‌خانه‌ها در عصر ناصرالدین شاه.

در ایران عهد قاجار چایخانه و قهوه‌خانه‌ها رونق زیادی داشتند و محافل و شب‌نشینی مردم عادی و کلاه مخملی‌ها و پهلوانان در این مکان‌ها بود. البته حمام‌ها نیز از این بحث مستثنا نبوده‌اند یا زورخانه‌ها. پهلوانانی که روز خود را در زورخانه گذرانده بودند، شب‌ها به قهوه‌خانه می‌رفتند.

پاتوق و پاتوق‌نشینی، تجربه زندگی جمعی و بخشی از تاریخ مدرنیته ایرانی است که با پیدایی قهوه‌خانه‌ها در دوران صفویه شروع شده و در مسیر طولانی تاریخ خود تحولات و تغییرات بسیاری را از سرگذرانده، تا امروز که به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری بدل شده است. این کتاب به کندوکاو و بررسی این سیر تاریخی می‌پردازد و بر آن است که تصویری در حد خود جامع از سیر تاریخی این پدیده در اختیار خواننده اثر بگذارد.

انتشارات لنا کتاب «پاتوق و پاتوق‌نشینی در ایران» تالیف فرید مرادی را در ۷۴۲ صفحه به بهای ۴۹۰ هزار تومان روانه بازار نشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها