شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
این کتاب روایت شهیده نوجوان است

مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب «امسال قبول می‌شویم» بیان کرد: در انقلاب مشهد و راهپیمایی ۹ دی ۵۷، پنج خانم بر اثر برخورد تانک شهید می‌شوند.

مرضیه ذاکری نویسنده کتاب «امسال قبول می‌شویم» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: من در حوزه تاریخ شفاهی کار می‌کنم و موضوعاتی که سراغ آنها می‌رویم داستان زندگی واقعی آدم‌هاست، سوژه‌های واقعی هستند که تجربه زیسته‌ای در مقاطع تاریخی دارند و ما آن خاطرات را تبدیل به کتاب می‌کنیم.


وی گفت: اولین کتابی که من نوشتم، کتابی با عنوان «خانم مربی» بود و در حوزه مربیان تربیتی، داستان زندگی یک مربی پرورشی است که از دهه شصت شروع به کار کرده است، بعد از آن کتاب «خاندان مبارز» است که روایتی از اقدس حسینیان است که پیش از انقلاب وارد فضای سیاسی و مبارزاتی می‌شود و خانه او محل فعالیت گروه انقلابی می‌شود. کتاب سوم بنده «خانه‌ای برای همه» است با موضوع سبک زندگی و تربیتی یک مادر را روایت می‌کند و برای خانم‌ها بسیار کاربردی است.


ذاکری درباره کتاب «امسال قبول می‌شویم» گفت: ما برای شهیده زینال‌پور سراغ این خانواده رفتیم، الهه زینال‌پور شهید انقلاب و از اولین شهدای خانم در انقلاب مشهد و راهپیمایی ۹ دی ۵۷ است، در آن راهپیمایی ۵ خانم بر اثر برخورد تانک شهید می‌شوند که یکی از آنها الهه است. در آن راهپیمایی دو دختر نوجوان شهید می‌شوند: الهه زینال پور و مهری زارع.

او افزود: در فرهنگسرای انقلاب در سال ۹۴ یا ۹۵، پرونده‌ای تحت عنوان شهدای انقلاب باز کردیم که الهه و مهری هم جز آن پرونده بودند. خانم فرزام‌نیا در ابتدا سراغ این خانواده رفت. اما کمی که پیش رفت متوجه شد مادر شهید و خانواده موضوعیت دارد و جذاب است. مادری که از سیزده‌سالگی سرپرستار بخش اطفال بیمارستان امام‌رضا (ع) بوده‌اند و همزمان تحصیل می‌کردند. خانمی پر از انرژی و باهوش و بدون حجاب که براساس اتفاقاتی حجاب را انتخاب می‌کند. خانواده‌ای که به لحاظ شغل همسر که پیمانکار ساختمان بوده و خانواده برخوداری داشته و حتی سفرهای خارجی می‌رفته‌اند، اما حوادثی این خانواده را به انقلاب پیوند می‌زند، خانواده‌ای که در فضای دیگری هستند و با فضای انقلابی و سیاسی آشنایی نداشته‌اند، تا جایی پیش می‌روند که الهه شهید انقلاب می‌شود.


ذاکری اشاره کرد: آزاده فرزام‌نیا همزمان کتاب درباره مهری زارع را نیز کار می‌کرد، به من گفت شما ادامه بده. من مصاحبه‌ها را ادامه دادم، کمی بعد فرزام‌نیا دوباره به پروژه بازگشت و مصاحبه‌های دیگری کرد و کتاب را نوشت. نوشتن این کتاب پروسه‌ای طولانی داشت، چون هم مادر شهید خاطرات زیاد و جذابی داشت، همچنین افراد زیادی را می‌شناخت و فضاهای متفاوتی را تجربه کرده بود، حاج خانم کسی بوده در نجف به دیدار امام رفته است، خود ایشان بعد از انقلاب و در فضای جبهه و جنگ نیز به عنوان خیر همکاری می‌کرده و به چایخانه اهواز رفته است. کتاب «امسال قبول می‌شوم» در نمایشگاه سی‌و پنجم به چاپ دوم رسیده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها