شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
زندگینامه شهدای مدافع سلامت نوشته شود/ اهمیت سلامت و بهداشت در دفاع مقدس

مراسم رونمایی از کتب «به وقت کرونا» و «هشت روایت هشت زندگی» از انتشارات صریر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از کتب «به وقت کرونا» و «هشت روایت هشت زندگی» از انتشارات صریر در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ رونمایی شد. «هشت روایت هشت زندگی» هشت زندگینامه و خاطراتی از هشت سال دفاع مقدس اثر آذر خزاعی سرچشمه و پرویز شیشه گردان است.


آذر خزاعی، نویسنده کتاب «هشت روایت هشت زندگی» در این نشست اظهار کرد: این کتاب بررسی هشت زندگینامه دفاع مقدس است که از جلسات خاطره‌گویی‌های جلسات حدود ۱۰ سال پیش است. این کتاب باید به رویدادهای مهم و مستند زندگی این هشت شهید بر اساس زندگینامه آنها می‌پردازد.


همچنین علیرضا زالی، رئیس دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست اظهار کرد: در حوزه پزشکان دفاع مقدس کارهایی انجام شده است اما جزو بخش‌های شکوفا نشده دفاع مقدس است. جامعه سفیدپوش پزشکی از مهم‌ترین تیم‌های پشتیبانی دفاع مقدس بودند.


وی افزود: پزشکان دفاع مقدس در بیمارستان های صحرایی زیر تیر دشمن بودند. باید از جامعه پزشکان در دفاع مقدس بیشتر نوشت و جریانی در این حوزه راه انداخت. بخش بهداشت، سلامت و پزشکی دفاع مقدس همچنان بخشی بکر است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اینکه ما در دوره جنگ اساساً بحث بهداشت را داشتیم و به آن توجه می‌کردیم بحث مهمی است. قبل از دفاع مقدس اهواز درگیر اپیدمی بود اما در طول هشت سال دفاع مقدس ناگهان بحران سلامتی نداشتیم و پروتکل‌های بهداشتی ما در جنگ در جهان بی‌نظیر بود و این جای کار برای نوشتن کتاب دارد.

زالی تصریح کرد: ما پروتکل‌هایی برای درمان، پیشگیری و توانبخشی دردهای شیمیایی نداشتیم، در حالی که هیچ کشوری در آن زمان پروتکلی برای دردهای شیمایی نداشت و بعداً از این پروتکل‌ها عیناً مورد استفاده قرار گرفت.


وی ادامه داد: در این کتاب رنگ ایثار و خودباوری و رنگ دوستی را دیدم. آنها در آن مقطع امیدبخش کشور بودند. پزشکان در کرونا جانانه کنار مردم بودند و ۳۰۰ شهید مدافع سلامت دادیم که نشان از عظمت سفیدپوشان بود. سرفصل جدیدی در بین شهدای کشور به نام شهدای مدافع سلامت به همت فعالان این حوزه ایجاد شده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: زندگینامه شهدای مدافع سلامت به صورت جداگانه می‌تواند به عنوان یک سرفصل کاری مدنظر نویسندگان و محققان باشد و باعث تکریم کسانی باشد که در روزهای سخت کرونا با جان‌فشانی کنار مردم بودند.


وی تاکید کرد: دفاع سلامت و شهدای مدافع سلامت از همه دسته‌های دیگر سلامت جداست. در دفاع کلاسیک شما با یک دشمن مشخص و چهره‌ای مشخص مقابل هستید، اما در کرونا ما یک دشمن نامرئی داشتیم و کرونا هر لحظه می‌توانست به افراد به خصوص سفیدپوشان سلامت حمله کند و این کرونا ممکن بود از نزدیک‌ترین و همراه‌ترین فرد به شما منتقل شود.


زالی گفت: کتاب «به وقت کرونا» از آن جهت مهم است که نام مدافعان سلامت جاودانه می‌شود و نام آنها می‌ماند، ما این نگرانی را داشتیم که مدافعان سلامت برای همیشه از یادها بروند و حماسه آفرینان مورد غفلت قرار بگیرند.


همچنین ناصر پروانی نویسنده کتاب «به وقت کرونا» در این نشست اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی در کرونا تحت عنوان عهد جانانه برگزار شد که ۳۵۰ اثر به عنوان آثار منتخب قرار شد که در کتاب جای بگیرد که نهایتاً ۱۳۰ اثر با اجازه نویسندگان در کتاب گذاشته شد.


وی افزود: کتاب در سه گروه استاد، دانشجو و کارمند تقسیم شده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها