انتشار «پیشگیری و درمان آسیب‌های کمر با ورزش» در افق بی‌پایان

 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
 
 
نخستین چاپ کتاب «پیشگیری و درمان آسیب‌های کمر با ورزش» در چهار فصل از سوی انتشارات افق‌ بی‌پایان به بازار نشر عرضه شد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «پیشگیری و درمان آسیب‌های کمر با ورزش» نوشته دکتر مصطفی بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه لرستان و محمد‌صادق آرمان‌فر، دانشجوی دکترای آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه تهران در چهار فصل با عنوان‌های «آناتومی ستون فقرات»، «کمر‌درد و عوامل بروز آن»، «پیشگیری و درمان کمردرد» و «ورزش و حرکت‌های پیشگیری از کمر‌درد» از سوی انتشارات افق ‌بی‌پایان منتشر شده است.
 
در نخستین فصل کتاب درباره مهره‌های کمری آمده است: «بزرگ‌ترین، قوی‌ترین و متحرک‌ترین مهره‌ها «ستون مهره‌» است و بیشتر وزن توسط همین مهره‌ها تحمل می‌شود. استخوان «خاجی» از پنج مهره به‌هم جوش‌خورده تشکیل شده و با دو استخوان خاصره مفصل می‌شود. هیچ‌گونه حرکتی در مفاصل فوق وجود ندارد. این استخوان با استخوان دنبالچه مفصل می‌شود. استخوان دنبالچه از چهار مهره به‌ هم جوش‌خورده تشکیل شده و هیچ‌گونه حرکتی ندارد.»
 
از جمله موضوعات قابل‌توجه در دومین فصل کتاب تعریف علمی کمر‌درد بوده که به‌عنوان یکی از شایع‌ترین مسائلی که هر فرد در طول عمر خود به آن مبتلا می‌شود، مطرح شده است. شیوع آن در زن و مرد یکسان بوده و گرچه در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی بیشتر در سنین 30 تا 50 سالگی دیده می‌شود. بسیاری از افراد در رده‌‌های سنی مختلف آن را تجربه می‌کنند و سالانه بیش از میلیون‌ها نفر در سطح جهان از آن شکایت دارند. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 30 درصد از افراد با گروه سنی مختلف در طول زندگی خود از کمر‌درد رنج می‌برند و متاسفانه با گسترش روز‌افزون زندگی ماشینی و بی‌تحرکی ناشی از زندگی مدرن، روزبه‌روز نیز به شمار مبتلایان به این عارضه  افزوده می‌شود.
 
«رویکردی سیستماتیک برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی» یکی از مباحث فصل سوم کتاب است. در این فصل می‌خوانیم که پیشگیری از آسیب‌ها در ورزش، فواید زیادی دارد. این فواید شامل سلامت بیشتر برای افرادی است که فعالیت طولانی مدت دارند، فعالیت‌های بهتر و کاهش هزینه‌های فردی، ورزش همراه با سیستم مراقبت و حفظ سلامت جامعه است. یکی از مزایای آشکار پیشگیری از آسیب، توانایی اجرای بهتر فعالیت است. این مورد بیشتر زمانی میسر می‌شود که ورزشکاران، مربیان و تیم‌های ورزشی، در زمینه پیشگیری از آسیب تشویق و متمرکز شوند.

نویسندگان در ادامه این فصل در تشریح «قاعده نشستن» آورده‌اند: «اگر مجبورید طولانی روی صندلی بنشینید، بهتر است هر نیم ساعت به بهانه‌های مختلف از جا برخاسته و راه رفته یا به بدن خود حرکات کششی بدهید. از صندلی مناسب با پشتی و با زاویه حدود 100 تا 120 درجه استفاده کنید و اگر صندلی‌تان محافظ قوس کمر ندارد، قوس کمر را با یک بالشتک کوچک محافظت کنید. به‌جای چرخاندن کمرتان حین کار، از چرخش صندلی استفاده کنید. وسایل مورد استفاده‌تان را در دسترس خود روی میز بچینید تا برای استفاده از آن‌ها مجبور به خم کردن کمرتان به جلو نشوند.»
 
«تمرینات کمر بعد از جراحی دیسک» از جمله موضوعات مهم در چهارمین فصل کتاب است. جراحی دیسک بین‌ مهره‌ای می‌تواند شامل برداشتن بخشی یا همه دیسک بین مهره‌ای باشد. عملا تمرینات ورزشی کمر، ابزاری است که به شما کمک می‌کند قدرت و تحرک لازم را برای انجام زندگی روزمره خود داشته باشید. در ادامه این فصل تمریناتی مانند قدم زدن، تقویت‌کننده‌های کمر، شنا کردن تشریح شده‌اند.

در ادامه مباحث این فصل «نحوه قدم زدن» مطرح شده است: «قدم زدن و پیاده‌روی ملایم بعد از جراحی دیسک بین مهره‌ای، موجب بهبود سطح عملکرد قلبی - ریوی شما می‌شود. معمولا پیاده‌روی حدود 48 ساعت پس از جراحی دیسک مطابق با دستور فیزیوتراپیست شما انجام می‌پذیرد. ابتدا پیاده‌روی را در زمین مسطح به مدت پنج دقیقه انجام دهید. در مراحل بعدی که قوای شما تقویت شد، مدت زمان پیاده‌روی را بیشتر کرده و سریع‌تر قدم بردارید. این پیاده‌روی می‌تواند در داخل خانه و حتی بیرون خانه صورت گیرد. اما به‌خاطر داشته باشید، باید کفشی که به پا می‌‌کنید، «فیت» و اندازه پایتان بوده و لباس راحتی نیز به‌ تن داشته باشید. در حین پیاده‌روی باید به‌دقت مراقب آب‌ و‌ هوای محیط، شاخه‌های آویزان شده درختان، حیوانات اهلی رهگذران و ناهموار‌ی‌های سطح زمین و حتی دیگر افراد باشید.»
 
نخستین چاپ کتاب «پیشگیری و درمان آسیب‌های کمر با ورزش» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 108 صفحه، به ‌بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات افق‌ بی‌پایان منتشر شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 232861