حمیدرضا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد

نقش و جایگاه آژانس‌های ادبی در کشور ما شناخته شده نیست

تولید کتاب‌های تعاملی در قالب اپلیکیشن
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
گزارشگر : ملیسا معمار
 
 
حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیر انتشارات مدرسه، معتقد است نقش آژانس‌های ادبی و جایگاه‌شان در کشور ما شناخته شده نیست و در بهترین شرایط، ناشران فکر می‌کنند آژانس‌های ادبی پلی هستند برای ارتباط با ناشران خارجی درحالی‌که این فقط یکی از کارهای آژانس‌های ادبی است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که هرساله ناشران برای حضور در آن از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده و تلاش می‌کنند با ارائه بهترین آثار و بهترین غرفه‌آرایی و رعایت قوانین و مقرارت کمیته ناشران، به عنوان بهترین ناشر انتخاب شوند. امسال انتشارات مدرسه ناشری بود که توانست در بخش غیرخصوصی حوزه کودک و نوجوان عنوان ناشر برگزیده را کسب کند. موسسه فرهنگی مدرسه برهان زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۶۸ با نام انتشارات مدرسه فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه تا کنون توانسته بالغ بر سه هزار عنوان کتاب در حوزه‌های دینی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و… منتشر کند. به این بهانه از حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیر انتشارات مدرسه دعوت کردیم تا باحضور در غرفه ایبنا در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برنامه‌های این انتشارات با او گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.
 
به نظر شما چه ویژگی سبب شد که بتوانید در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب امسال، به عنوان ناشر برگزیده غیرخصوصی کودک و نوجوان معرفی شوید؟
فکر می‌کنم ویژگی شاخصی که سبب انتخاب ما شد، فضای خوبی بود که بین همکاران ما در انتشارات مدرسه وجود داشت، فضایی که همه می‌توانستند ایده دهند و ایده‌هایشان را به اجرا بگذارند. همچنین نویسندگان زیادی پیش ما می‌آمدند و صحبت می‌کردند و طرح و پیشنهاد ارائه می‌کردند. این ایده‌ها در گفت‌وگوهایی که با هم داشتیم پرورانده می‌شد و سبب شد سال خوبی را پشت سر بگذاریم و ایده‌های تازه‌ای را عملی کنیم. بزرگترین هدف ما این بود که نوآوری داشته باشیم، حرف تازه‌ای بزنیم و فضاهای جدیدی را تجربه کنیم و توانستیم ارائه خوبی داشته باشیم.
 
با توجه به حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران، سال گذشته تا چه اندازه توانستید از این فرصت برای فروش رایت آثارتان استفاده کنید؟
سال گذشته توانستیم با دو ناشر خارجی ارتباط برقرار کنیم و یکی از این ارتباطات ثمر داد و ناشری از مصر دو عنوان از کتاب‌های ما با عنوان «فارسی بیاموزیم» در دو جلد را انتخاب کرد و در حال انجام امور اداری استفاده از گرنت هستیم.
 
امسال چه برنامه‌ای برای مذاکره با ناشران بین‌المللی دارید؟
امسال هم تلاش می‌کنیم با ناشران خارجی ارتباط برقرار کنیم و در این راستا با دو آژانس ادبی پل و کیا در کشورمان ارتباط برقرارکردیم و تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم و امیدواریم امسال بتوانیم کپی رایت تعدادی از آثارمان را بفروشیم.
 
آیا آژانس‌های ادبی در کشورمان توانسته‌اند تعامل خوبی با ناشران برقرار کنند و در مقایسه با آژانس‌های ادبی سایر کشورها می‌توانند نقش موثری در تبادل رایت و معرفی کتاب‌ها به ناشران خارجی داشته باشند؟
آژانس‌های ادبی و جایگاه‌شان در کشور ما چندان شناخته شده نیست. در بهترین شرایط، ناشران فکر می‌کنند آژانس‌های ادبی پلی هستند برای ارتباط با ناشران خارجی. درحالی‌که این فقط یکی از کارهای آژانس‌های ادبی است. آژانس‌های ادبی فعالیت‌های زیادی می‌توانند انجام دهند، آن‌ها می‌توانند بین ناشران ایرانی با یکدیگر، بین نویسندگان و تصویرگران و بین نویسندگان و ناشران ارتباط برقرار کنند . اینها حوزه های گسترده‌ای هستند که ناشران می‌توانند انجام دهند و چندان در کشور ما شناخته شده نیست.
 
شما در بخشی از صحبتتان به خلاقیت و نوآوری اشاره کردید، امسال نشر مدرسه چه برنامه خاص و نوآورانه‌ای را برای حضور در نمایشگاه پیش‌بینی کرده است؟
از جمله آن‌ها پروژه تالیف رمان است که در مرحله تصویب طرح‌ها هستیم و نویسندگان در حال نوشتن کارها هستند و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم تعدادی از آن‌ها را منتشر کنیم. سعی کرده‌ایم فضای رمان‌ها جدید و متفاوت باشد. پروژه داستان کوتاه هم همچنان ادامه دارد. پروژه مهم دیگری که در حال حاضر قدم‌های اول آن برداشته شده است و تا دو ماه آینده از آن رونمایی خواهیم کرد پروژه تولید کتاب‌های تعاملی هست کتاب‌هایی در قالب اپلیکیشن‌های تعاملی که از طریق بازارهایی که وجود دارد و فضای مجازی به مخاطبان معرفی می‌شود. فرم کتاب شبیه بازی است و ویژگی‌های زیادی دارد. بچه‌ها می‌توانند ضمن خواندن کتاب آن را بازنویسی کنند و خودشان به‌عنوان گوینده متن روی کتاب بگذارند. بازی‌ها را انجام دهند. حداقل 5 عنوان از کتاب‌های تعاملی ما تا اواخر خرداد منتشر خواهد شد. همچنین مجموعه‌های جدید دیگری که در دستور کار داریم به تدریج تولید خواهند شد.
 
 

وضعیت تالیف در حوزه داستان کودک و نوجوان در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مهمترین علاقه کودکان و نوجوانان به ادبیات داستانی و رمان است اما متاسفانه در این حوزه‌ها ضعف تالیف وجود دارد و کتاب‌های مناسب تالیفی برای بچه‌ها بسیار کم است. ما با علم به این ضعف شروع به اجرای برنامه‌هایی در حوزه تولید کتاب‌های تالیفی داستان و رمان برای کودکان و نوجوانان کردیم تا این ضعف را جبران کنیم. اولین کاری که انجام دادیم ایجاد جلسه‌ای بود به‌نام حلقه تالیف داستان که تابه‌حال حدود 80 نویسنده در آن شرکت کرده‌اند و ماهی دوبار نویسندگان دور هم جمع می‌شوند و داستان‌های کوتاهی را که برای نوجوانان تالیف کرده‌اند، می‌خوانند و نویسندگان دیگر آن‌ها را نقد می‌کنند و براساس نقدی که صورت می‌گیرد دوباره آن داستان‌ها بازنویسی می‌شوند و ما بهترین آثار را برای انتشار در مجموعه‌ای به‌نام حلقه داستان انتخاب می‌کنیم که دو عنوان از این مجموعه در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود. حلقه‌ دیگری که به تازگی شروع کرده‌ایم و چندجلسه از آن برگزار شده حلقه رمان است که آن هم ماهی دوبار برگزار می‌شود و در آن نویسندگان طرح‌های خودشان را ارائه می‌کنند و فصل به فصل کارهایشان را می‌خوانند و نقد می‌شود. امیدوارم در نمایشگاه کتاب سال آینده بتوانیم بیش از 10 عنوان از این رمان‌ها را عرضه کنیم. احتمال دارد از اواسط امسال حلقه شعر را نیز تشکیل دهیم تا شاعران بتوانند آثارشان را عرضه کنند و کتاب‌های شعر برای نوجوانان تولید کنیم همچنین ممکن است در حوزه‌های دیگر هم این حلقه‌ها را تکرار کنیم.
 
استقبال از غرفه شما در نخستین روز نمایشگاه کتاب چگونه بود؟
با اینکه تعطیلی سه روز آینده را در پیش داریم و برخی غرفه‌ها هنوز آماده نیستند اما می‌توان گرمای کتاب و گرمای وجود علاقه‌مندان به کتاب را احساس کرد و استقبال خوبی صورت گرفت.
 
فضایی که در اختیار غرفه انتشارات مدرسه قرار گرفته تا چه اندازه رضایت شما را جلب کرده است؟
فضای غرفه ما از جهاتی خوب و از جهاتی بد است. اما در کل احساس می‌کنم موقعیت خوبی داریم و علی‌رغم بعضی ضعف‌هایی که وجود دارد می‌توانیم ارائه خوبی داشته باشیم. اما گمان می‌کنم آرزوی همه نویسندگان، ناشران و بازدیدکنندگان این است که روزی نمایشگاه کتاب ما از بی‌خانمانی رهایی یابد و فضای مستقلی داشته باشد و جایگاه ناشران مشخص شود و موقعیتی ایجاد شود که هر سال بحث جابجایی و عوض کردن مکان نمایشگاه وجود نداشته باشد.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 12 تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.
 
 
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 260467