صفر تا صد کمیک‌استریپ در ایران

 
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
 
 
حمید رحمانی صنعت کمیک‌استریپ را پیش درآمد صنعت سینما و انیمیشن دانست. این صنعت به ارائه داستان‌های مصوری می‌پردازند و از تلفیق داستان با تصویر‌سازی به روش‌های مختلف، خلق می‌شود وی معتقد است کمیک‌استریپ ارزان‌ترین ابزار برای خلق یک قهرمان و شخصیت داستانی است.
 
حمید رحمانی
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مهتاب دمیرچی کمیک‌استریپ(Comic strip) یا داستان مصور روشی جدید با استفاده از تصویرسازی در ارائه محتوا است که حداقل از یک گروه دو نفره باید تشکیل شود. این روش جدید تولید محتوا در هر زمینه می‌تواند اثرگذاری خود را داشته باشد و امروزه در سراسر دنیا تبدیل به یک صنعت درآمد‌زا شده است. اصلی‌ترین فایده‌ای که این صنعت در نشر جهانی داشته است خلق کاراکتر و شخصیت‌های داستانی است که به نوعی تاریخ مصرف ندارند. درواقع خلق کمیک‌استریپ تلفیق داستان با ابزار‌های تصویر‌سازی پیشرفته صورت می‌گیرد که با این روش صنعت جدید در ارائه محتوا به جهان نشر معرفی شده است.

 حمید رحمانی؛ کارشناس نشر بین‌الملل و فعال در عرصه تولید کمیک‌استریپ در ایران معتقد است از عمر این صنعت در نشر جهان تقریبا 70 یا 80 سال است که می‌گذرد و علاوه ‌بر این نام، عنوان (فتو-رمان) هم برای آن به کار می‌برند. درواقع کمیک‌استریپ یک روش جدید در خلق تولید محتوا به حساب می‌آید.

رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره کارکرد این صنعت گفت: کمیک‌استریپ یک فعالیت جمعی و گروهی است و در سراسر دنیا به علت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرعت بالایی که دارد جنبه گروهی آن حائز اهمیت است؛ همچنین علاوه بر محتوای ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان کمیک استریپ می‌تواند به مسائل روز اجتماعی بپردازد و مخاطب آن تمام گروه‌های سنی و نوجوانان و جوانان است که همراه با انتقال محتوا تصاویر آن هم منتقل می‌شود و دارای چند کارکرد گوناگون است.
 
رحمانی افزود: این صنعت پیش‌درآمدی بر سینما، انیمیشن و کاراکتر
خلاقیت و آفرینش هنری در ایران در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد. سال‌های گذشته در استان فارس، کردستان، اصفهان و خراسان‌رضوی گروه‌های انیمیشن‌کار حرفه‌ای از دل استریپ‌ها بیرون آمدند که خوشبختانه صداسیما به حمایت آن‌ها برآمد و به خرید تولیدات آن‌ها پرداخت
است. کمیک استریپ ارزان‌ترین و جدیدترین ابزار است که قهرمان یک داستان را در دل متن با تصاویر جای می‌دهد. بسیاری از کارکتر‌های معروف جهان از این ابزار برخواستند مانند مرد عنکبوتی.
 
این فعال در عرصه کمیک استریپ گفت: درواقع کمیک‌استریپ‌ها داستان مصوری هستند که می‌توانند صد سریال داشته باشند و یا قهرمانان داستان عوض شود؛ بنابراین همه عوامل تولید آن فقط یک تصویرساز و یک نویسنده که عنصر‌های اصلی آن هستند، نیست؛ بلکه افراد بسیاری هستند که در خلق یک اثر کمیک‌استریپ کمک بسیاری می‌کنند و در کنار یکدیگر به هم‌افزایی می‌پردازند. بستر ارائه کمیک‌استریپ می‌تواند اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های مختلف ابزار‌های هوشمند باشد.
 
وی درباره روند این صنعت در ایران گفت: در واقع اگر کمیک‌استریپ بتواند کارکرد خود را در نشر ایران داشته باشد صنعت‌هایی مانند سینما و انیمیشن از این ابزار استفاده‌های فراوانی خواهند کرد. کمیک‌استریپ در ایران با ورود کتاب‌های تن تن فعالیت خود را حدود 40 سال پیش آغاز کرد در سه سال گذشته نزدیک به 90 اثر با این ابزار تولید شده است.
 
به گفته رحمانی تقریبا هشت و یا ده ناشر در حوزه کمیک‌استریپ حضور فعال دارند و مجله تخصصی عصر مصور منتشر می‌شود که به تولید کمیک‌استریپ می‌پردازد.
 
وی گفت: هدفمان این است که در آینده‌ای نزدیک با استفاده از این ابزار و با استفاده از کاراکتر‌های ایرانی به قهرمان‌سازی بپردازیم که در حال حاضر تلاش می‌کنیم به قهرمان‌سازی داستان‌های اسطوره‌ای منابع مذهبی بپردازیم.
 
«پی‌نما» کمیک‌استریپ ایرانی
رحمانی با شاره به فعالیت هایی که معاونت علمی و فنا‌وری ریاست جمهوری درباره افزایش تولید کمیک استریپ داشته است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فنا‌وری ریاست جمهوری با تشکیل دبیرخانه‌ای طی بستر‌سازی که انجام شده است خانه پی‌نما و به تبع آن یک هنرستان و یک مرکز آموزشی را تاسیس کرد و معادل ایرانی کمیک‌استریپ را «پی‌نما» نهاده‌اند.
 
این فعال در عرصه تولید کمیک‌استریپ از همکاری ‌گروه‌های تخصصی در تولید این صنعت بر اساس انتشار فراخوانی که اوایل اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شده بود خبر داد و گفت: اوایل اردیبهشت ماه بر اساس یک فراخوانی که اعلام شد حدود 50 الی 60 هنرمند و دانشجو گردهم آمدند و هر کدام با مطرح کردن سوژه‌های مورد نظر خود، یارگیری‌هایی برای شکل‌گیری تیم‌های تخصصی خود انجام دادند.
 
وی در ادامه افزود: در این فرایند یازده گروه استرپ‌کار ایجاد شد و پس از مطرح شدن ایده‌ها و تکمیل آن‌ها یک هفته فرصت داشتند که هشت صفحه کمیک‌استریپ ایجاد کنند. بعد از این مرحله تعدادی سرمایه‌گذار از صنعت گیم و ناشران حوزه کودک و نوجوان به بررسی آثار برگزیده پرداختند و پس از
امیدواریم که بتوانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب هم گروه‌های هنری برتر را در کنار صنعت نشر معرفی کنیم و امید بسیاری داریم که بازارهای فراتر از ایران را برای کمیک‌استریپ ایجاد کنیم. در حال حاضر برخی هنرمندان ایرانی در بازار‌های خارجی مشغول به کار هستند و کاراکتر و داستان های کمیک‌استریپ خلق می‌کنند که خوشبختانه موفق هم هستند
انتقال و اشتراک ایده از گروه های برنده با سرمایه‌گذاران، درنهایت این افراد گروه منتخب خود را اعلام می‌کنند.

نباید منتظر حمایت‌های دولت بود
رحمانی گفت: خلاقیت و آفرینش هنری در ایران در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد. سال‌های گذشته در استان فارس، کردستان، اصفهان و خراسان‌رضوی گروه‌های انیمیشن‌کار حرفه‌ای از دل استریپ‌ها بیرون آمدند که خوشبختانه صداسیما به حمایت آن‌ها برآمد و به خرید تولیدات آن‌ها پرداخت.
 
وی افزود:  متاسفانه در سال‌های اخیر فعالیت‌های حمایتی از این صنعت کم‌ رنگ‌تر شد و گروه‌های استریپ‌کار نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند. برای اینکه از این اتفاق پرهیز کنیم نوعی از مدل‌های کسب و کار را برای این فعالیت تعریف کردیم که منتظر حمایت‌های دولتی نباشیم. در این مدل گروه‌های هنری موظفند به خلق آثار خود بپردازند و از طرفی دیگر سرمایه‌گذاران هم بهترین گروه را انتخاب کنند.

کمیک‌استریپ، دروازه‌‌ای برای شهرت جهانی صنعت نشر
این کارشناس نشر بین‌الملل درباره افزایش بازار جهانی از تولیدات کمیک‌استریپ در ایران گفت: برای شناخته شدن ایران در فضای نشر بین‌الملل از فضا‌ها و بازار‌های مجازی استفاده کردیم و به غیر از این سرمایه گذاران با معرفی آثار برای بقیه اهالی این حوزه هم هم بازاریابی می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب هم گروه‌های هنری برتر را در کنار صنعت نشر معرفی کنیم و امید بسیاری داریم که بازارهای فراتر از ایران را برای کمیک‌استریپ ایجاد کنیم. در حال حاضر  برخی هنرمندان ایرانی در بازار‌های خارجی مشغول به کار هستند و کاراکتر و داستان های کمیک‌استریپ خلق می‌کنند که خوشبختانه موفق هم هستند.
 
رحمانی دراره تاثیر کمیک‌استریپ در قهرمان سازی تاکید کرد: کمیک‌استریپ راهی را برای همکاری ناشارن و نویسندگان با اهالی فن و صنعت‌گران تصویر‌سازی است و به ان می‌توان به عنوان یک اصل اقتصادی نگاه کرد. ما اگر پیوست فرهنگی نداشته باشیم نمی‌توانیم در سایر صنایع وابسته به فرهنگ موفق باشیم.
 
وی افزود: وقتی یک کاراکتر خلق می‌شود می‌توانیم برای آن تصویر‌سازی و کتاب داشته باشیم و می‌تواند در ابزارهای مختلف خودش را نشان دهد حتی در کالاهای فرهنگی همان کاراکتر می‌تواند تبدیل به انیمیشن شود و یک انیمیشن معروف می‌تواند فروش بسیاری داشته باشد. هم صنعت گیم و هم صنعت سینما از این می‌تواند استفاده کند اگر در تولید کاراکتر‌های بتوانیم موفقیت خوبی داشته باشیم مشتقات فرهنگی بسیار زیادی از آن بر می‌آید.
 
به گفته رحمانی کمیک‌استریپ کمک خوبی است تا به کاراکتر‌های ملی و یا شاخص مشخص در ساخت کاراکتر دسترسی پیدا کنیم. این صنعت ارزان‌ترین ابزار برای تست کاراکتر و شخصیت‌پردازی است و می‌توان میزان جذابیت و پذیرش آن به راحتی توسط کمیک‌استریپ انجام داد. در واقع به جریان‌سازی شخصیت‌ها کمک بسیاری می‌کند.
 
گقتنی است سایت «پی‌نما» تمام اخبار مربوط به کمیک‌استریپ در ایران و جهان را منتشر کند و علاقه‌مندان می‌تواند برای دریافت اطلاعات از این سایت بهره ببرند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 261715