یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
تقویت کتاب‌فروشی‌ها در قالب طرح‌های فصلی از ملزومات توسعه کتاب‌خوانی است

فاطمه ذوالقدر با اشاره به اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: بی‌توجهی به کتاب‌فروشان موجب کندی و ایستایی صنعت نشر می‌شود و در نتیجه عرضه و فروش مناسب کتاب و از سوی دیگر خرید کتاب و کتاب‌خوانی مختل خواهد شد. به همین دلیل تقویت کتابفروشی‌ها و حمایت از آن‌ها در قالب طرح‌های فصلی از ملزومات توسعه کتاب‌خوانی است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت موضوع کتاب‌خوانی گفت: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی ازمهم‌ترین وظایف متولیان امور فرهنگی کشور است، البته نه صرفا متولیان فرهنگ که همه مسئولان و حتی شهروندانی که خواهان ارتقای سطح دانایی جامعه و گسترش اندیشیدن و شکل‌گیری درست مطالبه‌گری و تعامل صحیح افراد جامعه و پیگیر اقدامات زیربنایی توسعه هستند. همه به اندازه ظرفیت وجودی و توانایی‌هایشان موظف هستند این فرهنگ غنی و پربار را نهادینه کنند.
 
وی افزود:‌ طرح‌های فصلی نیز از جمله اقدامات مفید در این زمینه بوده است. هرچند که مطالعه در ماه و فصل نمی‌گنجد و عادت به کتاب‌خوانی برای همه فصول است اما اجرای برخی طرح‌ها تلنگری برای مخاطب است که وجود و ضرورت کتاب‌خوانی را به جامعه یادآور شود.
 
ذوالقدر با اشاره به اثرگذاری طرح تابستانه کتاب گفت: انجام این طرح‌ها با ایجاد بسترها و پس‌زمینه‌هایی که موجب جذب هرچه بیشتر مخاطب شود، مفید و ارزنده است و در این میان تمرکز اجرای این طرح‌ها باید خانواده‌ها باشند زیرا خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و عادت به مطالعه را باید از کودکی ایجاد کرد.
 
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی و صنعتی و اجتماعی حاکم بر جامعه نیز در افزایش و کاهش میزان مطالعه تأثیر جدی دارد، تاکید کرد: محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتاب‌خوانی نقش مؤثری در تقویت مطالعه و کتاب‌خوانی دارد، همچنین وجود کتاب‌ها و نشریات قابل دسترس و سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده تأثیر قابل توجهی در نهادینه شدن عادت مطالعه دارد.
 
کتاب‌فروشان نقش موثری در صنعت نشر دارند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره لزوم تقویت کتاب‌فروشی‌ها، توضیح داد: کتابفروشي‌ها، رأسا و در تعامل با ناشران نقش بسيار مؤثري در اشاعه فرهنگ کتاب‌خواني ايفا مي‌کنند. هرچند ميــزان توجه به تمايلات و نياز خوانندگان، استانداردهاي چاپ و نشـر و همچنين گسترش قلمرو نمايش و توزيع کتاب از جمله عوامل اثرگذار در ترغیب مردم به سمت مطالعه هستند.
 
ذوالقدر یادآور شد: از سوی دیگر کيفيت برتر کتاب؛ اعم از جذابيت ظاهري، شــيوه طراحــي و رنگ‌آميزي، تصاوير روي جلد و درون متن، حجم، قطع و کيفيت چاپ و صحافي و همچنيـن ويژگي‌هاي محتوايي از جمله مواردي است که پيوسته بايد مدنظر متوليان عرصه چاپ و نشر و توزیع و از جمله کتاب‌فروشان قرار گيرد. ضمن اینکه کتا‌ب‌فروش بايد از موضوع کتاب و سطح آگاهي مخاطب، اطلاع کافي داشته باشد تا کالاي فرهنگي مناسبي عرضه شود.
 
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه کتاب‌فروشان، گفت: کتاب‌فروشی‌ها جایگاه مهم و تاثیرگذاری در صنعت نشر به عهده دارند و باید از سوی مسئولان و فعالان این عرصه حمایت شوند زیرا متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی از کتابفروشی‌ها یا تغییر کاربری داده‌اند یا با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان هستند.
 
وی یادآور شد: بی‌توجهی به این صنف سبب کندی و ایستایی صنعت نشر و جامعه کتاب‌فروشی می‌شود و در نتیجه عرضه و فروش مناسب کتاب و از سوی دیگر خرید کتاب و کتاب‌خوانی مختل می‌شود. بنابراین تقویت کتاب‌فروشی‌ها و حمایت از آن‌ها در قالب طرح‌های فصلی از ملزومات توسعه کتاب‌خوانی است.
 
ذوالقدر با بیان اینکه اجرای طرح‌های حمایتی فصلی با رویکرد تخصیص یارانه به صنعت نشر است، گفت: سیاست‌ کلی این طرح‌ها، تخصیص یارانه به مصرف‌کننده بوده است و کتاب‌فروشی‌ها میزبان این طرح هستند تا هم مصرف‌کننده از یارانه بهره‌مند شود، هم کتاب‌فروشی و سایر متصدیان صنعت چاپ. البته بودجه‌ای که سالانه برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته می‌شود، کفاف اجرای مطلوب آن را نمی‌دهد.
 
لزوم توجه به مناطق محروم در طرح‌ها
به گفته وی، نه فقط در اجرای این طرح‌ها و ارائه یارانه به مصرف‌کنندگان که برای تخصیص تسهیلات راه‌اندازی و ارتقای کتاب‌فروشی‌ها هم لازم است با تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها، با برگزاری جلسات کارشناسانه و در نظر گرفتن میزان استقبال مردم در چنین طرح‌هایی، بودجه این بخش را در قوانین آتی بودجه کشور -البته با لحاظ بودجه کل کشور و مشکلات موجود- افزایش یابد.
 
وی تاکید کرد: مراجعه به کتاب‌فروشی و کتابخانه و مطالعه کتاب اختصاص به فصل و ایام خاص ندارد و البته مطلوب و ایده‌آل این است که عادت به مطالعه همگانی شود و سرانه آن در کشور افزایش پیدا کند ولی رسیدن به این هدف، ابزار و راهکارهایی را برای ترغیب شهروندان به مطالعه، می‌طلبد که از جمله آن اجرای چنین طرح هایی است.
 
وی اجرای طرح‌های فصلی کتاب را به مثابه تیزر تبلیغاتی مطالعه، دانست و گفت: اگر این اقدامات، هوشمندانه و با در نظر گرفتن نیاز مخاطب، وضعیت جامعه و سایر فاکتورهای مؤثر اجرا شود، قطعا موجب گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی خواهد شد. در سال‌هاي اخير، اقدامات مهم و نه کافی در اين خصوص صورت گرفته است؛ برگــزاري نمايشــگاه‌های کتاب در ســطح ملي و اســتاني، اهداي جوايز ادبي، اهداي کتاب، دادن بن‌هاي کتــاب و توجه به زيرساخت‌هاي لازم براي امــر کتابخواني از جلمه آن‌ها به شمار می‌آید.
 
ذوالقدر همچنین بر لزوم توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار در این طرح‌ها تاکید کرد و افزود: البته تقویت بنيان‌هاي فرهنگي از جمله کتاب‌خوانی در استان‌های محروم نیز با تمام موانع و مشکلات موجود باید در اولویت باشد زیرا توسعه فرهنگی عاملی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها