پای صحبت‌های طلبه‌ای که دغدغه‌اش معرفی و توزیع کتاب خوب است؛

کتاب‌رسانی از راه دور/ مشکل بازار کتاب، توزیع است

17 فروردين 1398 ساعت 15:33

علی شاملو، طلبه‌ای که با دغدغه معرفی و توزیع کتاب خوب، دون نگاه اقتصادی پاتوقی به نام «کتابرسان» را راه‌اندازی کرده، معتقد است: بیش از تولید کتاب، ما نیازمند توزیع و ترویج کتاب‌های خوب هستیم.


خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی - محیا ذوالفقاری: از سال 78 تا 83 دوره مهندسی پلیمر را در دانشگاه امیرکبیر خواند؛ دانشگاهی که از نظر او «دانشگاه‌ترین دانشگاه ایران» است چرا که «هم در مسائل سیاسی پرشور و فعال است و هم در مسائل تربیتی». او سپس در رشته مهندسی صنایع مدرک ارشد را اخذ می‌کند و قبل از ورود به دوره دکتری و درست در زمانی که مشغول به مطالعه و درس خواندن برای کنکور دکتری است، بنا به اتفاقاتی و با هدف فعالیت‌های تربیتی به حوزه می‌رود و مشغول درس طلبگی می‌شود. او معتقد است که کتاب در منظومه دینی ما جایگاه خاصی دارد. علی شاملو حالا در طبقه منفی یکِ یک مجتمع کامپیوتری در مرکز شهر مشهد پاتوق و فروشگاهی به نام «کتابرسان» راه اندازی کرده است و مشغول به فعالیت در عرصه معرفی و توزیع کتاب خوب بدون نگاه اقتصادی است. با او درباره این فعالیت که در نوع خود اقدامی بدیع محسوب می‌شود، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:
 
ضمن تبریک سال جدید و آغاز بهار، از شکل‌گیری ایده خودتان بگویید.

همه می‌دانیم که دسترسی به کتاب خوب در بسیاری از نقاط کشور سخت است، برخی از شهرستان‌ها اصلاً کتابفروشی ندارند و شبکه‌های توزیع هم توان ارسال کتاب به آن نقاط را ندارند و اگر هم دارند، بسیار ضعیف هستند. ما باید بپذیریم که بیش از تولید کتاب نیاز به کار توزیع و ترویج داریم. قبول کنیم که همین کتاب‌های خوبی که تاکنون منتشر شده‌اند، در خیلی از نقاط به خوبی توزیع نشده‌اند. من با توجه به پیشینه و علاقه‌مندی که به حوزه کتاب و کتابخوانی داشتم، تصمیم گرفتم به معرفی و توزیع کتاب خوب بپردازم. نمی‌توان تاثیر کتاب خوب در انتخاب روش درست زندگی را انکار کرد.
 
این فعالیت به چه صورت شروع شد؟

ابتدا کار با نذر فرهنگی بلیط سینما آغاز شد. به این ترتیب که بلیط نیم بها تهیه می‌کردیم و مبلغی هم به عنوان نذر فرهنگی روی آن لحاظ می‌کردیم و در اختیار مردم قرار می‌دادیم. این کار از فیلم «یتیم خانه ایران» آغاز شد و تا الان حدود هشت فیلم به همین صورت تحت حمایت نذر فرهنگی قرار گرفتند و بعد با کتاب «دختر شینا» در سال 95 ادامه پیدا کرد به این صورت که چند جلد از این کتاب را در گوشه‌ای از مغازه تعمیرات کامپیوتری یکی از دوستان در مشهد قرار دادیم و پس از اینکه مراجعه کنندگان آن چند جلد را خریدند، مجدداً چند عنوان دیگر را قرار دادیم و این قصه تکرار شد، بعد از استقبال مردم و معرفی کتاب‌ها، درخواست محل خرید و سفارش کتاب از سوی مردم آمد که آن زمان کانال تلگرامی را ایجاد کردیم و محل سفارش شد. در واقع ایده راه‌اندازی کتابرسان بعد از فراگیر شدن تلگرام به وجود آمد، زمانی که انواع محتواهای مناسب و نامناسب از این طریق و با سرعت فراوان به نقاط مختلف کشور ارسال و مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت.
 
و چطور این حرکت مورد استقبال گرفت؟

کتاب «وقتی مهتاب گم شد» شروع فعالیت کانال ما بود، وقتی سایت رهبری نیز در مورد این کتاب مطلبی منتشر کرد، استقبال از کتاب بیشتر و بیشتر شد و کانال ما نیز پرمخاطب‌تر.
 
پس هدف‌تان ترویج کتابخوانی بوده است. بله؟

کانال تلگرامی کتاب را با همین هدف راه‌اندازی کردیم و دغدغه داشتیم کتاب‌های خوب را با قیمت پایین در کانال قرار دهیم. به این فکر افتادیم که چگونه کتاب‌ها را به دست مردم برسانیم درحالی‌که شبکه توزیع قوی نداریم، ابتدا کانال تلگرامی و سپس مجموعه کتاب‌رسان را راه‌اندازی کردیم، تا اواخر سال 96 در تلگرام بودیم اما هم‌اکنون در پیام رسان‌های تلگرام، سروش و ایتا هم فعال هستیم و مدتی است که در اینستاگرام نیز فعال شده‌ایم.
 
استقبال از این طرح چطور بوده است؟

در حال حاظر در مجموع در همه پیام رسان‌ها 30 هزار عضو داریم و نکته مهم این است که این افراد همگی کتابخوان هستند و به صورت مداوم از ما خرید می‌کنند.
 
چه کتاب‌هایی را معرفی و عرضه می‌کنید؟

در حوزه‌های متنوعی کتاب معرفی می‌کنیم، خانواده، تربیتی، زناشویی، کودک و نوجوان، سیره شهدا، رمان و ادبیات. قبل از اینکه کتابی را معرفی می‌کنیم، آن را به خوبی مطالعه می‌کنیم. معمولاً هفته‌ای دو کتاب با وسواس و دقت فراوان انتخاب و معرفی می‌شوند، سپس کتاب‌ها با 15 درصد تخفیف و امکان ارسال به سراسر کشور در کانال قرار داده می‌شوند.
 
سرمایه‌گذاری کار چطور بود و درآمد آن الان چطور است؟

سالانه مبالغ زیادی برای نذورات استفاده می‌شود، اما دغدغه‌ای وجود دارد که بخشی از این مبالغ صرف خوراک فکری شود و حتی اهل بیت هم به خوراک فکری برای معنی دار کردن زندگی توجه داشتند. برای راه اندازی یک سرمایه اولیه لازم بود که به‌صورت قرض الحسنه توسط بعضی از خیّران و خودم تامین شد. بعد از معرفی کتاب در کانال، مشتریان ما کتاب را سفارش می‌دهند و کتاب ارسال می‌شود، هزینه ارسال برای شهرستان‌ها و روستاها را نصف مراکز استان در نظر گرفته‌ایم، لذا مجموعه به هیچ وجه درآمدی برای ما ندارد و چیزی شبیه به وقف است، ما در کتابرسان به هیچ عنوان دنبال کار اقتصادی نبوده و نیستیم.
 
از کجاها مشتری دارید؟

از کل کشور مشتری داریم. از شهرستان‌هایی از ما خرید کردند که ما حتی اسم آن‌ها را هم نشنیده بودیم.
 
تفاوت کتابرسان با کتابفروشی‌ها در چیست؟

کتابفروشی‌ها چندین هزار عنوان کتاب را دارند، کتابرسان به آنجا نخواهد رسید و روی عناوین محدود فعالیت خواهد کرد. مثلاً باید به 500 عنوان کتاب جذاب و خوب و مطمئن برسیم.
 
بزرگترین مشکل در حوزه کتابخوانی را چه می‌دانید؟

ما معتقدیم تبلیغات کتاب در کشور کم است و در دسترس بودن کتاب برای کتاب خوان شدن مردممان بسیار اهمیت دارد. صراحتاً معتقدم که مشکل بازار کتاب، توزیع است و نه تولید. یکی از بزرگترین مشکلات ما تبلیغ نکردن کتاب است. زمانی که روی یک کتاب تبلیغ صورت می‌گیرد تا چند هفته ما مشتری و سفارش آن کتاب را داریم. همیشه گفتم کاش به اندازه‌ای که پفک تبلیغ می‌شد، کتاب هم تبلیغ می‌شد.
 
بازخورد این حرکت فرهنگی شما چه بوده؟

به نظر خودمان می‌رسد که اتفاق خوبی آغاز شده است و تا الان نیز پیشرفت خوبی داشته است. خیلی از اعضا به ما پیام می‌دهند و اذعان می‌کنند که در شهر‌هایشان اصلا کتاب وجود نداشته و کتاب رسان به آن‌ها کمک زیادی کرد و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. سایت کتاب رسان در حال طراحی است و دنبال این هستیم که کتاب‌های خوب را همیشه موجود داشته باشیم.


کد مطلب: 273487

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/273487/کتاب-رسانی-راه-دور-مشکل-بازار-کتاب-توزیع

ایبنا
  http://www.ibna.ir