بررسی بازار کتاب‌های دست دوم/ 2

تاثیر مثبت نمایشگاه بر دست‌دوم فروشی‌های کتاب!

مردم قیمت‌ها را که می‌بینند سراغ دست‌دوم‌فروشی‌ها می‌آیند

28 ارديبهشت 1398 ساعت 10:15

مدیر کتابفروشی نقوش گفت: در روزهای نمایشگاه مردم با دیدن قیمت بالای کتاب سری به کتابفروشی‌های دست دوم می‌زدند اما با پایان یافتن نمایشگاه فروش ما به صفر رسیده است.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بازار کتابفروشی‌ها کساد است و کتابفروشی‌های دست دوم وضعیت بهتری ندارند. پاساژ ایران که پاتوق دانشجویان و دوستداران کتاب است روزهای خلوتی را تجربه می‌کند. شور و هیجانی که پیش از این در راهروها و طبقات این پاساژ بود از بین رفته و پاساژ تبدیل به مکانی شده که می‌توان سر درددل فروشندگان نشست، با فراغ خیال درباره کتاب‌ها صحبت کرد و البته کتاب مورد نظر را با قیمتی مناسب‌تر از قبل خرید.

میرداود میرمحمدزاده، مدیر کتابفروشی نقوش بیش از 17سال در پاساژ ایران کتاب فروخته است، به گفته میرمحمدزاده عدد 17 نقشی جالب در زندگی‌اش داشته چراکه 17 سال با انتشارات بابک و 17 سال با کتابخانه طهوری همکاری کرده است. هرچند امیدوار است فعالیتش در کتابفروشی نقوش هم با 17 سال پایان نیابد.

برخلاف نوفروشی‌های کتاب که معمولا نسبت از فروش نمایشگاه کتاب تهران و تاثیر منفی آن بر میزان فروش خود گلایه دارند، گویا برگزاری نمایشگاه برای دست‌دوم فروشی‌ها اتفاق خوش‌آیندی است. مدیر کتابفروشی نقوش در این‌باره می‌گوید: در روزهای نمایشگاه مردم با دیدن قیمت بالای کتاب سری به کتابفروشی‌های دست دوم می‌زدند. مثلا ما کتاب‌های 110هزار تومانی را با قیمت 30 هزار تومان می‌فروختیم اما با پایان یافتن نمایشگاه فروش ما به صفر رسیده است.

ملاک قیمت گذاری کتاب‌های دست دوم
او که کتاب‌هایش را از افرادی تامین می‌کند که کتابخانه‌های‌شان را می‌فروشند، درباره پروسه قیمت‌گذاری گفت: ما به قیمت روز کتاب توجهی نداریم؛ با هر قیمتی کتاب را خریده باشیم، با افزایش 20 یا 30 درصدی آن را می‌فروشیم در حالی که برخی از همکارانمان همین کتاب‌ها را در فضای مجازی با قیمت خیلی بالا می‌فروشند و در کار خود موفق هم هستند.

این کتاب‌فروش قدیمی ادامه داد: می‌دانم کتابفروش‌هایی که مثل من فقط به کار خود می‌پردازند و راه‌های جدید مانند فروش در فضای مجازی را انتخاب نمی‌کنند، به زودی از بین می‌روند و جای آن‌ها را کتابفروشان فعال در فضای مجازی می‌گیرد.

او معتقد است با اینکه زمینه‌های لازم از نظر اقتصادی و مهارت‌های استفاده از نرم‌افزار برای فروش کتاب در فضای مجازی برایش فراهم است، بهتر است وارد این فضا نشود، زیرا این رفتار به نوعی سوءاستفاده از موقعیت فرهنگی است که در آن قرار دارد.

شاد شدن مشتری برایم کافی است
او دلیل ادامه کار در کتابفروشی دست دوم را ارزش‌های غیرمادی اعلام کرد و گفت: وقتی دانشجو یا کتابدوستی که معمولا توانایی کمی برای خرید کتاب دارد، می‌تواند کتاب مورد نظرش را با قیمت مناسب در کتابفروشی من پیدا کند، دیدن شادی صورت او برایم بسنده است.

مدیر کتابفروشی نقوش فقط کتاب‌هایی را که از نظر محتوا مخاطب ندارد و آسیب دیده هستند، به شرکت‌های خمیر کننده می‌فروشد و از آینده تلخی که در انتظار کتابفروشی‌اش هست هم بی‌خبر نیست.

به گفته میرمحمدزاده، مدیران کتابفروشی‌های دست دوم این روزها با سود ناچیزی که کفایت خرج زندگی را نمی‌دهد، مانند لاکپشت سر خود را در لاک خود فروبرده‌اند و فقط برای بقا تلاش می‌کنند.

او توضیح داد: در دهه 30 بهترین کاغذ سوئدی را با قیمت 28 تومان می‌خریدیم و چاپخانه‌ها مرتب در حال کار بودند، اما امروز قیمت کاغذ تا حدی بالا رفته که کتاب‌های خوب هم با تیراژ پایین منتشر می‌شوند، یا اصلا منتشر نمی‌شوند.
 


کد مطلب: 274540

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/274540/تاثیر-مثبت-نمایشگاه-دست-دوم-فروشی-های-کتاب

ایبنا
  http://www.ibna.ir