گفت‌وگو با مدیر اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛

عفاف و حجاب؛ نقطه قوت یا پاشنه آشیل نمایشگاه قرآن!

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۲
 
 
حسین صفری گفت: بخش فروش در جذب بازدیدکننده موثر است، اما نباید محتوای نمایشگاه ‌را تحت‌الشعاع قرار دهد که در این‌صورت آسیب‌زا است.
 
حسین صفری؛ مدیر اجرایی و پشتیبانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در تشریح فعالیت‌های این کمیته، اظهار کرد: امسال در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و قرآن کریم، کمر همت بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسته شد که در راستای این هدف، کمیته‌های اجرایی و پشتیبانی در نمایشگاه قرآن کریم ادغام شده که تجربه بسیار مفیدی است.
 
وی افزود: دستاوردهای قرآنی یک‌ساله کشور در نمایشگاه قرآن کریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که فرصت خوبی برای ارزیابی این حوزه است تا ببینیم در حوزه‌های محتوایی، هنر و ... چه اتفاقاتی افتاده است. در نمایشگاه قرآن می‌توان به نقاط ضعف و قوت کار پی برد.
 
ضعف در برخی بخش‌ها بعد از سال‌ها تجربه، پذیرفتنی نیست
 
صفری در ادامه گفت: با توجه به فاصله بسیار اندک بین پایان نمایشگاه کتاب و آغاز نمایشگاه قرآن، با همکاری خوب مجموعه‌ها و تدابیری که اندیشیده شد، سعی کردیم تا زمان افتتاحیه، بخش عمده مراحل آماده‌سازی نمایشگاه قرآن را به پایان برسانیم. از قبل به‌صورت مجازی، طراحی و جانمایی بخش‌های مختلف انجام شده بود،‌ ولی در اجرا یک‌سری مشکلات وجود داشت و تا یکی دو روز اول، نقص‌ها و کاستی‌هایی وجود داشت که در روزهای بعد اصلاح شد. به دلیل زمان اندکی که برای آماده‌سازی در اختیار داشتیم، یک بخش از کاستی‌ها در روزهای نخست طبیعی بود، ولی ضعف در برخی بخش‌ها همچون اطلاع‌رسانی و ... بعد از سال‌ها تجربه برگزاری نمایشگاه، پذیرفتنی نیست. وقتی محل برگزاری دو نمایشگاه بین‌المللی آن‌هم در فاصله اندک از هم،‌ یکی می‌شود، مشکلاتی را بوجود می‌آورد.
 
مدیر اجرایی و پشتیبانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ادامه داد: یکی از کارهای این کمیته، رسیدگی به امور رفاهی نمایشگاه است. نزدیک به 30 نهاد و سازمان به‌ویژه مصلی، شهرداری تهران و نهادهای زیرمجموعه آن، آتش‌نشانی، اورژانس و هلال احمر در برگزاری این نمایشگاه با ما همکاری دارند. با هماهنگی‌های انجام شده، زمان تردد متروها نیز یک ساعت افزایش پیدا کرد. یکی از دغدغه‌های بسیار جدی ما، توزیع افطاری ساده بین بازدیدکنندگان بود که امسال به همت شهرداری تهران، این کار هر روز در سطح وسیعی در نمایشگاه انجام می‌شود. این افطاری ساده، برای کارکنان و مردم یکسان است.


یکپارچگی نمایشگاه؛ کم کردن هزینه‌ها، توجه بیشتر به محتوا
 
وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه قرآن در حوزه اجرایی،‌ یکپارچگی آن است. برگزاری همه نمایشگاه در شبستان، چند منظوره است. با این‌کار، هم هزینه‌ها را کم کردیم و هم توجه به محتوای نمایشگاه بیشتر شد. علاوه بر این، تجمیع نمایشگاه قرآن در شبستان، هم تردد مردم را تسهیل و هم به توزیع جمعیت کمک کرد. واحد و یکپارچه شدن مجموعه، باعث شده که نمایشگاه شلوغ‌تری را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد باشیم.
 
صفری افزود: یک نکته مهم درباره برپایی نمایشگاه قرآن کریم در مصلی این است که این مکان هر کاربری نمایشگاهی نداشته باشد، ولی مسلما با توجه به فضای آن، برای برپایی نمایشگاه قرآن، کاملا مناسب است. چون در اواخر فروردین‌ماه مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم را داشتیم، بخشی از ساخت‌وسازها و دکورها از اوقاف به امانت گرفته شد. سعی کردیم دیگر بخش‌ها را نیز با نگاه صرفه‌جویانه و ساده برپا کنیم.
 
مدیر اجرایی و پشتیبانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، همچنین گفت: درباره زیرساخت‌های مخابراتی مانند خطوط تلفن و اینترنت هم تا جایی امکان داشت، سعی کردیم مشکلی وجود نداشته باشد. مجموعه فعالیت‌های ما در کمیته اجرایی، با نگاهی صرفه‌جویانه و تسهیل امور برای بازدیدکنندگان بوده است. ازجمله کارهای خوب بخش رفاهی، تعبیه نیمکت‌هایی برای استراحت در راهروی اصلی شبستان و دسترسی به آب معدنی برای رفاه بیشتر مردم است. همچنین موضوع ایمنی به‌ویژه در بخش عفاف و حجاب از اولویت‌های ما در این کمیته بود.


وقتی از محتوا تهی شویم، بخش فروش پررنگ‌تر می‌شود
 
وی در ادامه درباره موضوعات مطرح شده درباره ضرورت یا عدم ضرورت برپایی بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: اصل پرداختن به بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن، کار درستی است. یک نکته کلی مطرح است، اینکه در کنار نمایشگاه قرآن بازارچه‌هایی به‌عنوان بخش فروش داریم که شامل محصولات فرهنگی و هنری، محصولات دیجیتال، مکتوب و پوشاک و ملزومات عفاف و حجاب است. اینکه مردم دست خالی بازنگردند و بتوانند ملزومات قرآنی خود را در زمینه‌های مختلف در اینجا تهیه کنند، جزو جذابیت‌های نمایشگاه قرآن است. وجود این بازارچه‌ها در جذب بازدیدکننده هم موثر است، اما نباید به شکلی باشد که نمایشگاه و بخش محتوایی آن‌را تحت‌الشعاع قرار دهد که در این‌صورت آسیب‌زا است. نکته مهم اینکه، وقتی از محتوا تهی می‌شویم و در این بخش ضعف داشته باشیم، بخش‌های فروش ازجمله عفاف و حجاب، پررنگ‌تر می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند.
 
صفری افزود: با نظر دکتر جوادی درباره تغییر در سازوکار برپایی بخش عفاف و حجاب و یا حتی بین‌المللی برگزار کردن این بخش موافقم و ایده بسیار خوبی است، ولی این‌کار نیاز به پژوهش و بررسی و برنامه‌ریزی دارد. برخی از مردم آذوقه یک‌ساله خود در زمینه عفاف و حجاب را از همین نمایشگاه تهیه می‌کنند که این می‌تواند نقطه قوت و در عین‌حال پاشنه آشیل نمایشگاه قرآن باشد. همانطور که گفتم وقتی از محتوا تهی می‌شویم، این بخش‌ها نمود بیشتری دارند.


جای خالی دستاوردهای قرآنی استان‌ها
 

مدیر اجرایی و پشتیبانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: یکی از نقاط ضعفی که متاسفانه در نمایشگاه قرآن به چشم می‌آید، جای خالیِ معرفی و عرضه محصولات قرآنی استان‌هاست. کارهای خیلی بزرگی در استان‌ها در زمینه قرآن انجام می‌شود و می‌توان گفت که بسیاری از این فعالیت‌ها از تهران قوی‌تر است. باید به این موضوع توجه کرد تا خلاقیت‌های قرآنی همه مناطق کشور در نمایشگاه در معرض دید قرار گیرد. دیده نشدن این بخش، بی‌انگیزگی بوجود می‌آورد. اگر محتوا و تولید خوب داشته باشیم، علاقه‌مندان به آن هم وجود دارد.
 
وی ادامه داد: یکی از نقاط قوت این دوره، توجه به بخش بین‌الملل نمایشگاه است که البته تقویت آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد. عده‌ای معتقدند که وجود این بخش در نمایشگاه قرآن ضرورتی ندارد،‌ به‌نظرم می‌توان این بخش را با برنامه‌‌ریزی پربارتر برگزار کرد. هماهنگی برای حضور مهمانان خارجی و چهره‌های سرشناس قرآنی دیگر کشورها، به ماه‌ها زمان نیاز دارد، ولی متاسفانه ما از چند ماه مانده به نمایشگاه تازه به این فکر می‌افتیم و این کار را دشوار می‌کند. هریک از این کشورها متفکران، نویسند‌گان و پژوهشگران خبره‌ای دارند که می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی، زمینه حضورشان را در نمایشگاه قرآن فراهم کرد.
 
صفری تاکید کرد: یک نکته مهم در زمینه برپایی نمایشگاه این است که ما اگر زمان را از دست ندهیم، می‌توانیم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم. همچنین باید از ظرفیت‌های موجود در دیگر وزارتخانه‌ها و نهادها و حتی دیگر بخش‌های وزارتخانه و به‌ویژه بخش خصوصی نیز برای مشارکت استفاده کنیم. باید به بخش خصوصی بهای بیشتری داده شود تا ایده‌های خلاق در نمایشگاه حاضر شوند.
 
توجه به بحث‌های محتوایی و آموزشی در بخش هنری نمایشگاه
 
مدیر اجرایی و پشتیبانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در پایان درباره اختصاص مساحت قابل‌توجهی از ورودی سالن شبستان به بخش هنری،‌ گفت: به‌نظر من، بخش هنری باید در کل نمایشگاه توزیع شود تا بتوانیم در هر نقطه، جلوه‌های هنری قرآن را نظاره‌گر باشیم. البته بخشی از این تابلوها قیمتی است و باید در یک بخش مجزا نگهداری شوند. این بخش مخاطبان خاص خود را دارد، ولی با نظر شما موافقم که می‌توان فضای کمتری را برای نمایش آثار هنری اختصاص داد و در کنار آن به بحث‌های محتوایی و آموزشی و یا نمایش کتاب‌های هنری هم پراخت. البته طراحی و جانمایی این بخش تا حدی تابع سلیقه مدیران است. عده‌ای بر این عقیده بودند که در دوره‌های گذشته نسبت به این بخش بی‌توجهی شده و در برهه‌ای نیز در نیم‌طبقه شبستان برپا شده بود. لذا در یکی دو دوره اخیر، این قسمت از سالن شبستان به بخش هنری اختصاص پیدا کرد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 275942