پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
نیجریه؛ کشوری با نویسندگان پرشور و خوانندگان بی‌رمق

کشور نیجریه با وجود آنکه در سال‌های اخیر نویسندگان مطرحی را به ادبیات جهان معرفی کرده اما سرانه مطالعه در این کشور در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از کوآرتز- با وجود آن‌که طی سالیان اخیر جوایز ادبی بسیاری در راستای حمایت از ادبیات داستانی برای نویسندگان و ادیبان نیجریه راه‌اندازی شده و کسب جوایز ادبی عموما مردم را به مطالعه کتاب‌های این نویسندگان سوق می‌دهد و شانس فروش آثارشان را بالا می‌برد اما بازار فروش کتاب در این کشور آمار متفاوتی را نشان می‌دهد.

ادبیات غنی نیجریه نویسندگان سرشناس و مطرحی را به جهان معرفی کرده است که از  میان آن‌ها می‌توان به نام‌هایی چون چینوآ آچه‌به، خالق «همه چیز فرو می‌پاشد»، اثری که به بیش از 50 زبان در دنیا ترجمه شده، وله سوینکا، اولین آفریقایی برنده نوبل ادبیات و فلورا نواپا که به عنوان مادر ادبیات مدرن آفریقا شناخته می‌شود، اشاره کرد. در زمان حاضر، نیجریه به وجود چیماندا نگوزی آدیچی، از مشهورترین مولفین خود افتخار می‌کند که در طی سالیان اخیر موفقیت‌های ادبی‌اش به اعتبار فعالیت‌های دیگرش افزوده است.

علی‌رغم این تاریخ پربار و غنی، تقاضا برای ادبیات داستانی در این کشور بسیار پایین آمده است و نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم نیجریه تنها یک کتاب در سال، آن‌هم از سر اجبار می‌خوانند. قیمت کتاب در این کشور گران است تا جایی که کتاب‌فروشی‌های بسیاری به تعطیلی کشیده شده‌اند و با افزایش نرخ سواد تا 55 درصد، عجیب نیست که برخی از حامیان ادبیات نگران این باشند که چه بر سر رمان نویس‌ها در زمان انتشار آثارشان خواهد آمد.

طبق گفته یک سر ویراستار نیجریه‌ای، بالاترین فروش «انتشارات فارافینا» که از معروف‌ترین انتشاراتی‌های این کشور است به کتب آموزشی و مذهبی اختصاص دارد و ادبیات داستانی در این کشور هیچطرفداری ندارد.

در سال 2011 آکادمی دانشگاه ایالت لاگوس، مقاله‌ای را تحت عنوان «فرهنگ ضعیف مطالعه در نیجریه» منتشر کرد. در این مقاله فواید مطالعه در گسترش فعالیت‌های ذهنی و سلامت عاطفی ذکر شده بود و در قسمت‌هایی از آن آمده بود: «نیجریه نمی‌تواند به ملتی کتاب‌خوان تبدیل شود مادامی که نسل جوان به مطالعه به عنوان یک سرگرمی نگاه نکنند.»

برخی معتقدند که فرهنگ مطالعه در سیستم آموزشی این کشور تعریف نشده و دانش‌آموزان به مطالعه به عنوان نوعی شر اجباری نگاه می‌کنند و تا زمانی که مطالعه به نوعی سرگرمی لذت‌بخش در این کشور تبدیل نشود امیدی به آینده و ارتقاء ادبیات نیجریه نخواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها