سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
چطور بیشتر کتاب بفروشیم؟/ نکاتی برای بازاریابی کتاب

در کتاب ذهن نویسنده موفق نوشته جوانا پن درباره مراحل موفقیت بعد از نوشتن کتاب صحبت شده است که مهمترین آنها را در این گزارش آورده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کریتیو پن، در کتاب ذهن نویسنده موفق تعدادی از نکات لازم برای بازاریابی و فروش کتاب توسط خود ناشران و نویسندگان ذکر شده است. در اصل در این کتاب به نکته‌های ضروری بعد از نوشتن کتاب نویسندگان اشاره شده است و گفته شده است که هرچند بسیاری از نویسندگان درون‌گرا هستند ولی راه‌های نیز برای این افراد وجود دارد که بتوانند نوشته‌های خود را عرضه کنند. «جوانان پن» نویسنده کتاب ذهن نویسنده موفق اعتقاد دارد بسیاری از نویسندگان و نه همه آنها افرادی گوشه‌گیر و منزوی هستند و شاید به همین خاطر است که به جای گفتن افکار خود به دیگران ترجیح می‌دهند در خلوت آن‌ها را روی کاغذ آورده و بنویسند. وی در کتاب خود با اشاره به این مسئله به این نکته نیز اشاره کرده است که بعد از نوشتن این افکار و داستان‌ها نباید فراموش کنیم که این نوشته‌ها باید به دست دیگران برسد و برای این موضوع باید فکری کرد. در حقیقت نویسندگان باید به مرحله بعد از نوشتن کتاب خود نیز فکر کنند و راه‌های بازاریابی کتابشان را نیز بدانند. در این کتاب نکته‌های ضروری برای بازاریابی کتاب و فروش بیشتر آن ارائه شده که مهمترین آن‌ها را در زیر می‌خوانید: 

راه‌های ارتباط با دیگران را بشناسید. 
شاید در امور بازاریابی اشیاء و کالاهای دیگر لازم باشد از روحیه برونگرایی برخوردار باشید ولی در مورد کتاب لزوماً وضع چنین نیست. در بازاریابی کتاب لازم نیست مثل دوره‌گردها برای جلب مشتری داد بزنید و یا هر کاری که برای فروش کالای مورد نظر لازم است. در بازاریابی کتاب قبل از هرچیز باید بدانید مخاطب چه چیزی دوست دارد بخواند. نویسنده قبل از اینکه مهارت نوشتن داشته باشد باید مهارت گوش کردن داشته باشد. یعنی باید نیازها و علاقه‌های آنها را گوش کنید و بر اساس آن‌ها بنویسید. کافی است افراد دیگر بدانند کتابی بر اساس علایق و آرزوهای آن‌ها نوشته‌اید. همین مسئله کافی است و در اصل شما اولین مرحله برای فروش کتاب خود را برداشته‌اید. 

منطقه ارتباط خود را گسترش دهید. 
به عنوان یک نویسنده که احتمالاً روحیه منزوی نیز دارید بهتر است از ابزارهای دنیای جدید برای ارتباط با دیگران استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی بهترین وسیله برای این کار هستند. در این شبکه‌ها از همان ابتدا سراغ بیان و اظهارنظر درباره خودتان نکنید. قبل از اینکه به دیگران بگویید چه نوشته و چه فکری دارید، درباره نوشته‌ها و افکار آنها نظر بدهید و ارتباط خود را بیشتر کنید. وقتی دایره دوستان مجازی شما بیشتر شوند به همان اندازه راحت‌تر می‌توانید به دیگران بگویید که مثلاً یک نویسنده هستید یا یک رمان نوشته‌اید که می‌خواهید نظر آنها را درباره آن بدانید. خب بازاریابی در حقیقت از اینجا شروع شده است. اگر وبلاگ یا سایت اینترنتی دارید بهتر است با دیگر نویسندگان نیز ارتباط برقرار کنید و از شبکه‌ دوستان آن‌ها نیز برای تبلیغ اثر خودتان استفاده کنید. 

بله گفتن را تمرین کنید. 
این مورد خیلی ساده است. در مقابل فرصت‌هایی که احتمالاً برای شما پیش می‌آیند خیلی مقاومت نکنید و از آن‌ها چالشی بزرگ نسازید. همیشه به یاد داشته باشید که فرصت‌ها برای نویسندگان نیز یک بار فراهم می‌شود پس بهتر است بله گفتن را تمرین کنید. دعوت دوستان یا انجمن‌های ادبی و هنری فرصت خوبی برای بازاریابی و تبلیغ کتاب و نوشته‌هایتان است. حتی به هم‌نشینی‌های دوستانه خود را به عنوان یک فرصت برای بازاریابی کتاب خود نگاه کنید. 

انگیزه لازم را برای ادامه کار پیدا کنید. 
موردی آخری که باید نویسنده‌ها درباره زمان بعد از اتمام کتابشان بدانند این است که شما در یک جامعه انسانی زندگی می‌کنید. بهتر است انگیزه لازم برای معرفی کتاب خود را در میان افراد دیگر پیدا کنید. یادتان باشد وقتی انگیزه بزرگتر از ترس‌ یا احساس خجالت در جمع باشد، مطمئن باشید موفق خواهید شد. پس هر شخصی باید انگیزه لازم را در زندگی خود ایجاد کند و آن را پرورش دهد طوری که بزرگ‌تر از ترس‌هایش شود. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها