جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
همه چیز درباره قانون حقوق نویسندگان در فضای مجازی

علاوه بر کتاب‌های چاپی و مطبوعات در فضای مجازی نیز قوانین سختی برای حفظ حقوق نویسندگان و مولفان وجود دارد که رعایت آنها به خصوص برای شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اینک، بیشتر دغدغه‌های ناشران و کارشناسان بازاریابی صنعت چاپ کتاب به خصوص در کشورهای غربی حفظ و رعایت حقوق نویسندگان و به اصطلاح کپی رایت کتاب‌هاست و به همین خاطر بیشتر ناشران همیشه کارشناسانی برای این منظور استخدام می‌کنند. ظهور اینترنت و انتشار کتاب و مطالب نویسندگان در فضای مجازی باعث ایجاد نیازهای جدیدی در این حوزه شده است. بسیاری از ناشران و شرکت‌های تولید محتوا برای کارشناسان بازاریابی که به این قوانین حقوقی آگاهی داشته باشند استفاده می‌کنند و به همین خاطر تخصص جدیدی برای رشته بازاریابی کتاب ایجاد شده است که اطلاع از موارد زیر برای افراد این رشته‌ها ضروری است. به خاطر گسترش شبکه‌های مجازی حتی برای فروش کتاب‌های چاپی شرکت‌ها و ناشران برای بازاریابی همیشه دچار خطا و تجاوز از حقوق کپی رایت می‌شوند که موارد زیر معمول‌ترین خطاهای بازاریابی است که افراد حقیقی و حقوقی معمولاً مرتکب آن می‌شوند که البته دردسرهایی نیز برای آنها دارد. به عبارتی هرچیزی که بخواهید درباره حقوق نویسندگان در دنیای مجازی بدانید به موارد زیر توجه کنید:

خطاهای معمول بازاریابی دیجیتال
در بازاریابی فضای دیجیتال معمولاً از عکس‌ها و محتواهای جمع‌آوری شده از صفحات اینترنتی استفاده می‌شود که توجه به منبع این عکس‌ها ضروری است. در قانون جهانی کپی رایت بسیاری از تصاویر کپی رایت دارند و حتی نمی‌توان با ذکر منبع یا شخص از آنها استفاده کرد. اطلاع از حقوق نویسندگان یا صاحبان این تصاویر و محتواها برای بازاریابان ضروری است. در بسیاری از موارد شکایت‌های حقوقی، علت اصلی شکایت مربوط به عدم اطلاع از حقوق نویسندگان بوده است.

حقوق تبلیغاتی
در فضای مجازی علاوه بر کتاب یا نوشته‌ها باید به مواردی مثل تبلیغات نیز توجه شود. در صورتی که برای تبلیغ کتاب یا هر اثر ادبی دیگر از پوسترها یا اسامی مشاهیر، برندهای تجاری معروف یا هر نوشته و تصویری که کپی رایت داشته باشد، می‌تواند منجر به مشکلاتی برای بازاریاب شود.

تعیین چارچوب
این اططلاح در چاپ یا مطبوعات برای تعیین نام نویسنده یا شرکت تولیدکننده استفاده می‌شود. اگر حتی به نقل از شما در رسانه یا کتابی مطلبی چاپ شده باشد و بخواهید از لینک آن در سایت یا تبلیغ خود استفاده کنید، باید حتماً نام شرکت یا نقل کننده آن مطلب را قید کنید. امروزه حتی روزنامه‌هایی که از نویسنده‌ها مصاحبه تهیه می‌کنند برای مطلب خود حق تالیف قائل هستند و خود آن نویسنده نیز نمی‌تواند و نباید بدون ذکر منبع یا کسب اجازه از روزنامه یا سایت مصاحبه گیرنده مطلب مورد نظر را در جای دیگر انتشار دهد.

اصل مصرف منصفانه
در صفحات اینترنتی اصل مصرف منصفانه از سوی بعضی ناشران و شرکت‌ها به صورت محدود استفاده می‌شود که معمولاً برای مطالب علمی و مرجع استفاده می‌شود. ناشران و کارشناسان بازاریابی باید از نشان این اصل اطلاع داشته باشند. اطلاعات مربوط به راهنماهای محصولات یا توضیحات تخصصی رشته‌های مختلف تنها با داشتن این نشان می‌تواند توسط دیگر ناشران استفاده شود.

نشان یا هویت اختصاصی کار دیگران
نویسندگان یا ناشران برای تعیین کردن کار اختصاصی خود از نشان‌هایی استفاده می‌‌کنند که معمولاً شکل یا نوشته‌ طراحی شده خاصی است که در مقدمه کتاب یا جلد کتاب‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌های بازاریابی برای تبلیغ یا معرفی کتاب‌‌ها باید به این علامت‌ها دقت کنند چون اگر آنها در جای دیگری استفاده شوند باید منتظر عواقب قانونی آن باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عنایت الله قربانی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    به کارم خورد. مشکلی داشتم که این گزارش حلش کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها