عصر طلایی دیجیتال و مسئله‌ای به نام چاپ سنتی کتاب

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
 
 
کاسمین ایان مالک و موسس یکی از شرکت‌های پرداخت دیجیتال در میان ناشران کشور آمریکاست و اعتقاد دارد در عصر دیجیتال فکر کردن به چاپ سنتی کتاب اشتباهی بزرگ است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از فوربس، کاسمین ایان مالک و موسس شرکت لیترپی (LaterPay) یکی از پایه‌گذاران پرداخت دیجیتال در آمریکاست. این شرکت به ناشران اجازه می‌دهد گردش مالی خود را از طریق شبکه‌های دیجیتال بدون اتلاف وقت انجام دهند. وی در یادداشتی بر ضرورت تسریع روند ارتباطات دیجیتال در صنعت نشر و چاپ کتاب تاکید دارد.
 
کاسمین در این یادداشت خاطرات کودکی‌اش را می‌گوید که برای همسایه‌های خود کتاب و روزنامه می‌برده است ولی در زمانه معاصر کمتر کودکی در همسایگی وجود دارد که برای اطلاع رسانی روزنامه جابجا کند. در حقیقت در دنیایی قرار داریم که اطلاعات سریع تر از دوچرخه به همسایه ها می‌رسد و به اعتقاد کاسمین در عصر طلایی اطلاع رسانی قرار داریم که کمترین زمان ممکن برای رسیدن محتوا به مخاطب صرف می‌شود. حالا در این میان ناشران باید دنبال راهکارهایی باشند تا از این سرعت عقب نمانند و بتوانند در دنیای دیجیتال ادامه حیات دهند.
 
بر اساس آمارهای موجود حدود 85درصد مردم آمریکا خبرهای روزانه خود را از طریق تلفن‌های هوشمند خود مطالعه می‌کنند. متوسط زمان بازدید از یک وب سایت توسط یک آمریکایی حدود دو دقیقه است و همین سرعت و دسترسی برای کتاب‌ها نیز وجود دارد. بر اساس آمارها هر روز به تعداد مطالعه کنندگان کتاب‌های دیجیتالی و اخیراً  کتاب‌های صوتی اضافه می‌شود و در این میان به عقیده کاسمین اصرار به چاپ و نشر سنتی اشتباهی فاحش است که می‌تواند به عقب ماندن ناشر از گردونه رقابت در بازار محتوا شود.
 
مایک برایان در کتاب خود در سال 1996 می‌‌نویسد: در نشر دیجیتالی، متنها به صورت شبكه‌ای با هم در ارتباط هستند؛ یعنی هر زمان مي‌توان به صورت برخط به صفحات دیگر دسترسی یافت، در حالی كه در نشر سنتی متنها به صورت سلسله مراتبی و پشت سر هم قرار مي‌گیرند. یكی از مهمترین ویژگیهای نشر دیجیتالی، این است كه پیوندهای جدیدی را به مطالب و مراجع جدید فراهم مي‌كند. رسانه‌های دیجیتالی، این امكان را پدید مي‌آورد تا اطلاعتی كه روی شبكه وجود دارند، به صورت ابرمتن در اختیار خواننده قرار گیرد.
 
حالا سوال اینجاست که ناشران و اهالی کتاب در این دنیای سریع و دیجیتال چه کاری باید انجام دهند؟ شاید در نگاه اول چیزی شبیه وجوه ماهیانه اشتراک مجلات و روزنامه‌ها به نظر برسد ولی ناشران کتاب و محتواهای غیر خبری عرصه‌ای متفاوت دارند. وجوه اشتراک ماهانه یا سالانه در دنیای نشر کتاب زیاد جواب نداده است چون همیشه حوصله مطالعه کتاب در مخاطب روندی تناوبی و نوسان گونه دارد. حتی در آمازون و نتفلیکس هم اشتراک ماهیانه دارد به شکست می‌خورد. شما باید به عنوان ناشر تمام کتاب‌های مورد علاقه مخاطبان را به آن‌ها پیشنهاد دهید و بعد از مطالعه چند صفحه درخواست وجه کنید.
 
کاسمین خطاب به ناشران می‌‌نویسد: به نظر من ارائه محتوا در دنیای دیجیتال شبیه دنیای واقعی است چون باید به مخاطب اجازه انتخاب دهید. یعنی وقتی کتابی برای خواندن پیشنهاد می‌کنید باید اجازه دهید چند صفحه اول را مخاطب بخواند و در صورتی که به کتاب علاقمند شد آن را خریداری کند. ناشران در دنیای دیجیتال باید سرمایه‌گذاری خاصی روی شبکه‌های اجتماعی انجام دهند و در اصل به جای فکر کردن به چاپ سنتی کتاب و کیفیت کاغذ باید به فکر مخاطب و جذب آنها در دنیای دیجیتال بود.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 268560