باید‌ها و نباید‌های تبلیغ دینی مکتوب شد

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۸
 
 
پژوهشکده باقرالعلوم‌ علیه‌السلام همزمان با ماه مبارک رمضان، کتاب «اخلاق و آداب در تبلیغ» اثر حجت‌الاسلام حافظ نجفی‌زنجانی را منتشر کرد. این نوشتار بایسته‌ها و نبایسته‌های تبلیغ و مبلغان را با نگاه اخلاقی بررسی می‌کند و از آسیب‌های این حوزه می‌گويد.-
تصویر کتاب
 
تصویر کتاب
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، نویسنده این کتاب معتقد است که تبلیغ در اسلام، موضوع با اهمیتی است. از این رو درک اصول، شرایط، ویژگی‌ها و ابزار تبلیغ اسلامی راهگشای مبلغ در این عصرند. چنانچه پیامبر اکرم(ص) با به‌کارگیری سیره تبلیغی منسجم و هماهنگی توانستند ایده‌های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند. 

بر اساس یافته‌های این محقق، تبلیغ، محتاج الگویی سالم است که در صورت فقدان آن هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب می‌شود و تبلیغ موفق و کارآمد باید از دلایل متقن علمی و اصول و مولفه‌های قوی برهانی، برخوردار و از پایه و مایه محکم، برای اقناع اندیشه و روح پرتلاطم حقیقت‌طلبان، بهره‌مند شود. 

همان‌گونه که در این کتاب نیز آمده است، سیره پیامبر اعظم(ص) گویای این حقیقت است که ایشان برای ترویج اسلام و تعمیم ارزش‌های الهی از تمام ابزارها، قالب‌ها و شیوه‌های تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفته‌اند و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» به‌خوبی استفاده کرده‌اند. 

کتاب «اخلاق و آداب در تبلیغ» در 10 فصل کلیات، بایسته‌های اخلاقی و معنوی تبلیغ، اهداف و رسالت‌های تبلیغ دینی، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ، شیوه‌های نوین تبلیغی، ویژگی‌های عملی مبلغان، بایسته‌های اخلاقی مبلغان، اخلاق اجتماعی مبلغان، آسیب‌شناسی تبلیغات دینی و آسیب‌شناسی مبلغان دینی را می‌کاود. 

حجت‌الاسلام حافظ نجفی‌زنجانی، نویسنده اثر در تعریف تبلیغ دینی نوشته است: «تبلیغ دینی، نفوذ در روح و روان مخاطبان و ایجاد تغییر در رفتار آنان است؛ تبلیغ دینی، عناصر و ارکان متعددی دارد و یکی از عناصر مهم در موفقیت تبلیغ، آراسته شدن مبلغان دینی به ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و به‌کارگیری آداب، اصول و روش‌های تبلیغ است.» 

نخستین چاپ کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ به قلم حجت‌الاسلام حافظ نجفی‌زنجانی در قطع وزیری، 432 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و به بهای 14 هزار ریال به‌تازگی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 144109