دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
تمدید مهلت ارسال مقاله به  همایش ملی «کتاب و نشر»

دبیر علمی دومین همایش ملی «کتاب و نشر» گفت: ارسال مقاله به دومین همایش ملی «کتاب و نشر» تا 25 دی‌ماه تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دبیرخانه دائمی همایش ملی «کتاب و نشر»، داریوش مطلبی ضمن اعلام تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش ملی «کتاب و نشر» اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است اما به دلیل استقبال علاقه‌مندان و درخواست کارشناسان و متخصصان صنعت نشر برای ارائه مقاله به دبیرخانه همایش، با مشورت رئیس همایش، تصمیم‏ گرفتیم مهلت ارائه مقالات تا 25 دی‌ماه تمدید شود.

مطلبی درباره برنامه‌های دومین همایش ملی «کتاب و نشر» گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و انتخاب محورهای دومین همایش، بعد از برگزاری موفق نخستین همایش «کتاب و نشر» از طریق نظرات شرکت‏‌کنندگان در همایش و همچنین نظرسنجی از کارشناسان و متخصصان این حوزه و نیز بررسی خلاءهای موجود در صنعت نشر، محورهای دومین همایش ملی «کتاب و نشر» تدوین و فراخوان ارسال مقاله در اسفندماه سال گذشته از طریق خبرگزاری‌ها و سایت همایش اعلام عمومی شد.

وی به مهم‌ترین محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: در محور نخست شاخص‌ها، راهبردها و الزام‌ها، اقتصاد مقاومتی، رسانه‌های نوین و رسانه‌های جمعی، تأثیر بازارهای جدید فروش کتاب و نیز صادرات در «بازاریابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در صنعت نشر» مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین نسبت میان سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و کتابخوانی، تأثیر کتاب‌های درسی بر کتابخوانی، نقش خانواده به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش و پرورش در کتابخوانی کودکان و نوجوانان، نقش معلمان و کادر اجرایی مدارس و کتابدار در کتابخوانی دانش‌آموزان، کتابخانه‌های آموزشگاهی و ترویج مهارت‌های کتابخوانی، راهکارهای افزایش کتابخوانی در مدارس، مقایسه تطبیقی تأثیر نظام آموزش و پرورش بر کتابخوانی در ایران با سایرکشورها در ذیل محور دوم یعنی «نظام آموزش و پرورش و کتابخوانی» بحث و بررسی می‌شود.

مطلبی درباره تغییر زمان برگزاری همایش، گفت: سال گذشته همایش در هفته کتاب و در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد اما این زمان از طرف متخصصان و کارشناسان زمان مناسبی تشخیص داده نشد و امسال تصمیم گرفتیم این همایش را در 24 بهمن‌ماه امسال در باغ کتاب تهران برگزار کنیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی «کتاب و نشر» به تفاوت همایش اول و دوم اشاره و اظهار کرد: تفاوت عمده‌ای در برگزاری همایش امسال وجود دارد و آن ارائه تجربیات صنعت نشر است تا این تجربیات علمی و عملی و اجرایی که طی سال‌ها آزموده شده‌اند، بتواند در صنعت نشر و برنامه‌ریزی‌های حوزه کتاب و کتابخوانی و برای ایجاد تجربیات و الگوبرداری مورد توجه متخصصان این حوزه قرار بگیرد. در حقیقت امیدواریم امسال تلفیقی از بحث نظری و علمی و تجربیات عملی با هم بتواند مجموعه‌ای نسبتاً جامع در اختیار کارشناسان این حوزه و شرکت‌کنندگان قرار بگیرد.

مطلبی درباره ویژگی همایش ملی «کتاب و نشر» گفت: همایش‌هایی که معمولاً در کشور برگزار می‌شوند مقالات سفارشی و مختص همان همایش‌ها نوشته می‌شود اما با فراخوان عمومی تلاش کردیم مشارکت عموم علاقه‌‏مندان، دانشجویان، استادان و کارشناسان را داشته باشیم. تاکنون 70 مقاله به این دبیرخانه ارسال شده است. این مقاله‌ها توسط دو داور بررسی می‌شوند و با نظرات داوران، نویسنده را در اصلاح مقاله و رسیدن به سطح تراز مقالات علمی کمک می‌کنیم.

وی درباره امکان برگزاری این همایش به صورت بین‌المللی، بیان کرد: بین‌المللی شدن همایش‌ها به میزان علاقه‌مندی و ارائه مقالاتی است که توسط متخصصان و کارشناسان و نتایج مثبتی است که از برگزاری همایش‌ها حاصل می‌شود. استقبال و دریافت مقاله‌های علمی خوب و تأثیرگذار در این همایش‌ها می‌تواند به مرور زمان راه را برای بین‌الملی شدن همایش باز کند و امیداواریم در آینده همایش «کتاب و نشر» در سطح بین‌المللی برگزار شود.

دبیر دومین همایش ملی «کتاب و نشر» درباره نمونه‌هایی از برگزاری این‌گونه همایش‌ها در کشورهای دیگر گفت: بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شده همایش‌های محدود این چنینی در حوزه نشر و کتابخوانی در برخی کشورها در سطح منطقه‏‌ای، ملی و بین‏‌المللی برگزار شده است و ما نیز البته به دنبال استفاده از ظرفی‌ های سایر کشورها هستیم.
 
وی به نگاه ویژه این همایش به اقتصاد مقاومتی اشاره و بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید به نیازسنجی در جامعه اقدام کنیم و محصولی تولید نکنیم که در انبارها بماند و خریدار نداشته باشد و این اتلاف سرمایه، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است و با نگاهی که در این همایش داریم به دنبال تعادل برقرار کردن میان تولید و مصرف هستیم تا با بازاریابی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بتوانیم محصول خود را به مخاطب عرضه کنیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی «کتاب و نشر» به نقش دولت در صنعت کتابخوانی و نشر اشاره و تأکید کرد: دولت نقش بسیار ویژه‌ای در صنعت نشر و کتابخوانی دارد و دولت‌ها در تمام کشورها در این حوزه تأثیرگذار هستند و تولیدات این حوزه می‌تواند برای همه آحاد جامعه فایده داشته باشد و دولت‌ها نیز به شکل عام و خاص در فرایند سیاستگذاری و اجرا می‌توانند در صنعت نشر مفید و مؤثر باشند و باید از این بخش، هم نظارت و هم حمایت ویژه داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها