نشست ««زن، کتاب و سینما» در نمایشگاه کتاب برگزار شد

انتقاد از بی‌اعتنایی به ابعاد متنوع زندگی زن در تلویزیون و سینما

 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۳
 
 
در نشست، «زن، کتاب و سینما» عنوان شد: در سینما و تلویزیون مدام نقش کلیشه‌ای از زن می‌خواهند. متاسفانه در تلویزیون یک الگوی هندی مقابل شما می‌گذارند و خواست‌شان این است که فیام‌نامه‌‌نویس و فیلم‌ساز خودشان را با آن الگو‌ها منطبق کنند.
 
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نشست «  چیستا یثربی،‌ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس، اعظم کیان افراز، مدیر انتشارات افراز و افسر اسدی، ‌بازیگر سینما و تلویزیون حضور داشتند.

بیش‌تر نیز این انجمن صنفی، نشست‌هایی درباره نقش و تاثیر زنان در وضعیت فرهنگی و اجتماعی برگزار کرده بودند، می‌توان به نشست زنان، کتاب و توسعه بایدار اشاره کرد.
اعظم کیان افراز در ابتدای این نشست گفت: یکی از اهداف ما همواره ترغیب و تشویق مخاطب‌ها به کتاب‌خوانی در حوزه‌های ادبیات، نمایش‌نامه و سینماست. در سینما و تلویزیون مدام تصویر زنانی خانه‌دار و درگیر آشپزخانه منعکس می‌شود، این تصویر درست نیست و باید به ابعاد گسترده زندگی و شخصیت زن‌ها توجه شود.
کیان افراز گفت: رسالت هنرمند تولید اندیشه و فکر است تا بتواند به جامعه کمک کند.

چیستا یثربی که هم تجربه نمایش‌نامه‌نویسی، هم داستان و هم فیلم‌نامه را در کارنامه‌اش دارد به اهمیت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با مدیریت، شهلا لاهیجی بر اهمیت کار  این ‌ناشر  تاکید کرد و گفت: نمایش‌نامه‌های مهمی مثل ‌آثار بهرام بیضایی را منتشر کرده است.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش خاطر‌هایی از نوشتن آثارش گفت.
این نویسنده،  در ادامه وضعیت بد چاپ  و نشر نمایش‌نامه‌و ممیزی را از اصلی‌ترین مشکلات نشر نمایش‌نامه‌نویسی دانست و متذکر شد: وضعیت به گونه‌ای است که نویسندگان جوان جرات ارایه کار‌های‌شان به ناشرها را ندارند چون می‌دانند که  معمولا ناشران به دلیل عدم استقبال از نمایش‌نامه و هم‌چنین بازار بد این آثار از چاپ و نشر این دست آثار تن می‌زنند و  آثارشان پذیرفته نخواهد شد.

یثربی نمایش‌نامه را خلاقانه‌ترین شکل هنر دانست و از آن به عنوان بهترین وسیله برای آگاهی نام برد و گفت: در حالی که سینما تکنیک است و  قدرت نمایش‌نامه را ندارد.

او در بخش دیگری  از اظهاراتش به توضیحی درباره نمایش‌نامه‌اش «هتل عروس» و همچنین  نمایش‌نامه «زمستان 66 » محمد یعقوبی پرداخت و از این ‌نمایش‌نامه  به عنوان اثری یاد کرد که یاد آن دوره را زنده نگه داشته است.

نویسنده فیلم‌نامه «دعوت» گفت: در سینما و تلویزیون مدام نقش کلیشه‌ای از زن می‌خواهند و من در این فیلم‌نامه سعی کردم از این کلیشه‌ها فارغ شوم. متاسفانه در تلویزیون یک الگوی هندی مقابل شما می‌گذارند و خواست‌شان این است که فیام‌نامه‌‌نویس و فیلم‌ساز خودشان را با آن الگو‌ها منطبق کنند.
 
دیگر مهمان این نشست، افسر اسدی ترویج کتاب‌خوانی را را عانلی مهم در کاهش فقر فرهنگی توصیف کرد. 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 247760