هدف از آموزش در دوران جدید توسعه‌ فردی دانش‌آموزان است

 
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۰
 
 
یک کارشناس آموزش با ارایه‌ توضیحاتی در مورد «آموزش در دوران پسامدرن» این روش نوین را زمینه‌ساز تعالیم دانش‌آموزان و معلمان در انتخاب مطالب درسی و نحوه‌ی آموزش عنوان کرد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمدعلی کوثری در نشست «آموزش در دوران پسامدرن» که در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار می‌شد، با بیان اینکه عبارت پسامدرن به یک دوره‌ی فکری در حوزه‌های مختلف هنری، فلسفه و آموزش اشاره دارد و گفت: دوران پسامدرن واکنشی به منطق‌گرایی قرن بیست اروپای مدرن بود.
 
تفکر پسامدرنیسم، نقطه‌ی مقابل تکثرگرایی است
 
این کارشناس، تفکر پسامدرنیسم را نقطه‌ مقابل تکثرگرایی (پلورالیسم) دانست: براساس این تفکر، در حوزه‌ی آموزش به تک‌تک افراد و ویژگی‌های منحصر به فرد آنها توجه می‌‌شود و سیاست‌های کلی آموزش پذیرفته نیست.
 
کوثری با تاکید بر اینکه در دیدگاه پسامدرن، دانش وارداتی نیز پذیرفته شده نیست گفت: بومی‌سازی آموزش برای هر کشور دارای اهمیت بسیار بالاست.
 
وی در مورد برنامه‌ی درسی نیز گفت: برنامه‌ درسی در طول یک ترم یا یک سال تحصیلی باید منعطف باشد و این امکان را به دانشجو بدهد که چه مواد درسی را بیاموزد. این سبک آموزش، آموزش تعاملی است و در دوران پسامدرن، به کیفیت آموزش بیشتر از امکانات سخت‌افزاری در محیط‌های آموزشی بها داده می‌شود.
 
این کارشناس آموزش با بیان اینکه، هدف از آموزش در دوران جدید توسعه‌ فردی دانش‌آموزان است، عنوان کرد: در دوران جدید، رویه و فرایند آموزش، تعیین‌کننده‌ی میزان کارایی آموزش است و نه خروجی آن.
 
گوثری آموزش در مورد نقش معلمان در دوران پست مدرن نیز به قدرت و اهمیت معلمان در این دوران اشاره کرد و گفت: معلمان در دوران جدید می‌‌توانند در مورد چگونگی و مواد آموزشی برای کلاس تصمیم‌گیری کنند.اما این در حالی است که در دوران مدرن، معلم‌ها تنها انتقال دهنده مطالب آموزشی به دانش‌آموزان بودند.
 
توسعه‌ تعاملی معلمان از ویژگی‌های دوران پسامدرن است
به گفته‌ وی، توسعه‌ی تعاملی معلمان از دیگر ویژگی‌های دوران پسامدرن است و همچنین در کلاس‌های این دوران معلمان و دانش‌آموزان همزمان یادگیری خود را افزایش می‌‌دهند.
 
کوثری فنلاند و آلمان را به عنوان دو کشور پیشرو از نظر آموزش در دوران پسامدرن نام برد و گفت: در این کشورها آموزش تنها به محیط مدرسه محدود نمی‌‌شود و والدین نیز در این روند مشارکت بسیار دارند.
 
وی در مورد نقش دانش‌آموزان در کلاس‌های پسامدرن نیز گفت: در این دوران دانش‌آموزان نیز در کلاس‌های درس بسیار پرقدرت هستند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند.
 
این کارشناس تاکید کرد: دوران مدرن، دانش‌آموز را به طور کامل می‌‌بیند و می‌‌گوید معلمان در دوران جدید علاوه بر ذهن به قلب و جسم دانش‌آموزان نیز توجه دارند.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 248178