ضرورت وجود کتابخانه‌ در مدارس از نگاه انجمن کتابداران انگلیس

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱
, مترجم : محمد حسن لو
 
 
انجمن کتابداران انگلیس در بیانیه‌ای به ضرورت وجود کتابخانه‌ها در مدارس تاکید کرده و کتابخانه‌ها را مکانی برای برقراری ارتباط مستمر و علمی‌تر میان دانش‌آموز و معلم دانسته است.
 
 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سیلیپ - انجمن کتابداران انگلیس یک سازمان دولتی وابسته به وزارت فرهنگ این کشور است که در امور کتابخانه‌ها و اطلاعات مربوط به آنها فعالیت می‌کند. این انجمن در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده، کتابخانه‌های مدارس را مکانی برای ارتباط مستقیم و راحت دانش‌آموزان با معلمان دانسته است زیرا در کتابخانه مدارس هیچ رابطه رسمی معلم و شاگردی وجود ندارد و به عبارتی رابطه صمیمانه بین معلم و دانش آموزان به ارتقای تحصیلی آنها کمک می‌کند.

به اعتقاد کارشناس انجمن کتابداران انگلیس، در مدارس مطالب علمی به صورت یک طرفه از سوی معلم به سمت دانش‌آموزان منتقل می‌شود ولی در کتابخانه مدارس این مسئله می‌تواند حالت دوطرفه داشته باشد و ایده‌های جدید و جالب از سوی دانش‌آموزان به معلم منتقل گردد.

در بیانیه آمده است که با وجود رشد و توسعه تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی وجود کتابخانه در مدارس می‌تواند زمینه‌ای برای یادگیری دانش آموزان برای استفاده بهتر و صحیح‌تر از این شبکه‌ها باشد. وقتی در مدارس کتابخانه‌ها فعال باشند روابط اجتماعی دانش‌آموزان در شبکه‌های مجازی نیز راه صحیح خودش را پیدا می‌کند. در مباحث بین دانش‌آموز و معلم تجربیات دو نسل از تکنولوژی مبادله شده و در جهت پیشرفت علمی آنها استفاده می‌شود. البته تجربه نشان داده در مباحث تکنولوژی خیلی از معلمان مطالب زیادی از دانش آموزان درباره تکنولوژی و ابزارهای الکترونیک جدید فرا می‌گیرند. بارها دیده شده که معلمان حتی جستجو در گوگل را نیز نمی‌دانند و به نظر می رسد جلسات خارج از کلاس درس می‌تواند برای خود آنها نیز مفید باشد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 261113