دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۴
انتشار «هنر و مکانیسم پنهان» با يادداشتی از آغداشلو

کتاب «هنر و مکانیسم پنهان»، مجموعه مقالات بابک روشنی‌نژاد با يادداشتي از آيدين آغداشلو توسط نشر ثالث منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیدین آغداشلو در مقدمه اين كتاب می‌نویسد: «آن‌چه برای فرهنگ ما ضرورت دارد -ضرورتی که کمتر به‌جا آمده است- نگاه دقیق و کاونده این سو و سمت است به چشم‌اندازهای آن‌سو؛ نگاهی که بتواند رخدادهای جهان را درست و گسترده و هوشمندانه تماشا و بررسی کند و به برداشتی تازه و از جنسی دیگر برسد.»

وی در ادامه می‌دهد: «اما شاید به‌خاطر انبوه عظیم میراث فرهنگی و هنری جهانی که در پیش‌رو و در پشت‌سر داشتیم، تنها فرصت داشتیم تا ترجمه کنیم، تا بدل‌سازی کنیم، تا بیاموزیم چگونه می‌توانیم با چشمانی عاریتی جهان را نگاه کنیم و این‌طور شد که کوهی از ترجمه از خود باقی گذاشتیم و تالیف دست‌اول در کار ما سهم ناچیزی پیدا کرد.»

«هنر و مکانیسم پنهان» مجموعه مقالات بابک روشنی‌نژاد است که از ۱۰ بخش با عناوینی چون «یادداشت به قلم آیدین آغداشلو» و «مقدمه»، «هنر و مکانیسم پنهان» و «چند نما»، «گذر از امر حاضر، سینمای آندری تارکوفسکی» و «ترز: درباره تهیدستی جان آدمی»، «مرگ قهرمان، موسیقی لودویک فون بتهوون» و «باخ و سوئیت برای لوت»، «قطعاتی درباره نقاشی» و «نقاشی حرفه نامطمئن» تشکیل شده است.

از دیگر عناوین این کتاب می‌توان «تصاویری از هزارتو»، «پالپ فیکشن و هنر کمپ» و «جایی به‌نام داگ‌ویل»، «پدرخوانده: هژمونی شر» و «دو فیلم انیمیشن از میشل دودوک دوویت»، «چند یادداشت درباره هنر و فلسفه»، پیوست، نمایه و تصاویر نام برد.

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم: «کوشیده‌ام که نکات و موارد علمی کار هنری را در اولویت قرار دهم و کارم را منحصر به دورنمایی تئوریک نکنم.»

روشنی‌نژاد در بخش «مرگ قهرمان» می‌نویسد: «عاقبت، هنر به آدمی چه داده است؟ پاسخ این پرسش فراهم است اگر تنها یکی از بی‌شمار دستاورد هنر را برشمریم و به‌یاد آوریم. اشکال متنوع هنر، هرکدام نیازی را برآورده کرده‌اند و هریک به‌تنهایی می توانند هنر را به جایگاهی ارجمند بکشند.»

وی ادامه می‌دهد: «اغلب گفته می‌شود که موسیقی مابه‌ازای معنایی مشخصی ندارد؛ به‌راستی هم، موسیقی ترجمان صریح موضوعی تعیین شده نیست. آدمی اما موجودی معناساز است که میان موضوعات و پدیده‌ها نسبت‌هایی دلخواه برقرار می‌کند. تجربه شنیدن موسیقی هم به این اعتبار،برقراری نسبتی استعاری میان کیفیاتی شنیداری با شمار بی‌پایانی از موضوعات و مفاهیم گوناگون است.»

بخش انتهایی کتاب شامل تصاویری از آثار ورمیر، روبنس، ولاسکز، آلن کاوالیه، تارکوفسکی، فرانسیس فورد کاپولا، داگ‌ویل، کلاوس اولدنبرگ، فرانسیس بیکن، آنتونیو تاپیس، دمین هرست، آنتونی گورمبلی، رون موئک، جنی ساویل و آنتونیو لوپز گارسیا است که با کیفیتی نه‌چندان مناسب -به دلیل انتخاب نامتناسب کاغذ کتاب با چاپ تصاویر سیاه و سفیدی که جزئیات در آنها غیر قابل تشخیص است- سعی در ارائه تصویری از آثار هنرمندان نام‌برده در کتاب دارد.

در بخشی از کتاب با عنوان «قطعاتی درباره نقاشی» نیز می‌خوانیم: «مهارت فنی، نقشی همواره یکسان و همیشگی در ارج‌شناسی آثار هنری ندارد و گاه اسباب اعتبار و اهمیت اثر است و گاهی هم به تمامی خارج از دایره توجه و اعتنا قرار می گیرد. حتی موارد مشهوری را می‌توان برشمرد که نه‌تنها بهره‌ای از مهارت فنی ندارند بلکه سهم زیادی از جذابیت آن‌ها هم در گرو نائیویته و جنبه بدوی‌شان است.»

کتاب «هنر و مکانیسم پنهان» مجموعه مقالات بابک روشنی‌نژاد از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ است که نشر ثالث آن‌را در ۲۰۴ صفحه با کاغذ پارس و جلد گالینگور، در شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و با طراحی جلد آرمین مهدوی، زمستان ۸۷ چاپ و به‌تازگی با قیمت ۵۵۰۰ تومان عرضه کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها