تمريني براي دانشمند شدن!

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۰
 
 
دانشي كه ما امروزه در اختيار داريم، به‌تدريج و با كوشش‌هاي شبانه‌روزي پيشينيان ما به دست آمده است. آن‌ها دانش خود را به ديگران آموخته‌اند و رفته رفته به ما رسيده است. كتاب «دانش پيشينيان» كه به تازگي منتشر شده، ما را به روشي‌ جالب، با برخي از پيشرفت‌هاي علمي اين مردمان آشنا مي‌كند؛ با روشي كه خود دانشمندان كار مي‌كنند.
تمريني براي دانشمند شدن!
 
ايبنا نوجوان: آيا تا كنون از خود پرسيده‌ايد «كاغذ نخستين بار چگونه ساخته شد؟» يا «چه كسي نخستين نقشه را طراحي كرد؟»؛ يا «چگونه مصريان باستان توانستند اهرام بزرگ را بسازند؟» 

آيا مي‌خواهيد براي خودتان ساعت آفتابي بسازيد و ياد بگيريد كه چگونه زمين‌لرزه را تشخيص دهيد يا چگونه دوربين عكاسي بسازيد؟ 

آيا مي‌خواهيد
كتاب تنها به معرفي دستاوردهاي تمدن‌هاي گوناگون بسنده نمي‌كند؛ بلكه فعاليت‌هايي را ترتيب مي‌دهد تا خواننده با انجام آن‌ها، خودش عميقاً با اين دستاورد آشنا شود
بدانيد «چه ‌كسي نخستين بار دليل علمي پديدآمدن رنگين‌كمان را بيان كرد؟»، «چگونه ايرانيان از آب و باد براي انجام كارها بهره بردند؟» يا «چگونه خودتان مي‌توانيد بستني درست كنيد؟» 

اگر پاسختان مثبت است، مي‌توانيد كتاب «دانش پيشينيان» را ورق بزنيد. احتمالاً چيزهاي زيادي در آن پيدا خواهيد كرد كه برايتان جالب باشد.

فصل‌هاي گوناگون كتاب
كتاب در اصل در هفت فصل نوشته شده است كه به ترتيب گوشه‌هايي از دانش انسان‌هاي نخستين، تمدن‌هاي ميان‌رودان (بين‌النهرين)، مصر، يونان، روم و چين باستان و بالاخره آمريكاي كهن را نشان مي‌دهد. 

با آن‌كه نويسنده‌ي كتاب، جيم وايس، در مقدمه‌ي كتاب خود مي‌گويد همه‌ي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و حتي انسان‌هاي نخستين، در پيشرفت‌هاي علمي سهم داشته‌اند، ولي به تمدن باشكوه ايران باستان و اسلام كه از كهن‌ترين و درخشان‌ترين تمدن‌هاي جهان به‌شمار مي‌آيند، اشاره‌اي نمي‌كند؛ در حالي‌كه به قول مترجم كتاب، حتي به تمدن‌هاي پيش‌پا افتاده‌اي مانند وايكينگ‌ها نيز پرداخته
فعاليت‌هايي كه در اين كتاب پيشنهاد مي‌شود، در واقع تمرين‌هايي براي دانشمند شدن است
است. 

به همين دليل است كه مترجم كتاب، حسن سالاري، دو فصل ديگر به آن افزوده است تا كامل شود: دانش در ايران باستان و دانش در تمدن اسلامي. گذشته از اين، مترجم يك پيوست كوتاه نيز آورده است كه خيلي گذرا برخي از نوآوري‌هاي دانشمندان دوره‌ي اسلامي را به خواننده معرفي مي‌كند.

ساختار كتاب
درست است كه هدف كتاب آشنايي خوانندگان با دانش پيشينيان است؛ اما اين تنها به معرفي دستاوردهاي تمدن‌هاي گوناگون بسنده نمي‌كند؛ بلكه فعاليت‌هايي را ترتيب مي‌دهد تا خواننده با انجام آن‌ها، خودش عميقاً با اين دستاورد آشنا شود. 

49 فعاليتي كه در اين كتاب پيشنهاد شده است، اغلب با وسايل ساده‌اي كه مي‌توان از فروشگاه‌هاي محله خريد، انجام دادني هستند. البته پس از هر فعاليت،
مترجم ايراني كتاب، براي تكميل بحث، دو فصل دانش در ايران باستان و دانش در تمدن اسلامي را به آن افزوده است
يك فعاليت تكميلي هم براي بچه‌هاي علاقه‌مندتر پيشنهاد شده است تا بچه‌ها بيش‌تر با موضوع آشنا شوند. 

پس از اين كار، نويسنده توضيح مي‌دهد كه آن دانش‌ها و دستاوردها، در عمل چه تأثيراتي به جا مي‌گذاشتند و  چه استفاده‌هايي از آن‌ مي‌شد.  

آشنايي با روش كار دانشمندان
اين فعاليت‌‌هاي ساده، به ما ياد مي‌دهد كه پيشينيان ما چگونه به دانش‌هاي گوناگون دست مي‌يافتند و چگونه از آن‌ها براي بهتر شدن زندگي كمك مي‌گرفتند. فعاليت‌هايي كه در اين كتاب پيشنهاد مي‌شود، در واقع تمرين‌هايي براي دانشمند شدن است. ما با انجام اين فعاليت‌ها با روش علمي يعني روش كار دانشمندان آشنا مي‌شويم و برخي اصول پايه‌اي علوم را ياد مي‌گيريم.

اين كتاب 230 صفحه‌اي، با قيمت 3000 تومان از سوي انتشارات مدرسه روانه‌ي بازار كتاب شده است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 55338