انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فردا برگزار می‌شود

اهالی کتاب و نشر در انتظار گشایش‌های فرهنگی

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۴
 
 
فردا (5 آبان‌ماه) انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار خواهد شد. فعالان نشر در آستانه این انتخابات معتقدند که تولید فرهنگی در قلمرو حیات مدنی مقوله‌ای دولتی نیست و اهالی کتاب و نشر متناسب با تغییر و تحولات اجتماعی ـ فرهنگی جهان امروز در انتظار گشایش‌های فرهنگی‌اند.
اهالی کتاب و نشر در انتظار گشایش‌های فرهنگی
 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیزدهمین دوره انتخابات هیات‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور اعضای 6 رسته شغلی شامل «ناشران»، «کتابفروشان»، «موزعان»، «ناشران الکترونیک»، «تولیدکنندگان کارت و پوستر» و «ناشران ـ کتابفروشان» فردا (دوشنبه، 5 آبان‌ماه) از ساعت 9:30 تا 16 در محل خیابان فخر رازی، نبش کوچه فراهانی، شماره 11 برگزار می‌شود. 

بر اساس این گزارش، آغاز دوره تازه‌ای از فعالیت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مصادف است با دومین سال حیات دولتی که رئیس جمهوری آن اعلام کرده است «دولت فرهنگی آری، فرهنگ دولتی نه» و همچنین عالی‌ترین مقامات دولتی متولی کتاب از واسپاری سکان فرهنگ به اهل آن می‌گوید؛ این مواضع برای اهالی فرهنگ و نشر کشور، نویدبخش است.

به گفته برخی فعالان عرصه نشر؛ تولید فرهنگی در قلمرو حیات مدنی مقوله‌ای دولتی نیست و اهالی کتاب و نشر متناسب با تغییر و تحولات اجتماعی ـ فرهنگی جهان امروز در انتظار گشایش‌های فرهنگی‌اند. پیشرفت فرهنگ با گسترش دانش و پژوهش حاصل می‌شود و این نیز در پرتو آزادی بیان، قلم، نشر و در چارچوب قانون میسر است.

نشر ایران قابلیت آن را دارد تا همپای دیگر تولیدات فرهنگی ـ هنری کشور مانند آن‌چه در بسیاری از ممالک پیشرفته جهان مشهود است، مولد حیات نوین اجتماعی و خالق انواع ثروت‌ها در فرایند گذار از شهرنشینی به شهروندی باشد. بنابراین، صنعت نشر نیز مانند بسیاری از بخش‌های فرهنگی و هنری دستخوش چالش‌هایی در مناسبات دولت و ملت است. به‌گونه‌ای که نشر فارغ از رکود، به آرزو بدل شده است. اما یافتن راه‌هایی برای کاهش معضلات یا غلبه بر چالش‌های فراوان توسعه آن، کاری عملی است.

رشد کمی و کیفی صنعت نشر تابعی از اهمیت بخش‌های تولید، توزیع و فروش است. توسعه این مجموعه باید همگون و پایدار باشد. برای رسیدن نشر ایران به جایگاه شایسته، راهبُرد اصلی، ظرفیت‌سازی از طریق ارکان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، کمیسیون‌ها و کارگروه‌های آن و همچنین بازسازی سرمایه اجتماعی اتحادیه به اتکای اعضای صنف، شخصیت‌ها و انجمن‌های فرهنگی نشر و تعامل مثبت با متولیان دولتی کتاب و نشر است. 

اکنون اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حدود 1100 نفر عضو دارد و در مرحله نخست انتخابات، حضور یک‌سوم از اعضای صنف برای انتخابات الزامی است. در غیر این‌صورت انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد. 

فعالان نشر امیدوارند اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بررسی سوابق و فعالیت‌های فرهنگی کاندیداها و نگاه به تجارب و حضور آنها در حوزه‌های مختلف نشر و نیز اظهارنظرهای آنها در جراید و خبرگزاری‌ها به انتخاب فرد اصلح و مورد نظر اقدام کنند.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 210028