گزارش «ایبنا» از بررسی کارنامه تاریخنگاری دکتر عبدالرسول خیراندیش
اهل تاریخ کمتر به مسائل اعتراض میکنند/ژرفشناسی خیراندیش در بن مایههای تاریخی
محسن جعفریمذهب در هفتمین نشست تجربه ایرانی تاریخنگاری پژوهشکده تاریخ اسلام با انتقاد از اینکه اهل تاریخ کمتر به مسالهای اعتراض میکنند گفت: معتقدم اگر صنف تاریخ نسبت به عوامل بیرونی عکسالعمل نشان ندهد، باید در زنده ماندن آن تردید کرد.
خیراندیش نمونه نادر از تاریخنگاران است
در این نشست محسن جعفریمذهب، خیراندیش را نمونه نادری از تاریخنگاران دانست و گفت: تاریخپیشگان ما را چند گروه تشکیل میدهند: گروه اول عوام، گروه دوم کسانی که مجبور به خواندن تاریخ هستند مانند دانشآموزان، گروه سوم دانشجویان و دبیران و گروه چهارم که شامل نخبگان میشود.
وی با طرح این سوال که ارتباط این مولفهها با یکدیگر چقدر است، افزود: گروه اول که عوام را تشکیل میدهند به طور معمول دسترسی به هیچ گروهی ندارند. دانشآموزان با دبیران خود و دانشجویان با استادان و دانشجویان رشتههای دیگر در ارتباط هستند.
جعفریمذهب ادامه داد: تعدادی از نخبگان تاریخپیشگان ما که به درجه استادی رسیدهاند فقط با خودشان در ارتباط هستند و فعالیتهای علمی خود را هم در همان رتبه بالا انجام میدهند. فقط مقالات علمی و پژوهشی ارائه میدهند و یا در همایشهای بینالمللی شرکت میکنند.
خیراندیش با تمام طبقات تاریخ پیشگان مراوده دارد
وی افزود: خیراندیش از جمله نخبههای نادر است که از رتبه خود پایینتر آمده و با دانشجویان در ارتباط است. همچنین برای دانشآموزان نیز کتاب تالیف کرده و در کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» جامعه عوام را نیز در نظر گرفته است. من بیشترین ارتباط در میان طبقات تاریخپیشگان را در خیراندیش دیدم و آن را میپسندم.
این عضو هيات علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گفت: در نسل اخیر کمتر کسی بوده که با این وسعت با تمام طبقات تاریخپیشگان مراوده داشته باشد حتی کسانی مانند باستانیپاریزی که با طبقه عوام در ارتباط بوده و در کتاب خود به آنها نیز استناد میکرده است، تالیفاتی برای دانشآموزان نداشته است.
خیراندیش نگاه ژرفاندیش در بنشناسی تاریخ دارد
در ادامه اين نشست محمدعلی اکبری گفت: آنچه در کار و تحقیق دکتر خیراندیش محل توجه من بوده، تفاوت جدی او با بسیاری از کسانی است که در حوزه تحقیقات تاریخی کار میکنند و آن نگاه ژرفاندیش در بنشناسی تاریخ است. بسیاری در زمینه تاریخ تحقیق میکنند که از ژرفای کافی برخوردار نیستند. مواجهه خیراندیش با تاریخ در پی شناخت عمق و ژرفشناسی او در بن مایههای تاریخی است.
استاد و مدیر گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی به ویژگی عملکرد خیراندیش اشاره کرد و افزود: از ویژگی کار خیراندیش نقطه عزیمت او از سطح و رسیدن به لایههای عمیقتر تاریخ است. حرکت در سطح که شامل شناخت رخدادها میشود این توانایی را به خیراندیش داده که جنس تاریخ ایران را بشناسد. اگر کسی سطح تاریخ ایران را نشناسد نمیتواند به عمق تاریخ برسد.
وی ادامه داد: خیراندیش با طی این مسیر توانسته دریافتهای ناب از تاریخ داشته باشد. سخنی که او میگوید از تحقیق با وسواس و ملاحظات علمی و شناخت موضوع بهدست آمده است.
حل مشکلات معلمان بهواسطه تالیف کتب درسی توسط خیراندیش
مسعود جوادیان دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه اگر روند تاریخنویسی از ابتدا تا بعد از انقلاب بررسی شود، نقش و جایگاه خیراندیش مشخص خواهد شد، گفت: من سال 1367 کارم را در گروه تاریخ دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی شروع کردم و از همان لحظه تا کنون پیوند روحی با خیراندیش داشتهام.
کارشناس مسئول دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی ادامه داد: کمتر کسی میداند هنگامی که برای اولین بار کتاب تاریخ دوره راهنمایی توسط خیراندیش نوشته شد چه مسائلی به واسطه آن برای معلمان تاریخ حل شد. با ورود خیراندیش به دفتر تالیف کتابهای تاریخی، ابعاد او مشخص و وجود بسیاری کمرنگ شد.
جوادیان اظهار کرد: در جریان انتشار مجلههای «ما، تاریخ و جغرافیا» و «رشد آموزش تاریخ» نویسندههای زیادی که اکنون صاحب قلم هستند، تربیت شدند. بسیاری از این افراد با ارسال مطلب و چاپ آنها در مجله به شوق آمدند و انگیزه لازم برای نویسندگی را پیدا کردند و دکتر خیراندیش باعث این کار بود.
خلیفه از ویژگیهای تاریخپژوهی استادش گفت
سخنران بعدی نشست مجتبی خلیفه بود. وی با اشاره به آشنایی خود با دکتر خیراندیش در سال 1374 در دانشگاه شیراز گفت: هنگامی که برای اولین بار استاد خیراندیش را در دانشگاه شیراز ملاقات کردم، دو پیشنهاد به من داد، اول اینکه استاندارد بینالمللی برای دانشجوی تاریخ مطالعه دو کتاب در هفته است زیرا این کار باعث میشود تا هنگام اخذ لیسانس کتاب اصلی ناخوانده در زمینه تاریخ باقی نمانده باشد. توصیه دوم او این بود که از هم اکنون قلم به دست بگیرم و جزئیترین مسائل را به نگارش درآورم.
استادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند به ویژگیهای خیراندیش اشاره کرد و گفت: راهنمایی و کمک به دانشجویان و ایجاد پرسش در کلاسهای درس و تدریس به زبان ساده و شیوا از ویژگیهای وی بوده است.
وی در پایان به ویژگیهای تاریخپژوهی خیراندیش اشاره کرد و گفت: تسلط به دیگر علوم بهویژه ادبیات، جغرافیا، جامعهشناسی و فلسفه، تسلط به تاریخ جهان، انتقاد به ایرانشناسان غربی، استفاده از شیوههای مختلف روششناسی در علم تاریخ و همفکری و بهرهگیری از نظرات افراد در سطوح مختلف ویژگیهای تاریخپژوهی خیراندیش را تشکیل میدهند.
دکتر ابوالقاسم فروزانی، دانشيار تاريخ دانشگاه شيراز یکی از سخنرانان این نشست بود که نتوانست خود را به این محفل برساند اما متنی را خطاب به خیراندیش ارسال کرده بود که توسط یکی از دانشجویانش قرائت شد.
نظر شما