یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
دانشگاهیان در حوزه تولید علم به نشر توجه چنداني ندارند

عیسی متقی‌زاده، معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در آئین رونمایی از کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» با اشاره به اهمیت نشر دانشگاهی گفت: دانشگاهیان در حوزه تولید علم به نشر توجه چندانی ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین رونمایی از کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» نوشته مشترک دکتر خلیل پروینی، دانشیار گروه عربی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر سیدفضل‌اله میرقادری، عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز در تالار علامه جعفری دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

دکتر عیسی متقی‌زاده، معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه، دکتر جواد نیستانی، مدیر مرکز نشر دانشگاه تربیت مدرس، دکتر کبری روشنفکر،‌ عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر هادی نظری منظم، عضو انجمن ایرانی زبان و ادبیات فارسی نیز علاوه بر مؤلفان کتاب در این آئین حضور داشتند.
 
نیستانی، مدیر مرکز نشر دانشگاه تربیت مدرس در این نشست گفت: بعد از قبول مسئولیت ریاست مرکز نشر دانشگاهي، رونمایی از کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» نخستین رونمایی از آثار تولیدی دانشگاه تربیت مدرس است.

وی با اشاره به ویژگی‌‌های کتاب افزود:‌ کتاب شامل چهار فصل است و با توجهی که مؤلفان به شیوه‌های آموزشی در نگارش متن داشته‌اند، منبع مناسبی برای تدریس است.
 
دانشگاهیان به تألیف بی‌توجه‌اند

در ادامه متقی‌زاده، معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد:‌ در طول هشت سال گذشته که به‌عنوان معاون پژوهشی مشغول فعالیت هستم، این نخستین آئین رونمایی از کتاب در دانشگاه تربیت مدرس است.
 
وی با تأکید بر توجه به تولید کتاب از سوی دانشگاهیان ادامه داد: باید در حوزه نشر دانشگاهی فضایی ایجاد شود تا مؤلفان دانشگاهی برای چاپ کتاب به دنبال ناشر نباشند، بلکه این نظام نشر دانشگاهی به دنبال مؤلف دانشگاهی برای چاپ کتابش باشد.
 
 معاون پژوهشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نخستین وظیفه مدرس دانشگاه، آموزش استاندارد و تربیت دانشجو است، اما باید توجه داشت که تعامل اخلاقی و ایجاد فضایی برای ابراز نظر دانشجو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اهمیت نشر تولیدات علمی

متقی‌زاده افزود: تولید علم نیز از دیگر مسئولیت‌های مهم‌ یک مدرس دانشگاه است، اما مهم‌تر از آن نشر تولیدات علمی است؛ حوزه‌ای که‌ مغفول مانده و افراد فعال در آن بسیار اندکند. برگزاری چنین آئینی نه تنها پاسداشت مؤلف بلکه پاسداشت علم است. برگزاری آئین رونمایی کتاب به معنای حمایت از گسترش علم است. چنین آئینی می‌تواند وسیله‌ای برای رفع تردید در بین جمعیت دانشگاهی باشد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع نقد کتاب اظهار کرد: مؤلفان کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» باید خود را برای نقد‌هایی که گاهی گزنده‌ خواهند بود، آماده کنند.  
 
استفاده از 190 منبع در «انواع شعر عربی و سیر تطور آن»

در  ادامه این آئین،  کبری روشنفکر،‌ عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس درباره نقاط قوت کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» گفت: علاوه بر مقدمه جذاب، مؤلفان به ارایه یک روش تدریس نیز توجه داشته‌اند؛ به‌عبارتی دیگر کتاب یک منبع دانشجو محور است.
 
وی افزود: مؤلفان با ارائه شرحی از تاریخچه یک‌هزار و 600 ساله شعر عرب، در انتخاب شعر‌‌‌ها تعهد و تخصص را همراه کرده‌اند. استفاده از 190 منبع معتبر و نظم در ارائه مطالب با هدف پیشگیری در تکرار، از دیگر ویژگی‌های این کتاب دانشگاهی است که جای آن در نظام آموزشی خالی بود.
 
حجم مناسب و تعدد منابع از نقاط قوت کتاب 

نظری منظم، عضو انجمن ایرانی زبان و ادبیات فارسی نیز در ادامه بحث با بیان این مطلب که زبان فارسی و عرب از یکدیگر قابل تفکیک نیستند، عنوان کرد: از نقاط قوت کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» حجم مناسب آن با توجه به میزان موضوعات گسترده کتاب است. تعداد منابع استفاده شده نیز از دیگر نقاط قوت این اثر است، چراکه بسیاری از کتاب‌‌های دانشگاهی بدون منبع منتشر می‌شوند. ارائه پاسخ‌های مستدل به اظهارنظر‌های مختلف درباره انواع شعر عرب مانند وجود قالب شعر حماسی در ادبیات عرب که مناقشات بسیاری در بین کارشناسان حوزه ادبیات ایجاد کرده نیز از دیگر نکات قالب توجه این کتاب است.
 
وی افزود: روش‌مندی مؤلفان، تاکید بر پیشینه تاریخی و تشریح نقاط قوت و ضعف کتاب‌های مشابه از دیگر نقاط قوت کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» است. کتاب‌های مشابه به دلیل بی‌توجهی به معیار‌های اسلامی و ایرانی چندان مناسب نیستند و به‌عبارتی دیگر این آثار در حکم یک مجموعه از‌ شعر عرب است.

عضو انجمن ایرانی زبان و ادبیات فارسی گفت:‌ دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند به‌عنوان مخاطبان این اثر تعریف شوند.     
 
زبان عربی مانند هیچ زبان دیگری نیست

خلیل پروینی، یکی از مؤلفان «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» در ادامه این آئین درباره ضرورت و اهمیت تألیف این اثر اظهار کرد: زبان عربی به دلیل وجود پشتوانه یک هزار و 400 ساله مانند هیچ زبان دیگری نیست. در یک برهه تاریخی زبان عرب به‌عنوان زبان علم در دنیا مطرح بوده،  بنابراین همه بشریت مدیون این فرهنگ هستند. هیچ زبانی به اندازه زبان عربی پشتوانه خود را با گذشته حفظ نکرده است.
 
 وی ادامه داد: زبان فارسی و عربی مانند آب و شکر با یکدیگر مخلوط شده‌اند، به شکلی که جدا‌سازی‌‌ آن‌ها غیرممکن است. بسیاری از دانشمندانی که نامی از آن‌ها در کتاب آورده شده پیش از فراگیری زبان فارسی، به فراگیری زبان عربی توجه داشته‌اند.  
 
پروینی در بیان دلیل تألیف کتاب «انواع شعر عربی و سیر تطور آن» گفت: در طول سال‌ها تدریس، کتاب قابل توجهی در حوزه دانشگاهی ندیدم. نقد‌های مکررم نسبت به چنین کتاب‌هایی منجر به عکس‌‌العمل دانشجویان شد و از من خواستند با توجه به این دیدگاه‌ها، کتابی تألیف کنم. هدف از تآلیف این کتاب، ارائه عربی در قالبی دلچسب بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها