سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
تقاضای حق کپی رایت، موضوعی مهم در حوزه اقتصاد نشر است

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، در نخستین همایش اقتصاد نشر کودک گفت: انجمن ناشران در بین‌ انجمن‌های تخصصی نشر که فعالیت سخت‌افزاری زیادی داشته‌اند قدیمی تر است. به عقیده من حوزه اقتصاد کتاب کودک بسیار مهم است و اگر بخواهیم به تاریخچه آن برگردیم، باید دهه‌های گذشته را بررسی کنیم و نقش اولین کسانی مانند همایون صنعتی‌زاده را مورد مطالعه قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آموزگار تصریح کرد: باید در تصویرگری کتاب کودک و ایجاد نسل جدید تصویرگری، امکاناتی را فراهم کنیم تا شاهد تولید کتاب‌های خوب در این زمینه باشیم و با استفاده از این عنصر مهم توجه کودک را در خرید کتاب و به دنبال آن چرخش اقتصادی را ایجاد کنیم. ما در حال حاضر 200 ناشر و 400 نویسنده در حوزه کودک و نوجوان داریم که فعالیت دارند و هماهنگی بیشتر در میان آنها پیش از هر مورد دیگر به حوزه اقتصاد نشر منجر می شود.
 
وی اظهار کرد: مجموعه حوزه کودک و نوجوان با عنوان حوزه ای مهم و تاثیرگذار تا کنون خودش را در حوزه نشر مطرح کرده و در مقایسه با سایر حوزه‌ها دارای تاثیرات خوبی بوده است اما در حال حاضر کتاب‌های ترجمه‌ای نسبت به تالیف در بخش کتاب کودک و نوجوان برتری دارند که اولین معضل در راه ارتقای اقتصادی کتاب است.
 
آموزگار گفت: در حوزه کتاب‌های ایرانی کودک و نوجوان با اقبال مخاطب روبه‌رو هستیم. در نمایشگاه بولونیا شاهد آن بودیم که نه تنها دیده شدیم بلکه به عنوان شاخص های نمایشگاه هم عمل کردیم. درغرفه واحد کودکان انتشارات امیرکبیر به عنوان کتاب‌های شکوفه، غرفه انتشارات علمی و فرهنگی و نشر شباویز که در نمایشگاه بولونیا حضور داشتند، بحث‌های خیلی جدی در می گرفت و دیگر کشورها رایت کتاب‌های فارسی ما را می‌خواستند که این موضوع مهمی در حوزه اقتصاد نشر است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تاریخ تمدن ایران همانند تمدن‌های دیگر معروف بوده است. تمدنی که مسایل خود را همواره با قصه مطرح کرده‌است. حضور قصه در زندگی ایرانی‌ها در بخش کودکان نکته بسیار مهمی است. وقتی بحث سرانه مطالعه و آمار پایین آن مطرح می‌شود چاره‌جویی و همه نگاه‌ها به مطالعه از دوران کودکی در مدرسه و خانواده جلب می‌شود.
 
به گفته وی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که تشکلی بسیار پویا و تواناست، در حوزه کودک و نوجوان فعالیت منسجمی دارد و ما هم باید توجه به ارتباط لازم به کتاب کودک را ایجاد کنیم زیرا این کتاب‌ها می‌توانند مخاطب جهانی داشته باشند و باعث چرخش اقتصادی بین المللی شوند.
 

لزوم ایجاد کارگروه‌های فرهنگی در نشر کودک

محمود برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: باید کارگروه اقتصادی و فرهنگی در نشر کودک و نوجوان ایجاد کنیم.
وی گفت: اگر صرفا بحث اقتصادی را در گردش اقتصاد نشر حوزه کتاب کودک و نوجوان بررسی کنیم کمکی به حوزه کتاب کودک نشده است. با توجه به اقتصاد و میزان کم منابع مالی که برای نشر وجود دارد،ما در اندازه بسیار اندک  هم برای اقتصاد نشر هزینه نمی‌کنیم. همه فکر می‌کنند چاپ و انتشار کتاب کودک بسیار ساده است و عده‌ای از ناشران کودک که البته تنها اسم ناشر کودک را یدک می‌کشند برای اینکه پروانه شان باطل نشود، می‌گویند برای خالی نبودن عریضه ،چند کتاب کودک هم چاپ کنیم.
 
برازش تصریح کرد: حقیقت این است که ما از بازار طبیعی نشر خارج شده ایم و بازار اصلی را گم کرده‌ایم و این مورد باعث می‌شود که حلقه‌های 4 گانه یعنی توزیع، فروش، نویسنده و ناشر را نبینیم، در حالی که اگر توزیع نباشد فروش را هم نخواهیم داشت. ما در این تعامل‌ها باید حمایت را هم ایجاد کنیم و در درجه اول باید تکلیف را با خودمان روشن کنیم که نشر حرفه‌ای کودک و نوجوان چیست و در قبال آن نشر حرفه‌ای راه بیندازیم. باید گفت افرادی که تخصص و سواد داشته باشند در این حوزه بسیار کم است. ما اگر حلقه‌های چهارگانه را که پیشتر به آن اشاره کردم به هم وصل کنیم می‌توانیم نشر درست و قابل توجهی داشته باشیم .  
 

سرمایه کم و تلاش فردی، راهی برای ارتقای اقتصاد نشر کودک

علی اصغر سیدآبادی نویسنده کودک و نوجوان هم در این همایش گفت: من می‌خواهم از موضع شخصی خود سخنرانی کنم. ما وقتی از اقتصاد نشر صحبت می‌کنیم در واقع در ذیل اقتصاد فرهنگ و اقتصاد خلاق بحث می‌کنیم. اولین نکته این است که بحث اقتصاد نشر را به حساب کل وضعیت نشر تقلیل ندهیم و تلقی خود را از اقتصاد نشر وسعت دهیم. در اقتصاد خلاق سرمایه‌های اصلی ما سرمایه مادی نیست بلکه سرمایه انسانی است و خلاقیت فردی و جمعی آدم‌ها است که در این میان مهم است و ما باید بتوانیم با سرمایه کم و تلاش فردی، سودآوری زیادی را ایجاد کنیم.
 
وی تصریح کرد: نشر ما به بازار طبیعی کتاب کودک اهمیت نداده و تنها به چندتا بازار که موجود است اکتفا کرده و اگر ناشری با راضی کردن چند نویسنده بخواهد نشر خود را سرپا نگه دارد تنها منفعت کوتاه مدتی را انتخاب کرده است. وزارت ارشاد، سازمان شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر منادی که به عنوان انتشاراتی‌های کتاب‌های کودک و نوجوان مطرح هستند،آثاری که به مخاطب خود ارایه می‌دهد کم است و در کنار بازار نمایشگاهی و بازار دولتی، باید دیگر نمایشگاه‌ها را هم برگزار کرد.
 
وی ادامه داد: در همه نمایشگاه‌های جهان، بحث توزیع مهم است و تنها در ایران است که توزیع و فروشنده را از دایره صنعت حذف کرده‌اند. به دلیل اینکه تقاضا همیشه وجود داشته باشد باید آن را بسازیم زیرا در هیچ جا تقاضا از اول وجود ندارد و سابقه قبلی ندارد. در درجه اول باید این تقاضا را متناسب با محصول نویسنده، ناشر و دولت ایجاد کنیم. ما باید مشتری تربیت کنیم. تربیت مشتری وظیفه نهادهای اقتصادی خصوصی است نه دولت. ما همیشه باید آثارخودمان را متناسب با مشتری ایجاد کنیم.
 
وی گفت: در بازارهای طبیعی کتاب، نویسنده و تصویرگر ما را نمی‌شناسند و ما باید این دیدگاه را تغییر دهیم و اقتصاد نشر را درست کنیم.

 نخستین همایش اقتصاد نشر کودک با حضور عبدالعظیم فریدون، سید صادق موسوی، سیدمجید حسینی، مهدی فیروزان، اسدالله شعبانی، کاظم طلایی، فتح‌الله فروغی، بهروز امیری، محمود آموزگار، مصطفی رحماندوست، محمد الهیاری، ناصر کشاورز، علی‌اکبر اشعری، محمد طوسی، سیدعلی کاشفی خوانساری و جمعی از ناشران و نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در سالن همایش انجمن فرهنگی ناشران کودک در حال برگزاری است.
 
گزارش های دیگر مربوط به نخستین همایش اقتصاد نشر کودک منتشر می شود.

خبرنگار: مریم معمار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها