دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد:

طراحی جلد نقطه ضعف کتاب‌های قرآنی است

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
 
 
محمد ناصری، در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به رتبه نخست ناشران قمی در برگزاری این دوره از جشنواره گفت: با توجه به دیدگاه داوران طراحی جلد و ظاهر کتاب از‌ جمله نقاط ضعف کتاب‌های قرآنی است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی یکشنبه (27 فروردین‌ماه) با حضور محمد ناصری، دبیر این جشنواره در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
 
ناصری با اشاره به آمار آثار ارسالی به چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی گفت: با مشارکت 77 ناشر 600 عنوان کتاب در هیأت داوران مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد 313 عنوان کتاب برای حضور در جشنواره مناسب تشخیص داده شده است.

مشارکت ناشران قمی با 35 درصد در جشنواره
وی ادامه داد: ناشران شهرستانی در این دوره از جشنواره سهم 54 درصدی را به خود اختصاص دادند؛ در این میان سهم ناشران قمی با 110 عنوان کتابِ مناسب، 35 درصد است. چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی در مقایسه با دوره قبل با 214 عنوان کتاب مناسب، رشد 46 درصدی را نشان می‌دهد.
 
ناصری افزود: در دوره قبل، کتاب‌های چاپ نخست چهار سال
(90 تا 93) مجاز به شرکت در جشنواره بودند در حالی‌که در دوره چهاردهم، ناشران باید کتاب‌های چاپ نخست دو سال (93 و 94) را به دبیرخانه ارسال می‌کردند. هیات داوران بعد از بررسی آثار ارسالی، 39 عنوان کتاب، شامل 15 عنوان در گروه دانش‌آموزی و 34 عنوان کتاب در گروه بزرگسال را نامزد این دوره از جشنواره تشخیص دادند.
 
دبیر چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی درباره جوایز این دوره اظهار کرد: در آئین اختتامیه، هفت جایزه برگزیده و هفت جایزه تقدیری برای یک برگزیده و یک تقدیری برای هر گروه در نظر گرفته شده است. فقط برای گروه معارف و مفاهیم و همچنین علوم قرآنی که 140 عنوان کتاب برای آن‌ها به ثبت رسیده جوایز دو برابر شده است. هیات داوران آثار را در گروه دانش‌آموزی در بخش‌های «آموزش»، «ادبیات داستانی و قرآنی» و «معارف و مفاهیم قرآنی» بررسی کرده‌اند؛ علاوه بر این در گروه بزرگسال کتاب‌ها در گروه‌های «آموزش»، «تفسیر و ترجمه» و «مفاهیم، موضوعات و علوم قرآنی» ارزیابی شده است.
 
ناصری گفت: هیات داوران در گروه دانش‌آموزی در مجموع 105 عنوان کتاب و در گروه بزرگسال 208 عنوان کتاب را ارزیابی کردند؛ بنابراین در گروه دانش‌آموزی سهم 5/23 درصد و در گروه بزرگسال سهم 5/66 درصدی را مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و ناشران فعال این حوزه، کتاب‌های قرآنی این گروه سنی در مقایسه با گروه بزرگسال بیشتر باشد.
 
این مقام مسئول در چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به تعداد کتاب‌های گروه‌های داوری به تفکیک اظهار کرد: در گروه‌های داوری دانش‌آموزی در بخش آموزش قرآن 16 عنوان، در بخش مفاهیم و موضوعات 23 و ادبیات داستانی 66 عنوان کتاب بررسی شده است.

وی ادامه داد: هیات داوران در گروه بزرگسال 16 عنوان کتاب در بخش آموزش قرآن، 140 عنوان کتاب در بخش معارف، مفاهیم و علوم قرآنی و همچنین 52 عنوان کتاب در گروه تفسیر و ترجمه را ارزیابی کردند. در این دوره آثار هر بخش با حضور سه داور و در مجموع 15 داور مورد بررسی قرار گرفته است؛ در نهایت نظر داوران با حضور اعضای کمیته علمی و نظارت بر فرایند داوری نهایی شده است.

ناصری درباره معیار‌های داوری گفت: داوران با توجه به معیار‌هایی از‌ جمله سازماندهی همچنین خلاقیت در ارائه محتوا، زبان و نثر متناسب با مخاطب و زوایه دید پدید‌آور به ارزیابی آثار دست زدند. با توجه به دیدگاه داوران طراحی جلد و ظاهر از‌ جمله نقاط ضعف کتاب‌های قرآنی است.  
 
آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی و تقویتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه ساعت 15 تا 17 در تالار کوثر مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین برگزار می‌شود.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 246915