۱
 
بهرام علیزاده:

ترویج کتابخوانی در ساعات اضافی هدف موسسه تندخوانی است

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۰
 
 
بهرام علیزاده مدیر بازرگانی طرح تندخوانی با اشاره به این‌که سرعت عمل اولین پله برای کسب مهارت تندخوانی است، گفت: هدف اصلی در این موسسه تندخوانی ترویج کتابخوانی در ساعات اضافی است.
 
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- موسسه تندخوانی از سال 1359 در مشهد توسط استاد جلیل معماریان بنیان گذاشته شد. محوریت این موسسه تقویت و مدیریت تفکر، خلاقیت و بهره‌وری رشد در کنار مطالعه در نظر گرفته شده است. به لحاظ پیشرفت‌های زیادی که در زمینه راهبردی و عمقی د اشته است، این موسسه قصد پیشرفت در بعد عرضی و در زمینه تبلیغات را در شهرهای مختلف و تا سال 1405 دارد.

مهندس سید بهرام علیزاده، مدیر بازرگانی طرح تندخوانی ضمن ارائه پیشینه از فعالیت‌های موسسه تندخوانی در سال‌های گذشته از راه‌اندازی و تبلیغات گسترده این موسسه در پایتخت خبر داد و گفت: حدود 24 سال در حوزه مطالعه و کتابخوانی در شهر مشهد فعالیت داریم و موفق به طراحی سیستم یادگیری فعال و آموزش تندخوانی همراه با درک بالای مطالب شده‌ایم.

وی افزود: هدف اصلی در این موسسه ترویج کتابخوانی در ساعات اضافی است. سرعت عمل اولین پله برای کسب مهارت تندخوانی است انتشار بهتر فرهنگ کتابخوانی از اهداف اصلی موسسه تندخوانی است. با افزایش قدرت مغز و چشم می‌توان این مهارت را در افراد ایجاد کرد. مغز از توانمندی‌ها و قدرت زیادی برخوردار می‌باشد با تقویت این قدرت در مغز می‌توان به  راحتی مهارت تندخوانی را فرا گرفت.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا افراد برای یادگیری توانمند‌ی‌های تندخوانی باید شرایط سنی و تحصیلات داشته باشند، پاسخ داد: طیف سنی یادگیری از دانش‌آموزان و بزرگسالان را در برمی‌گیرد و هر فردی که علاقه به تندخوانی داشته باشد به راحتی می‌تواند این مهارت را فرا گیرد.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه در کشور ژاپن و آمریکا در یک دقیقه پانصد کلمه است، درحالی‌که در ایران به حدود 180 کلمه می‌رسد. بنای روش تندخوانی از آمریکا آغاز شد و این موسسه برای اولین بار در ایران موفق شد این روش را راه‌اندازی کند. 

علیزاده بیان کرد: اکثر دانش‌آموزانی که عضو موسسه شدند با پیشرفت تحصیلی روبه‌رو شدند چنان‌چه در سال‌های اخیر دانش‌آموزانی که عضو موسسه بودند موفق به کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور شدند.

وی در ادامه گفت: تندخوانی نه تنها در مطالعه و کتابخوانی تاثیر بسیاری دارد بلکه تفکر و قدرت تحلیل را بسیار افزایش می‌دهد. همین عامل قدرت تصمیم‌گیری فرد را بالا می‌برد بنابراین می‌توان گفت تندخوانی و روش یادگیری آن در ابعاد مختلف زندگی نیز سودبخش خواهد بود.

مدیر بازرگانی موسسه تندخوانی افزود: اولین قدم در تندخوانی تندآموزی و افزایش سرعت عمل است و همچنین درک مطالب از مهم‌ترین مراحل تندخوانی است و فرد می‌تواند در یک دوره سه ماهه شاهد نتایج چشمگیری در سرعت مطالعه خود شود.

علیزاده گفت: تندخوانی و مهارت‌های آن مخصوص مطالعات آموزشی و یا درسی نیست بلکه افراد مختلف در هر شرایطی که باشند اگر اهل مطالعه و کتاب‌ خواندن باشند می‌توانند با فراگیری این مهارت‌ها سطح مطالعات خود را افزایش دهند به همین دلیل مهارت‌های تندخوانی تنها برای فعالیت‌های آموزشی تدبیر نشده است. در مهارت‌های تندخوانی با نگاه شبکه‌ای و سیستمی آشنا می‌شوید بنابراین روش تندخوانی روش سیستمی است که در ابتدا با تقویت تفکر و تربیت افراد مغز آنان برای مطالعه آماده می‌شود.

علیزاده درباره آمار عضویت افراد در این موسسه یادآور شد: تا کنون حدود دوهزار نفر عضو موسسه تندخوانی هستند که این افراد طیف وسیعی از سن و تحصیلات را در برمی‌گیرند و مسن‌ترین فردی که وارد موسسه شده اولین زن ژاپنی بود که زبان فارسی را یاد گرفت و 85 سال داشت و سنین کم هم از 10 اتا 12 سال به این مرکز می‌آیند.

وی درباره بهره‌گیری از کتاب‌های الکترونیک نیز گفت: هیچ کتاب الکترونیکی جایگاه فیزیک اصلی کتاب را نمی‌گیرد. می‌توان گفت مکمل یکدیگر هستند. یادگیری مهارت‌های تندخوانی در افراد باعث تند خواندن مطالب هم در کتاب‌های چاپی و هم در کتاب‌های الکترونیکی است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 247902
 


 
محسن زین العابدینی
Romania
۱۳۹۶-۰۷-۱۴ ۱۱:۱۷:۵۴
برای ویژه نامه ترویج خواندن مقاله یا گزارش بنویسید‎

سلام
‎پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان در نظر دارد ویژه
‎نامه ای با موضوع ترویج خواندن منتشر کند. بنده سردبیر این ویژه نامه هستم.
Www.pazhuheshnameh.ir
‎مشتاق هستیم از همکاری همه علاقه مندان و صاحب نظران در این زمینه برخوردار شویم.
‎لطفا آثار خود را ارسال کنید و به دیگرانی هم که میشناسید اطلاع دهید. در صورت نیاز تماس بگیرید.
‎با احترام
‎محسن حاجی زین العابدینی
‎همراه ۰۹۱۲۴۴۴۰۳۲۱
‎رایانامه (223162)