انتشار شش کتاب با رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه اخلاق

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۸
 
 
انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، شش عنوان کتاب با رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه اخلاق منتشر کرد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، کتاب‌های «اخلاق و سیاست؛ رویکردی اسلامی و تطبیقی»، «اخلاق و محیط زیست (رهیافتی اسلامی)»، «اخلاق و سیاست خارجی»، «اخلاق و بازار: گفتگویی درباره دین، علم اقتصاد و عدالت»، «اخلاق کسب و کار؛ رویکردی کاربردی»، «اخلاق در جنگ: تحلیل محتوایی مکاتبات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و معاویه» را چاپ و روانه بازار نشر کرد.
 
«اخلاق و سیاست؛ رویکردی اسلامی و تطبیقی»
کتاب «اخلاق و سیاست؛ رویکردی اسلامی و تطبیقی» نوشته دکتر سید محمدرضا احمدی طباطبایی در چهار فصل با عنوان‌های «کلیات»، «اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی غرب»، «رابطه اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی اسلام» و «بازتاب رابطه اخلاق و سیاست در آموزه‌های فارابی، غزالی و خواجه نظام‌الملک» تدوین شده است.
 
مطالعه تطبیقی رابطه اخلاق و سیاست در گفتمان فلسفی، دینی و ایرانشهری در سه حوزه یاد شده، مبین افتراق و اشتراک آموزه‌های نحله‌های مختلف فکری و سیاسی در ایران و جهان اسلام، پیرامون دو مقوله مهم زندگی اجتماعی آدمی یعنی اخلاق و سیاست بوده که محور بحث‌های این کتاب است.
 
«اخلاق و محیط زیست (رهیافتی اسلامی)»
کتاب حاضر که به همت دکتر کاووس سید امامی تدوین شده، شامل 11 مقاله از مقالات ارائه شده به همایش «ارزش‌ها و اخلاق زیست محیطی در اسلام» است که در تیرماه 1388 برگزار شد. این مقالات هر یک از زوایه‌ای به آموزه‌های اخلاقی و ارزشی اسلام درباره چگونگی سازگاری زندگی انسان با محیط زیستن می‌پردازد.
 
«اخلاق و سیاست خارجی»
این کتاب به قلم مشترک دیوید بی. مک دانلد، رابرت جی. پاتمن و بتی مسون. پارکر با ترجمه دکتر مهدی ذاکریان در قالب یک پیشگفتار و چهار بخش (شامل 14 فصل) به تبیین تأثیر اخلاق بر مسائل سیاست خارجی همچون مداخله نظامی، حفظ صلح و پلیس بین‌الملل، جهانی شدن رسانه، تجارت و ایجاد جامعه منطقه‌ای و حقوق بین‌الملل، پرداخته است. پیشگفتار کتاب حاضر با عنوان «اخلاق در عرصه سیاست خارجی» به تبیین روابط در حال تحول میان اخلاق و سیاست خارجی اختصاص دارد.
 
«اخلاق و بازار: گفتگویی درباره دین، علم اقتصاد و عدالت»
کتاب حاضر که اثر مشترک ربکا بلنک و ویلیام مک گرن بوده و علی سعیدی نیز آن‌را ترجمه کرده است، در 6 فصل و در قالب بحث و تبادل‌نظر بسیار متداول میان افراد مذهبی در مورد این‌که چه‌طور می‌توان نظام اقتصادی را عادلانه کرد، شکل گرفته است. این کتاب به‌طور خاص به دنبال بررسی این نکته است که ارتباط و تأثیر اخلاق دینی (به‌طور خاص مسیحی) بر رفتار اقتصادی جامعه چگونه است. مصادیق مطرح شده در کتاب درباره عقاید مذهبی، گرچه برگرفته از فرهنگ مسیحی است اما به جهت قرابت‌های موجود در سطح اخلاق، بسیاری از آن دغدغه‌ها و آموزه‌ها برای مسلمانان نیز صادق است.
 
«اخلاق کسب و کار؛ رویکردی کاربردی»
هدف این کتاب، این است که با ورود به دنیای چالش برانگیز اخلاق کسب ‌و کار در سطوح سازمانی به جای ورود به حیطه مفاهیم انتزاعی و مباحث فلسفی، به کارکنان در فعالیت‌های سازمانی و اخلاقیشان کمک کند. در این کتاب همه‌ تلاش‌ها به منظور دستیابی به تعادلی مناسب بین استفاده از مطالعات موردی کلاسیک برای انتقال نکات مهم و اساسی و اطلاعات موردی که به لحاظ موضوعی مناسب هستند، انجام شده است.
 
دکتر اندرو گیلیِر، نویسنده کتاب، اثرش را در سه بخش شامل تعریف اخلاق کسب ‌و کار، کاربرد اخلاق کسب و کار و آینده اخلاق کسب و کار تنظیم کرده است. از ویژگی‌های این کتاب، بیان نمونه‌های واقعی از رسوایی‌های اخلاقی و پیامد آن‌هاست که در شرکت‌های بسیار معروف دنیای غرب رخ داده‌اند.
 
ترجمه این کتاب را دکتر عادل آذر و محمدحسن خاکباززاده برعهده داشته‌اند.
 
«اخلاق در جنگ: تحلیل محتوایی مکاتبات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و معاویه»
این کتاب به قلم محمد جانی‌پور درصدد است با استفاده از روش تحلیل محتوا با بررسی مکاتبات حضرت علی (ع) به معاویه و پاسخ‌های معاویه به ایشان در رابطه با واقعه صفین و شخصیت معاویه، به نگاهی جامع در مورد مبانی و دیدگاه‌های حضرت (ع) در رابطه با این موضوعات دست پیدا کرده و علل وقوع و شکل‌گیری این جریان تاریخی و همچنین عبرت‌ها و پیامدهای آن برای حاکمان و مردم جامعه اسلامی را به واسطه ارائه مدل‌های تحلیلی از کلمات حضرت (ع) تبیین کند.
 
در حقیقت این کتاب چهار فصلی، تلاشی برای به دست آوردن دیدگاه‌های سیاسی، مبانی فکری و عقیدتی و اخلاقی حضرت علی (ع) در رابطه با شخصیت معاویه و واقعه صفین است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 249691