طیبی در بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی:

سرقت علمی و کپی‌کاری در کشور ما شیوع پیدا کرده است/ مدرک‌گرایی یا سواد علمی؟

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
 
 
حمیدرضا طیبی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: اتفاق ناگواری که متاسفانه در کشور ما شیوع پیدا کرده رواج کار شبه علمی یا سرقت علمی و کپی کاری است. می‌توان علت آن را ارتقای افراد بر مبنای مدرک‌گرایی و نه سواد علمی دانست.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، دکتر سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و عادل تقوی، دبیر جشنواره، دوشنبه 22 آبان‌ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

حمیدرضا طیبی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار کرد: فناوری متوجه همه رشته‌هاست چه بسا در حوزه علوم انسانی هم دارای معنای خاص خود است. جهاد دانشگاهی در تلاش است که توان کشور را برای توسعه علمی و حرکت در مسیر علم و توسعه جامعه نشان دهد.
 
وی یادآور شد: در جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس به دنبال روش‌هایی بوده‌ایم که بتوانیم تمام کشور را در زمینه توسعه علمی و حرکت در مرز علم و توسعه در فناوری نشان دهیم. انجام کارهای شاخص که به تولید علم می‌انجامد در جهاد دانشگاهی یکی از کارهایی است که از گذشته به خوبی انجام شده است.
 
به گفته طیبی، این استدلال در بین مردم ایران وجود دارد که برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره کتاب سال و رساله دانشجویی به شناسایی استعدادهای جوان کمک شایانی می‌کند.  
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اتفاق ناگواری که متاسفانه در کشور ما شیوع پیدا کرده رواج کار شبه علمی یا سرقت علمی و کپی‌کاری است. می‌توان علت آن ارتقای افراد بر مبنای مدرک‌گرایی و نه سواد علمی دانست.
 
طیبی یادآور شد: به جای اینکه برای حل مشکلات عاقلانه فکر کنیم عمدتا به فکر درگیری و ایجاد بحران‌های ساختگی و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هستیم. به عقیده من پیشرفت در هماهنگ عمل کردن نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و علمی است. باید در ازای واگذاری بازار صنعت‌های علمی و فناورانه رفع فقدان علم جبران شود به گونه‌ای که از علم آنها استفاده کنیم و برای جامعه خود به کار بگیریم.

کتاب در تمدن ما نقش بارز و برجسته‌‌ای دارد

در این مراسم پورعلی مسئولیت اصلی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را ارتقای علم و دانش اجتماعی آحاد مردم دانست و گفت: مایه افتخار جهاد دانشگاهی است که دانشحویان بسیاری از رشته‌ها و شاخه‌های گوناگون در این دوره از جشنواره شرکت کردند. جهاد دانشگاهی به عنوان مرکزی برآمده از نهاد انقلاب فرهنگی و فعال در حوزه‌های علمی و فرهنگی است که یکی از معمول‌ترین وظایف خود را نشر دانش و انتشار داده‌های علمی و اشتغال دانش‌آموختگان جامعه می‌داند. در همین راستا خوشبختانه ساخت و سازهای متفاوتی را طراحی کردیم و یکی از مهمترین سازمان‌هایی که مسئولیت انتشار و توزیع علم را بر عهده دارد، انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی است و مرکز اطلاعات و مدارک علمی به اصطلاح SID است.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: یکی از مهمترین ماموریت‌های حوزه نشر و کتاب این است که بتواند به ارتقای سطح معرفت عمومی و اجتماعی جامعه کمک کند هر چقدر جامعه فهمیده‌تر و مانوس‌تر با کتاب داشته باشیم اخلاق اجتماعی زندگی در کنار یکدیگر می‌تواند سهل‌تر باشد.  
 
به گفته پورعلی، مجموعه‌های دانشگاهی و نشر کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تلاشند تا ما به عنوان افراد جامعه، در جامعه‌ اخلاقی‌تری زندگی کنیم و سعی بر تحقق نظام معنایی اخلاقی داشته باشیم.
 
این فعال عرصه فرهنگ اظهار کرد: مهمترین مزیت جامعه ایرانی این است که کتاب در تمدن ما نقش بارز و برجسته داشته و تمدن اسلامی-ایرانی پیرامون کتاب شکل گرفته است. در فرهنگ ما ارزش کتاب تا اندازه‌ای مهم قلمداد شده است که پرداختن به آن در شکل گسترده‌ای فرصت مستمر یادگیری را فراهم می‌کند.

با هدف‌های مطرح شده کتابخوانی فاصله داریم

سپس مخبر دزفولی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور با هدف‌های مطرح شده فاصله داریم. باید فعالیت‌های بسیاری انجام داد و کتاب باید جایگاه خود را در میان سبد خانوار پیدا کند و برای رسیدن به این هدف قشر دانشگاهی و دانشجویان باید فعال‌تر عمل کنند.

به گفته وی، در زمینه تالیف و تولید کتاب نقش جهاد دانشگاهی بسیار پررنگ بوده است. در هر زمینه‌ای که فعالیت فرهنگی انجام شده رد پای دانشجویان دیده می‌شود. لذا برای رسیدن به فرهنگ بالای کتاب‌خوانی، جامعه دانشگاهی و دانشجویان به پشتیبانی جهاد دانشگاهی نقش عمده‌ای می‌توانند داشته باشند.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در همه رشته‌های علوم نسبت به گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم و در بیشتر زمینه‌ها جزو کشور‌های مطرح دنیا هستیم. دانشمندان کشورمان توانسته‌اند حرکت علمی خود را به قدری جلو ببرند که در دو یا سه دهه قبل که نامی از ایران در رتبه‌بندی‌ها نبوده امروز بدون توجه ویژه نام ایران در بین رتبه‌های اول قرار دارد و خوشبختانه دو درصد تولید علم را دارا هستیم.

بیشترین تعداد آثار در گروه‌ علوم انسانی بود

عادل تقوی، ضمن ارائه گزارش از بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی گفت: از ابتدای سال جاری فراخوان شرکت در این جشنواره اعلام شد و شرکت‌کنندگان تا پایان تیرماه فرصت داشتند آثار خود را چه در قالب تالیف و چه در قالب ترجمه ارسال کنند. تعداد 660 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و طی مراحل چهارگانه داوری آثار ارزیابی شد و در بخش‌های اصلی و بخش ویژه آثار انتخاب شدند. تعدادی که این دوره آثار را دریافت کردیم از لحاظ کمی بیشترین تعداد آثار بود که در ادوار مختلف جشنواره ارسال شد.
 
دبیر بیست و چهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در ادامه افزود: آثار ارسال شده علارغم رشد کمی که داشتند به لحاظ کیفیت محتوا در برخی از رشته‌ها ضعف داشتند و نیازمند راهنمایی و حمایت بیشتر هستند که با همکاری عزیزان در خانه کتاب کارگاه‌های آموزشی را پیش‌بینی کردیم و اجرایی خواهیم کرد.
 
به گفته این فعال فرهنگی، این جشنواره در شش گروه اصلی علوم پایه، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، علوم فنی و مهندسی، هنر و معماری، گروه پزشکی و دامپزشکی و علوم انسانی در بخش‌های مختلف آثار را پذیرفته است.
 
وی در ادامه گفت: بیشترین تعداد آثار در گروه‌ علوم انسانی بود که به تفکیک رشته، رشته حقوق بیشترین آثار ارسالی را داشت که به 81 اثر می‌رسید. در رتبه بعدی گروه دین و فلسفه با 65 اثر، روان‌شناسی و علوم تربیتی با 63 اثر به جشنواره ارسال شدند در گروه‌های اصلی بعد از گروه علوم انسانی در رتبه دوم گروه علوم پزشکی و دامپزشکی با 137 تعداد بیشتر آثار را داشتند و در مرتبه سوم گروه فنی مهندسی با 52 اثر در جشنواره شرکت کردند.
 
تقوی همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره از دو ناشر فعال در زمینه نشر دانشگاهی و جوان‌ترین مولف و همچنین از پرکارترین مولف نیز که با حفظ کیفیت و محتوا بیشترین آثار را به نگارش درآورده است قدردانی شد.

محمدامین ناصح برگزیده حوزه تاریخ بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی بر نقش حیاتی استادان راستین در راهبری صحیح جریان پژوهشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و بخشی از توفیقات منتخبان را مرهون همراهی و نظارت علمی این استادان نمونه دانست.

وی از شاخه جوان تاریخ محلی به‌‌عنوان حوزه‌ای بکر در مطالعات تاریخی یاد کرد که در بیشتر استان‌های کشور مغفول مانده و با رونق این شاخه امید می‌رود در آینده با تجمیع این تاریخ محلی تدوین جامع تاریخ ملی ایران صورتی عینی به خود گیرد.

ناصح در ادامه از حُسن اعتماد موسسه تاریخ معاصر ایران در همراهی برای مستندسازی اثرش قدردانی کرد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های تاریخ را به بهره‌گیری از ذخایر آرشیوی آن موسسه توصیه کرد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 254168