مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به ایبنا:

استاندارسازی کتاب‌های کمک‌درسی راهی طولانی در پیش دارد

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
 
 
تولیدکنندگانی که در حوزه کتاب علاقه‌مند در خدمت آموزش و پرورش باشند باید فرایند تولید کتاب آموزش و پرورش را بیشتر و بهتر بشناسند. متاسفانه در تالیف کتاب‌های کمک‌آموزشی نیازسنجی واقعی از نیازهای دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد و ناشران براساس سلیقه‌های خود کتاب را منتشر می‌کنند.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری پانزدهمین جشنواره کتاب رشد، روز سه‌شنبه، پنجم دی ماه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

ناصری دراین مراسم با اشاره به همکاری‌های روبه رشدی که در سال‌های اخیر ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش صورت گرفته بود، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد به نقطه‌های خوبی درباره کتاب‌های آموزشی رسیده‌اند اما درمورد کتاب‌های کمک‌درسی هنوز راه طولانی وجود دارد.
 
وی افزود: تعامل و ارتباط مستمری که ناشران و مدیران تولید به‌ علت کارگاهی که در سازمان برگزار شد، مولفان و مدیران تولید نشر توانستند رویکردهای خود را در انتشار کتاب‌های آموزشی تبیین کنند و دارای چارچوب‌های استاندارد برای آموزش پایدار شوند.
 
ناصری در مورد کتاب‌های غیردرسی اظهار کرد: کتاب‌های غیردرسی و حوزه‌های دیگر از کل کتاب‌هایی روانه بازار نشر شده و به آموزش و پرورش رسیده است، 72 در صد آن‌ها مناسب بودند؛ درحالیکه این عدد درباره کتاب‌های کمک‌درسی به 27 درصد می‌رسد. جامعه نشر در بخش‌های دیگر همراهی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش داشته است و اگر همین روند ادامه پیدا کند در حوزه کتاب‌های کمک درسی می‌توانیم خوش‌بین باشیم.
 
مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: امیدواریم با همکاری‌های بیشتر ناشران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب‌های کمک‌درسی، اساسا چیزی به نام ساماندهی کتاب‌های کمک‌اموزشی نداشته باشیم و فقط فهرستی از کتاب‌های مناسب را ارائه کنیم؛ هدف این است که سبد کتاب آموزش پرورش پر از کتاب‌های خوب باشد.

دبیر پانزدهمین جشنواره کتاب رشد درباره تعریفی که وزارت آموزش و پرورش از کتاب مناسب دارد، یادآور شد: کتاب مناسب در آموزش و پرورش کتابی است که از 100 امتیاز حداقل 60 امتیاز به آنها داده شوند. البته کتاب‌هایی هم بودند که از سوی وزارت ارشاد کتاب‌های مناسبی بودند اما از نظر وزارت آموزش و پرورش امتیازی زیر 60 داشتند و مناسب جشنواره معرفی نشدند.
 
وی افزود: کتابی که امتیازی زیر 60 داشته باشد مردود است. امتیاز 60 تا 70 کتاب درجه سه محسوب می‌شود، امتیاز 70 تا 80 کتاب درجه دو محسوب می‌شود و امتیاز 80 تا 100 کتاب درجه یک محسوب می‌شود.  
 
وی درباره کتاب‌های ارزیابی شده در پانزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: از میان کل کتاب‌های ارسال شده به جشنواره 2 هزار و 800 کتاب از 400 ناشر بارگذاری شده است. مجموعا 90 داور مسئولیت داوری کتاب‌ها را برعهده داشتند، کتاب‌ها در دو مرحله برگزیدگان و شایستگان تقدیر انتخاب می‌شوند که 10 اثر برگزیده و 31 کتاب شایسته تقدیر شد، همچنین این جشنواره دارای یک کمیته علمی بود که نظارت کافی بر کمیته داوری داشتند و فرایند داوری را بررسی می‌کردند.
 
این فعال در حوزه کتاب‌های آموزشی یادآور شد: برنامه‌های مهمی که بعد از جشنواره مدنظر قرار گرفته شده این است که تمام آثار در نمایشگاهی زیر نطر پخش مدرسه در وزارت‌ آموزش و پرورش است،  به‌نمایش درمی‌آیند تا این کتاب‌ها به راحتی در اختیار افراد قرار گیرد.
 
ناصری در ادامه این نشست خبری خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نکاتی که داوران به آن اذعان می‌کنند این است که ناشران باید از تکرار روش‌های معمولی که سالیان سال در کتاب‌های آموزشی وجود دارد خارج شوند و نوآوری‌هایی را در عرضه و ظاهر کتاب به وجود بیاورند. ناشرانی که  علاقه‌مند در خدمت آموزش و پرورش باشند باید فرایند تولید کتاب آموزش و پرورش را بیشتر و بهتر بشناسند. متاسفانه در تالیف کتاب‌های کمک‌آموزشی نیازسنجی واقعی از نیازهای دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد و ناشران براساس سلیقه‌های خود کتاب را منتشر می‌کنند.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر کتاب‌هایی روانه بازار کتاب آموزشی شده است که عموما ترجمه هستند و این کتاب‌ها مهارت زندگی فرهنگ‌های دیگر کشورها را در فضای آموزشی به فرزندانمان یاد می‌دهند و براساس نیاز دانش‌آموزان کشور ما نیست.
 
ناصری درباره مقدم بودن تالیف بر ترجمه کتاب‌های آموزشی گفت: تالیف باید بر ترجمه مقدم باشد، چراکه در آن فرهنگ و نیاز آموزشی جامعه مدنظر قرار داده شده است. اگر کتاب درسی تحت‌الشعاع کتاب کمک‌درسی قرار گیرد یک انحراف آشکار و بیّن رخ داده است و آفتی است که گریبان‌ فضای آموزشی کشور را می‌گیرد.
 
دبیر پانزدهمین جشنواره کتاب رشد تاکید کرد: اگر کتاب‌های کمک‌درسی رواج بیشتری پیدا کنند و شأن مدرسه از تعلیم و تربیت به‌ آموزشگاه‌های بیرون تبدیل شود، معضلی جدی در یادگیری دانش‌آموزان به‌وجود می‌آید. تاکید به تقویت حافظه از آفاتی که کتاب‌‌های کمک‌درسی دارند و برای افزایش مهارت دانش‌آموزان برنامه منظمی را دنبال نمی‌کنند.
 
این فعال در حوزه آموزش یادآور شد: اطلاع‌رسانی‌ها باید به جایی برسد که اولیا و مدارس به استاندارد آموزش و پرورش اعتماد کنند و جامعه به سطحی از آگاهی برسد که توانایی تشخیص کتاب استاندارد با کتاب غیراستاندارد را داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبنا که آیا نظارتی از سوی وزارت آموزش و پرورش برا کتاب‌های کمک درسی وجود دارد یا خیر، گفت: کتاب کمک‌درسی برای دبستان به این شکل حجیمی که وجود دارد بسیار مخرب است. این کتاب‌ها باید به‌مثابه دارویی باشد که اگر دانش‌آموزی در روند یادگیری دچار مشکل شد، بتواند با استفاده از آنها شرایط بهتری برای آموزشش فراهم شود. متاسفانه اولیا فکر می‌کند هرچقدر کتاب‌های کمک‌درسی بیشتر باشد بهتر است.
 
ناصری در انتها درباره جوایز این دوره جشنواره خاطرنشان کرد: جوایز جشنواره حدود صدمیلیون است که به برگزیدگان و تقدیرشدگان اهدا خواهد شد. جایزه به برندگان اهدا می‌شود.

همچنین پانزدهمین جشنواره کتاب رشد، روز دوشنبه 11 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 در مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 256003