چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
چگونه نشانی از شاهنامه در سینمای 100 ساله ما دیده نمی‌شود؟

منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه‌سینما در هفتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران گفت: چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ هفتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران شامگاه روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم که با حضور بسیاری از سینماگران و فیلمنامه‌نویسان کشورمان برگزار شد پس از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی، به دعوت مجری برنامه، رضا مقصودی، رییس انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینما پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: سال‌ها پیش که فقط عضو کانون بودم، انتقادی به کار صنف داشتم اما بعد که خودم آمدم متوجه شدم کار صنفی در این تاریخ و جغرافیا کار سختی است و اینجا از روسای پیشین کانون از جمله سیامک تقی‌پور، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، جابر قاسمعلی و شادمهر راستین تشکر می‌کنم.
 
وی ادامه داد: این اواخر خبری شنیدم که خوشحال‌کننده بود؛ آن هم به دو مرحله‌ای شدن پروانه ساخت مربوط می‌شود که باید از صنوف تاییدیه گرفته شود اما نکته‌ای وجود دارد و آن مستثنی شدن دو صنف بازیگران و فیلمنامه‌نویسان است در حالی که من افرادی را می‌شناسم که تنها شغل و منبع درآمدشان فیلمنامه‌نویسی است. اینکه یک‌ نفر از در وارد شود و بگوید فیلمنامه دارد و می‌شود آن را ساخت برای ما اذیت‌کننده است. ما با توجه به همکاری و توجه مدیرعامل و هیات‌مدیره خانه سینما همراهی لازم را برای این موضوع انجام می‌دهیم.
 
مقصودی در پایان خطاب به اعضای انجمن اعلام کرد که روز شنبه هفته آینده (29 اردیبهشت) مجمع برای انتخاب بازرس برگزار می‌شود و خوب است که اعضا حضور فعالی داشته باشند.
 
بعد از سخنان مقصودی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه‌سینما ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود. نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافت‌هایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، می‌شناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آماده‌ایم در هر جهتی که فیلمنامه‌نویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر‌ به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.

وی ادامه داد:‌ سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده ‌و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهن‌دوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. سینمای ایران اگر‌ احساس میهن‌دوستی را تقویت نکند با روزی مواجه‌ می‌شود که حضرت فردوسی یقه ما را می‌گیرد و باید پاسخ دهیم. البته به یک جای دیگر هم باید پاسخ دهیم چون سینمای ایران مورد اتهام مداوم است. یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و ... سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت می‌کنیم؟

شاهسواری با اشاره به شرایط سینمای ایران گفت: در پایان یک جشنواره، یک مرکز تحقیقاتی سینمای ایران را زیر سوال برد و همه سکوت کردند. آیا ما به عنوان فعال صنفی مسائل‌ را از شبه مسائل نمی‌توانیم تشخیص دهیم؟ آیا الان برگزاری یک جشنواره و اینکه چه کسی وام گرفته و نگرفته مهم است؟ واقعا شرایط نقد در سینمای ایران آن ‌چیزی است که ما با آن مواجه هستیم؟ این سینما در سال‌های گذشته با صبوری این راه را طی کرده است. ما گاهی خود را به نشنیدن می‌زنیم در حالی که من به متانت و رفتار درست اعتقاد دارم ولی اگر خودمان نتوانیم حرفمان را درست بگوییم دیگران در جایی دیگر و‌ با صدای بلند فریاد می‌زنند.

وی افزود: خانه سینما حق ایجاد مرز درون اعضای خود را ندارد. روزگار تفکیک و جداسری‌ها به سر آمده است. جوانانی که آمده‌اند کار و اعتبار و حیثیت می‌خواهند و آن وقت از روی تمام نفسانیت‌های ما عبور می‌کنند و ما می‌مانیم ‌و خودمان. این در حالی است که مسئولیت کار ما سنگین است ولی برخی‌‌ برای شکاف‌ و انشقاق آمده‌اند و من به غریزه حس می‌کنم با یک موج طرف خواهیم شد اما خانه سینما هیچ تفکیکی در هیچ بخشی ندارد. ما باید خودمان را برای یک‌ جهش آماده کنیم چون میل به دیدن فیلم خوب زیاد شده است و امیدوارم به برکت نام‌ فردوسی حس میهن‌دوستی را حداقل ما در خانه‌ سینما افزایش دهیم.
 
در‌ بخش بعدی مراسم، توسط سیدسعید رحمانی و حجت قاسم‌زاده اصل (از اعضای هیئت مدیره انجمن) لوح تقدیر انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان به بهترین گفت‌وگونویسی به دلیل رابطه دقیق گفتار با شخصیت به بهنام بهزادی، نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی وارونگی اهدا شد.
 
بهزادی در این بخش گفت: فیلمنامه‌نویسی برای من‌ کار بسیار سختی است و در جمعی حرفه‌ای در هم‌صنفی‌ها که هستم به آنها حسادت می‌کنم و البته معتقدم خلاقانه‌ترین بخش کار ما همین فیلمنامه‌نویسی است.
 
سپس با حضور سید جلال‌الدین دری و امیر عربی (از اعضای هیئت مدیره انجمن) لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت به ارسلان امیری و آیدا پناهنده (نویسندگان فیلمنامه اسرافیل) اهدا شد.
 
در ادامه مراسم سعید عقیقی (نایب رییس انجمن) به شکل مختصر در مورد وضعیت فیلمنامه‌نویسی و اقتباس در سینمای ایران صحبت کرد. سپس حسین ایری ( عضو هیئت مدیره انجمن) و حسن مهدوی‌فر (بازرس انجمن) لوح تقدیر بهترین شخصیت‌پردازی را به دلیل پردازش دقیق جزئیات و نگاه عمیق به رابطه میان دو شخصیت به پریسا هاشم پور و احسان بیگلری نویسندگان فیلمنامه «برادرم خسرو» اهدا کردند.
 
 جایزه بهترین فیلمنامه در بخش آخر این مراسم توسط رضا مقصودی و سعید عقیقی به فیلمنامه فیلم «فروشنده» نوشته اصغر فرهادی اهدا شد.
 
اصغر فرهادی به دلیل حضور در جشنواره کن در مراسم حضور نداشت و مجری برنامه از هایده صفی‌یاری (تدوینگر) و فرید سجادی حسینی (یکی از بازیگران فیلم) دعوت کرد به روی صحنه بیایند. پیام اصغر فرهادی در ارتباط با دریافت این جایزه توسط هایده صفی یاری قرائت شد.

متن این پیام به شرح زیر است:
 «اختصاص جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «فروشنده» از سوی همکاران فیلمنامه‌نویس برایم با ارزش و خوشحال کننده است. امیدوارم جشن امشب که به مدد کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما همچون سال‌های گذشته در حال برگزاری است به همدلی بیشتر بین خانواده سینمای ایران کمک کنند. برای همه همکارانم آرزوی بهترین‌ها را دارم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها