حمیرضا افراشته:

اگر من توانسته‌ام 66 کیلو کاهش وزن داشته باشم، قطعا شما هم می‌توانید

چاقی نه ژنتیکی است و نه یک جبر طبیعی
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴
 
 
حمیدرضا افراشته در آیین رونمایی از کتاب «بستنی لاغری» درباره روش‌های غلط و رژیم‌های نادرست در امر کاهش وزن گفت: اغلب رژیم‌های لاغری باعث شده‌اند افراد را ناامید کنند. برخی هم که فکر می‌کنند کاری از دستشان بر نمی‌آیند اما چاقی و اضافه وزن چیزی نیست که خارج از اختیار بشر باشد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمایی از کتاب «بستنی لاغری» نوشته حمیدرضا افراشته روز سه شنبه شانزدهم مردادماه در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی با حضور نویسنده اثر برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم پیش از شروع سخنرانی، آیین رونمایی از این کتاب با حضور اهالی رسانه و مطبوعات انجام شد و در ادامه حمیدرضا افراشته ضمن خوش آمدگویی و تبریک به مناسبت روز خبرنگار گفت: کتاب «بستنی لاغری» در سه محور اصلی تالیف شده است و در این جلسه می‌خواهم انگیزه اصلی خود را از نگارش کتاب بگویم و اینکه محتوای اصلی کتاب بر روی چه مواردی تاکید دارد و در نهایت هدف آن چیست.
 
قدرتمند رفتار کنید
وی با اشاره به کاهش وزن خود در سال ۸۵ و 96 ادامه داد: زمانی که وزن خود را از عدد سه رقمی به اندازه ۶۶ کیلوگرم کاهش دادم دوستان و افراد بسیاری از این اتفاق خوشحال شدند و در بسیاری موارد تعجب هم می‌کردند. پس از گذشت مدت زمانی مراجعه می‌کردند که چگونه این اتفاق برایم افتاد؟  لازم می‌دانم که بگویم موضوع اضافه وزن و چاقی مفرط امری فراگیر است و با توجه به آماری که وجود دارد قریب به ۶۰ درصد ایرانیان دارای اضافه وزن هستند و از چاقی رنج می‌برند. برخی باور دارند که چاقیشان علتی ژنتیکی دارد و امری است که از دسترس آن‌ها خارج است و کاری از دستشان برنمی آید. بسیاری از افراد هم اراده و انگیزه کافی برای کاهش وزن ندارند، اما من می خواهم بگویم ساده ترین و آسانترین کاری که هر انسانی می‌تواند برای خود انجام دهد، این است که روی ذهن و بدن خود قدرت کافی را اعمال کند و بعد از آن می‌تواند بر روی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند هم نفوذ داشته باشد.
 
وی گفت: ناتوانی در امر کاهش وزن دقیقا همان حسی است که باعث سلب مسئولیت افراد هم شده است و این امر به جامعه هم کشیده شده؛ برای مثال افراد می‌پندارند که هیچ نقشی در جامعه خود ندارند به همین دلیل به راحتی از خود سلب مسئولیت می‌کنند. در امر کاهش وزن هم همین روحیه دخیل است اغلب فکر می‌کنند نمی‌توانند نقشی در کاهش وزن خود داشته باشند.

 
افراشته گفت: ابتدا مشکل از جایی شروع می‌شود که افراد بی‌انگیزه می‌شوند. من می‌گویم هیچ فرد چاقی نباید تسلیم شود ما نباید تسلیم شرایطی شویم که جبر طبیعی در آن نیست هیچ اضافه وزن و چاقی مفرطی جبر طبیعی نیست. چاقی جزو مواردی است که می‌توان تغیرش داد. نکته دوم اینکه من نگران افرادی بودم که علاقه قلبی به آن‌ها دارم مانند دوستان و بستگانم. از اینکه روز به روز شاهد آثار مخرب چاقی در آنها بودم مرا آزار می‌داد. به همین دلیل مسئولیتی را در خود دیدم تا آن‌ها هم به تجربه من برسند. نوعی احساس تکلیف اجنماعی که در خود احساس می‌کردم و همین امر باعث شد من تا توجه زیادی به این مسئله کنم.
 
این مولف با اشاره به اشراف کامل افراد بر اضافه وزن خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه اغلب افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند دقیق نمی‌دانند که مشکل چیست و یا نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند. مسئله واضح است اگر کالری کمتری وارد بدن شود باید لاغرتر شد اما افراد در درک این مسئله تا حدودی دچار اشتباه می شوند. افرادی هستند که گرسنگی را نوعی احساس می‌دانند و تصورشان از گرسنگی تا حدودی اشتباه است اینکه شما چیزی دلتان بخواهد بخورید با گرسنگی تفاوت دارد.
 
آیا غذاهای خوشمزه ایرانی اضافه وزن می‌آورد؟
وی ضمن اشاره به فرهنگ ایرانیان در امر اضافه وزن و خوردن غذا اظهار کرد: دلایل غذا خوردن در میان ایرانیان زیاد است. رسومات ما ایرانیان اغلب با خوردن غذاهای پرکالری آمیخته شده است. ما تقریباً در همه موارد غذا می‌خوریم علاوه بر آن توجیهات زیادی هم برای غذا خوردن در فرهنگمان داریم. با توجه به تجربه ای که من در کاهش وزن داشتم باید نگاهی همه جانبه به مسئله چاقی داشته باشیم. این کتاب دربردارنده موضوعاتی است که در این کتاب نیازهای بدن را به طور کلی شرح داده شده است.
 
باهوش‌ها زودتر افسرده می‌شوند
افراشته افزود: نکته مهم دیگر چیزی است که این روزها همه افراد درگیر آن هستند و آن چیزی نیست به جز استرس که در صورت تداوم آن افراد را به بیماری‌هایی مانند افسردگی دچار می‌کند. استرس خود باعث افزایش غذا خوردن می‌شود و باعث شروع بروز معضلات روانی است. لازم است بگویم انسان‌های پرعاطفه و باهوش بیشتر از سایر افراد در معرض استرس و افسردگی قرار می‌گیرند. درواقع رفع موانع استرس یکی از دغدغه های من در این کتاب بود.
 
برخی رژیم‌ها دیواری هستند مقابل کاهش وزن
وی با اشاره به موضوعاتی که در فصل‌های این کتاب آمده است گفت: بخش اول کتاب به مسئله انگیزه پرداخته است. باید بگویم انگیزه تمام راه نیست اما قطعا شروع راه است. فصل دوم فواید کاهش وزن و راه های مختلف آن را بازگو می‌کند. شاید همه ما بدانیم که برخی رژیم‌ها اصلا شدنی نیستند و وقتی فردی شروع به پیروی از آن می‌کند بعد از آنکه نتیجه نمی‌بیند و یا سریعا به وزن اولیه خود باز می‌گردد ناامید می‌شود در واقع این رژیم‌ها کاری جز ناامید کردن افراد ندارند. وقتی این رژیم‌ها وارد زندگی یک نفر می‌شود ناخود آگاه وسواس و حساسیتی را نسبت به چیزهایی که می‌خورد پیدا می کند، اما خیلی نباید روی اعداد تاکید کرد.
 
خالق اثر بستنی لاغری گفت: در فصل سوم کتاب نگرش خود را آورده‌ام و پدیده کاهش وزن را یک پروژه دانسته‌ام. در واقع مدیریت رژیم به صورت کامل بیان شده است مهمترین عنصر این مدیریت بحث مدیریت گرسنگی که با دو روش گفته شده است. روش اول حجمی است که در نهایت منجر به پر شدن معده می‌شود و مدیریت ذهنی دومین بخش آن است. فصل بعدی ورزش کردن در امر کاهش وزن اشاره دارد ورزش باید از ملایم به فشرده باشد.
 
از همین لحظه شروع کنید
وی گفت: در رژیم افراد برنامه ورزشی مناسبت‌ با وزن هر فرد تعریف می‌شود. در فصل پنجم به پدیده وسوسه اشاره دارد این مسئله امریست که تقریباً همه انسان‌ها را به خود درگیر کرده است شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که رژیم تان را به روز اول هفته موکول کرده باشید. تجربیات نشان داده است که همین مسئله موکول کردن رژیم به روزهای آتی چند کیلو باعث افزایش وزن شده است.

به وزن دلخواهتان که رسیدید ادامه دهید
افراشته ادامه داد: فصل ششم از نگاه من و افرادی که این کتاب را خوانده‌اند بهترین و جذاب ترین فصل است که اغلب افراد در کاهش وزن کمتر به آن توجه می‌کنند این همان حفظ وزن کاهش یافته است و ادامه ندادن از این نقطه به بعد باعث بازگشت فرد به وزن قبلی می‌شود و در بسیاری از موارد شاید بیشتر از وزن قبلی باشد بسیاری از افراد فکر می‌کنند همین که به وزن دلخواه رسیدند به نهایت هدف خود هم رسیده‌اند و دیگر نیازی به داشتن رژیم غذایی نیست. در حالیکه این مرحله تازه شروع کار است برخی رژیم‌ها از ابتدا معلومات انجام نخواهد رسید
 
وی افزود: فرد باید به نقطه‌ای برسد که عادت‌های غلط خود را حذف کند من به صورت کلی در کتاب به این موضوع اشاره کرده‌ام.  برای مثال وقتی که تشنه هستیم خوب است فقط آب بنوشیم و از خوردن نوشیدنی‌های دیگر پرهیز کنیم. نه آنکه به طور کل هیچ نوشیدنی دیگری استفاده نکنیم؛ بلکه فقط در هنگام تشنگی آب بنوشید و یا در مثالی دیگر زمان غذا خوردن را زیاد کنید در کل در این کتاب روش پیش رفتن به سمت زندگی سالم و شاد گفته شده است ما باید در امر کاهش وزن به یکدیگر کمک کنیم.
 
وی در انتها گفت: زمانیکه در جمع هستیم و با دیگران صحبت می‌کنیم استرس ما کم می‌شود. بنابراین اگر در امر کاهش وزن دیگران را همراه خود بکنید نتیجه بهتری حاصل خواهد شد بسیاری از عادت‌های غلط با کمک اطرافیان و به صورت دسته جمعی حل خواهد شد. در این کتاب نوعی به تعاملات اجتماعی هم پرداخته شده است و در انتهای کتاب به این موارد هم پرداخته شده است که پس از کاهش وزن چه کارهایی را باید انجام داد برخی از کارهایی که می‌توان کرد این است که به آن پایش وزن می گویند. یعنی وزن در یک عدد ثابت باقی بماند.

چاق‌های دوست‌داشتنی بهتر است دهانشان را ببندند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا این عنوان بر روی کتاب گذاشته شده است گفت: افرادی که وزن سه رقمی دارند معمولاً همه چیز را از منظر خوردن غذا می بیند. اگر این افراد جهان شان را از باب غذاخوردن ببندند لاغر خواهند شد یعنی اگر دهانشان بسته باشد و کمتر غذا بخورند طبیعتا لاغر می‌شوند بستن دهان همان بستنی لاغری است. در آخر می‌توانم بگویم کاهش وزن باید به‌عنوان یک پروژه باشد که پیمانکار و کارفرمای آن خودمان هستیم امیدوارم هر فردی که این کتاب را می‌خواند بتواند به اهداف خود در امر کاهش وزن برسد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 264102