یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کتب آموزشی می‌توانند زمینه‌ساز رشد فرهنگی دانش‌آموزان شوند

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در دیدار اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی گفت: کتاب‌های آموزشی زمینه‌ساز رشد فرهنگی دانش‌آموزان می‌شوند،

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی شنبه (17 آذرماه) در سفر یک روزه خود به قم، با حضرت آیت‌الله حسینی‌بوشهری دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
در این دیدار که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، ابوالفضل جوکارقهروردی، رویکردهای متفاوت آموزش و پرورش نسبت به مسئله آموزش را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: در دوره‌ای شاهد پرداختن به مساله نخبه‌پروری و مدارس غیرانتفاعی بودیم که هزینه‌های زیادی به دنبال داشت، اما اکنون شاهد حذف تکالیف در مدارس هستیم.

عضو انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با بیان اینکه الگوهای آموزشی به‌کارگرفته شده در آموزش و پرورش از کشورهای دیگر کپی شده است، افزود: یکی از این الگوها،برداشتن روش‌های سنتی آموزشی مانند تکلیف و جایگزین کردن تفریح و بازی به جای تکلیف است.

جوکارقهروردی با بیان اینکه کشورهای غربی در بکارگیری این روش‌های آموزشی با شکست مواجه شدند، اظهار داشت: کشورهای غربی و  همچنین ژاپن بعد از مدتها بکارگیری روشهای جدید آموزشی متوجه شدند که این روشها برای آموزش و پرورش مناسب نیست و اکنون به دنبال روش‌های سنتی تکلیف‌محور هستند.

در ادامه این دیدار، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری به نقش برجسته فرهنگ در هر جامعه‌ای اشاره کرد و افزود: فرهنگ در هر جامعه‌ای یک اصل است و پایه‌گذاری هویت ملت‌ها بر اساس فرهنگ است، گرچه ما اهمیت مسائل اقتصادی و سیاسی را نفی نمی‌کنیم، اما هر چه فرهنگ وسیع‌تر باشد، وحدت و تعامل هم بیشتر است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: اگر ادعا کنیم سیاست و اقتصاد در جامعه از فرهنگ نشات می‌گیرد، حرف بیهوده‌ای نزده‌ایم و اگر دم از استقلال و خودکفایی می‌زنیم این محقق نمی‌شود مگر این که فرهنگ جامعه بالا باشد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، آموزش را یک پایه و اساس فرهنگ عنوان کرد و گفت: آنچه فرهنگ را می سازد، آموزش، تعلیم و تربیت است و تا آموزشی نباشد، تربیتی هم نیست.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه شکل‌گیری آموزش از دوران کودکی شروع می‌شود، افزود: سه عنصر نقش کلیدی در رابطه با آموزش دارند، که عبارتند از: کسی که آموزش می‌دهد، کسی که آموزش می‌بیند و متنی که رابط بین استاد و شاگرد است.

عضو خبرگان رهبری به اهمیت متن و محتوای کتب درسی در رابطه با آموزش اشاره کرد و تصریح کرد: هرچند استاد و شاگرد نقش مهمی در آموزش دارند، اما مسئله مهمی که اثرگذارتر است، متن درس و محتوای کتب درسی است، چراکه آن متن همواره و در همه‌جا با دانش‌آموز است.

نائب رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه کتاب‌های آموزشی می‌توانند زمینه‌ساز رشد فرهنگی دانش‌آموزان شوند، اظهار داشت: امروزه کپی‌رایت‌ها در زمینه چاپ مشکلاتی برای مؤلفین و ناشران پدید آورده است و  کارهای تجاری این‍گونه در واقع نوعی قلم شکستن محسوب می‌شود.

امام جمعه قم افراط و تفریط‌ها را از مشکلات جامعه دانست و افزود: در جامعه بین افراط و تفریط قرار گرفته‌ایم و اگر حدوسط را در نظر بگیریم مشکلی نخواهیم داشت، اینکه گاهی آنقدر در مدرسه سخت‌گیری می‌شود که موجب انزجار شاگرد از درس، تحصیل و مدرسه می‌شود و گاهی تکالیف را از دانش‌آموز می‌گیریم تا به بازی و تفریح بپردازد، هردو غلط است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: تجربه ثابت کرده است کسانی که در گذشته در مدارس تکلیف‌محور تحصیل کرده‌اند، به دلیل جدیت در درس و تکالیف، از نظر آگاهی و شناخت، قابل مقایسه با کسانی نیستند که در مدارسشان از تکالیف خبری نبوده و فقط درس را به جهت پاس کردن و نمره گرفتن گذرانده‌اند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: هر تصمیمی که در کشور گرفته می‌شود، تا زمانی که کار کارشناسی دقیق بر روی آن انجام نشده و آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف آن مشخص نشده است، در جامعه مطرح نشود.

عضو  هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: در کارهای خطابه‌ای که انسان بخواهد ایده خود را مطرح کند، ابتدا باید در فضای علمی و کارشناسی همه حرف‌ها چه موافق و چه مخالف زده شود، سپس آن ایده در فضای جامعه مطرح شود که آن موقع همه تابع آن تصمیم هستند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری نسل جوان را امیدهای آینده دانست و اظهار داشت: کسانی که رسالت و هدف‌شان ارتقای علمی و فرهنگی نسل جوان است، برای آن‌ کار ارزش قائل هستیم تا بازدهی خوبی در جامعه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها