یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
قوجق: تلاش کردم نقش قوم ترکمن در دفاع از کشور را روایت کنم

یوسف قوجق گفت: دغدغه من در رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» روایتگریِ دفاع از تمامیت ارضی کشور توسط قوم ترکمن بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، یوسف قوجق در نشست نقد و بررسی کتاب «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اولین کار من سال 70 با عنوان «کجاوه» به صورت مجموعه داستان چاپ شد و قبل از آن در کیهان بچه‌ها می‌نوشتم.

وی افزود: بیشترین موضوعات داستانی من مربوط به محل تولد خودم است و سعی کردم داستان‌هایی را از این بخش روایت کنم.

این نویسنده بیان کرد: آغاز نگارش کتاب «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» به سال 75 بازمی‌گردد و آن زمان به ذهنم رسید داستانی را بنویسم که به تاریخ کشور نیز بپردازد. در سفری به ترکمنستان تحقیقاتی را در خصوص ترکمن‌ها انجام دادم و بعد شروع به نوشتن کردم.

وی تاکید کرد: اگر ترکمن‌ها در جنگی که در این کتاب روایت شده پیروز می‌شدند، موسیقی گرگ تپه متولد نمی‌شد و ما نباید پیروزی را تنها نظامی بدانیم. در این رمان کسانی که پدران ترکمن‌ها را کشتند نقشه می‌کشند تا فرزاندان آنها را به سربازی بگیرند و در واقع تلاشی در راستای سلطه است.

این نویسنده گفت: موسیقی نواحی مختلف کشور در واقع با هم تفاوت ندارند زیرا اگر چه در گویش تفاوت‌هایی هست اما تخیل شنونده در همه آنها یکسان است.

قوجق در ادامه تصریح کرد: زنان ترکمن در دوره‌ای که داستان رمان در آن بازه روایت می‌شود، بیشتر در منزل هستند اما در جایی که لازم است وارد میدان می‌شوند و وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند. البته چون نگاه من مردانه بوده قبول دارم نتوانستم بیشتر به زنان بپردازم.

وی گفت: داستان‌نویس باید کتاب زیاد بخواند و این باعث می‌شود نویسندگان از آثاری که خوانده‌اند در نوشته‌هایشان تاثیر بگیرند. وقتی نویسنده اثری را می‌نویسید باید نگاه به مخاطب داشته باشد و نباید نکته به نکته جلو برود  و وسواس به خرج دهد.

این نویسنده تاکید کرد: دغدغه من در این رمان دفاع از تمامیت ارضی و دفاع مقدس از کشور توسط اقوام مختلف بود.

قربانی، یکی از حاضران در این نشست گفت: قوجق برای بازتاب ادبیات بومی در کشور تلاش کرده و آثار خوبی را در این حوزه دارد.

وی افزود: ترکمن‌ها رسوم و نمادهای خاص خود را دارند که زیبا است و در این رمان به خوبی دیده می‌شود.پایه اصلی داستان بر اساس قوم ترکمن در مرزهای کشور ودر دوران قاجار است.

قربانی بیان کرد: استفاده از اسماء الهی و پرداختن به افسانه‌های این خطه در رمان قابل توجه بوده و بر اصل مشورت تاکید شده است که باعث می‌شود مخاطب خود را در داستان تصور کند.

غلام پور از نویسندگان مشهدی هم در ادامه گفت: زمانی که این کتاب را می‌خواندم دائم صدای دوتار در گوشم می‌پیچید.راوی کتاب یک دوتار است و ماجراها را روایت می‌کند.
 
وی گفت: نقش زن‌ها در رمان کمرنگ بود و البته در آن دوران زنان ترکمن بیشتر در خانه‌ها بودند و می‌شد راوی کودکی را میان زنان می‌برد و از از این قشر روایت بیشتری می‌شد.

ترکمن نیا از دیکر نویسندکان مشهد نیز گفت: این رمان در واقع فرهنگ نامه ای از قوم ترکمن است که به اندازه و به خوبی به آن پرداخته شده است.  

وی افزود: پرداختن به ساز اصیل ترکمن بسیار خوب بود و در واقع درد تاریخی توسط تار روایت می‌شود که بسیار جذاب است.

فیض آبادی از دیکر نویسندگان مشهد نیز در این نشست بیان کرد: سراسر کتاب حماسه است و حتی اگر شکستی روایت شده در پیروزی جلوه داده شده که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: در واقع بسیاری از اتفاقاتی که در این کتاب روایت شده در دوران دفاع مقدس نیز رخ داده و جلوه‌های زیبایی از ایثار و حماسه است.

مهرداد دیگر نویسنده مشهدی نیز بیان کرد: هرجا برای سربازان گمنام احترام قائل شویم ارزش مند است و تفاوتی ندارد در شوروی باشیم یا در شلمچه و نویسنده تلاش کرده طعم حماسه را به ما بچشاند.

وی افزود: نویسنده داستانی را روایت کرده که پیروزی ندارد و تصویری ارائه شده که اگر دفاع انجام نمی‌شد ممکن بود که رخ دادهای بدتری را شاهد باشیم.

مهرداد تاکید کرد: متن کتاب کلاسیک است و طول می‌کشد تا مخاطب به داستان نزدیک شود.

اسدی از دیگر حاضران در نشست نیز گفت: ویترین داستان که اسم آن است من را ترغیب به خواندن کرد و شخصیت پردازی‌ها به خوبی انجام شده بود.

وی افزود: می‌شود خیلی از بخش‌های کتاب را الگو برداری کرد زیرا در مقاطعی رویا پردازی به خوبی انجام شده است. اشراف خوبی نویسنده به دوتار دارد و به نویسندگان جوان یاد می‌دهد برای خوب نوشتن باید خوب ببینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها