دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست معرفی و بررسی کتاب «حقوق شهروندی کودکان در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون حقوق کودک» عصر امروز دوشنبه (15 بهمن‌ماه) باحضور سعدا عباس‌آبادی، مولف کتاب، هدی غفاری و مونس کشاورز در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
عباس‌آبادی در این نشست توضیحاتی را درباره کنوانسیون حقوق کودک ارایه کرد و گفت: حمایت از حقوق کودک مهمترین عامل ایجاد یک جامعه سالم است و آموزشی که جامعه بین‌الملل به دنبال آن است در این کنوانسیون فراتر از خواندن و نوشتن است و به سوی منزلت و صلح حرکت می‌کند. آمار نشان می دهد در کشورهای در حال جنگ آموزش نبوده است. کنوانسیون حقوق کودک با وفاق جامعه بین‌المللی تصویب شده و ما با درنظر گرفتن شروطی به آن پیوسته‌ایم اما باید پرسید که آیا تمامی این موارد در ایران اجرا شده است؟ چراکه کشور متعهد به ریشه‌کن‌کردن بی‌سوادی در کشور شده و حال باید دید که آیا این اتفاق صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: تلاش من در این کتاب این بوده که مواد 28 و 29 کنوانسیون حقوق کودک را بررسی کنم و به جایگاه ایران در اجرای این حقوق بپردازم باید در نظر داشت که حق آموزش کودک نباید به دلیل شرایط اجتماعی او محدود شود و کشورهای عضو نیز باید آموزش تعهد خود را به همگانی کردن آموزش انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه کمیته حقوق کودک نگرانی‌اش را درباره رایگان بودن آموزش بیان کرده و توصیه می‌کند در مدارس لباس‌های فرم استفاده شود افزود: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر دین اسلام است که کرامت اسلامی و پرهیز از تعبیض را مدنظر قرار داده و انتخاب نام نیکو را حق کودک می‌داند. دولت نیز موظف است آموزش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و البته مطابق آمار 99 درصد کودکان لازم‌التعلیم به مدرسه دسترسی دارند. اما سوال این است که آیا امکانات لازم هم برای آموزش در نظر گرفته می‌شود.
 
عباس‌آبادی در پایان با بیان اینکه برخی از ایده‌های حقوق بشری در اهداف آموزشی کشور مورد غفلت واقع شده‌اند یادآور شد: خوب است که بازبینی دیگری در کتاب‌های درسی مبنی بر رفع تبعیض جنسیتی بین زنان و مردان صورت گیرد.
 

هدی غفاری نیز در ادامه با بیان اینکه موضوع اثر نقطه قوت آن است چراکه ما در حوزه آموزش کودکان کم‌کاری کردیم عنوان کرد: دغدغه نویسنده در سراسر کتاب مشخص است اما با توجه به اینکه کتاب به‌صورت تاکیدی روی حق آموزش کودکان متمرکز است بهتر بود تا عنوان کتاب نیز کلی نباشد و به همین موضوع بپردازد و از سوی دیگر در اثر خلط مبحثی بین موضوع آزادی آموزش و حق بر آموزش به‌وجود آمده و نویسنده اگرچه به این موضوع ورود کرده اما خروج مشخصی ندارد.
 
وی افزود: بهتر بود نویسنده زمانی که از حق بر آموزش کودکان سخن می‌گوید وارد مصادیق آنها شود نه چیز دیگر. به‌طور مثال در کتاب حق آموزش رایگان بدیهی انگاشته شده در حالی که هنوز هم در ایران و در بسیاری از مدارس دولتی از این قانون عدول می‌شود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به چالش‌های حقوق کودکان در کشورهای در حال توسعه آسیا مانند مالزی گفت: به‌طور مثال در کشور مالزی که 60 درصد جمعیت آن مسلمان، 30 درصد چینی و 10 درصد هندی است بحث آموزش اجباری تعالیم اسلامی از سوی چینی‌ها و هندی‌ها مورد اعتراض است در حالی که عملا در مالزی این حق به خانواده‌ها داده نمی‌شود و از آنها خواسته شده در صورتی که به این موضوع اعتراض دارند از مدارس خصوصی مشخصی استفاده کنند. اینها مصادیقی است که در کشور ما نیز با توجه به بحث تدریس زبان مادری و پوشیدن لباس‌های بومی چالش‌برانگیز است.
 

مونس کشاورز نیز در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه حقوق شهروندی کودکان در ایران مورد اجحاف قرار گرفته گفت: کتاب تلاش کرده در زمانه‌ای که بحث ترویج حقوق شهروندی رایج شده است بر حق آموزش کودکان متمرکز شود و به خوبی توانسته به این هدف خود دست پیدا کند.
 
وی نیز یادآور شد: با توجه به مباحثی که نویسنده در سراسر اثر به دنبال آن است یعنی حق آموزش بر کودکان بهتر بود عنوان کتاب نیز متمرکز بر این موضوع قرار می‌گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها