۱
 
حداد عادل در مراسم بزرگداشت مولانا مطرح کرد:

مثنوی‌خوانی یک سنت عرفانی، ادبی و دینی است

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
 
 
حداد عادل گفت: در سراسر دنیا مثنوی را به زبان‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند، همین مثنوی چندین سال در میان کتاب‌های شعر که در آمریکا منتشر می‌شده پرفروش‌ترین کتاب بوده است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم بزرگداشت مولانا به همت بنیاد ایرانشناسی با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی،‌ غلامعلی حداد عادل؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد، عبدالمهدی مستکین و علاقه‌مندان به مولانا صبح روز دوشنبه (15 مهرماه) در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
 
غلامعلی حداد عادل در ابتدای سخنان خود گفت: من می‌خواهم نگاهی به عالم مولانا داشته باشم. مولانا هم سرمایه است برای ما و هم سرچشمه. او یک رود خروشان زلال است که نزدیک به 800 سال است در جهان و عالم فارسی‌زبانان جریان دارد. از زمانی که مثنوی سروده شد تا امروز در سراسر جهان و به خصوص فارسی‌زبانان همچون ورق زر از آن بهره می‌برند.
 
وی ادامه داد: مثنوی‌خوانی یک سنت عرفانی، ادبی و دینی بوده و در هرجایی که زبان فارسی حضور داشته برگزار می‌شده است. در ایران محافل مثنوی‌خوانی بسیاری داشتیم حتی در بوسنی تا همین اواخر سنت مثنوی‌خوانی برقرار بود و شاید امروز هم احیا شده باشد.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت پرداختن به مولانا گفت: توجه به شرح‌ها، تفسیرها و گزیده‌ها خود بیدارکننده است که مولانا و آثارش به چه اندازه اهمیت دارند. در سراسر جهان اسلام بر مثنوی شرح‌های متعددی نوشته شده است در شبه قاره هند بیشترین شرح‌ها وجود دارد. در همین ایران خودمان حاج ملاهادی سبزواری که در بزرگ بودنش شکی نیست شرحی بر آثار مولانا نوشته است. در سراسر دنیا نیز مثنوی را به زبان‌های مختلفی ترجمه کرده‌اند همین مثنوی چندین سال در میان کتاب‌های شعر که در امریکا منتشر می‌شده پرفروش‌ترین کتاب بوده است.
 
حداد عادل با اشاره به نقش مولانا در زندگی امروز بشر گفت: برای درک عالم مولانا کافی است نگاهی به دنیای غرب کنیم دنیایی که در تمام جهان تسلط پیدا کرده است. شما بی‌طرفانه به جهان غرب نگاه کنید و ببینید که چه خبر است به نظرم رسانه‌های غربی بهترین نمونه از دنیای غرب هستند. رسانه در هر کشوری آینه و پیشانی آن کشور است. شما یک آمار بگیرید که در این برنامه‌ها چه محتوایی تولید می‌شود. تمامی این برنامه‌ها به این می‌پردازد که چه لباسی بپوشید چه بخورید چگونه تفریح کنید. به این موارد نگاه کنید و ببینید غیر از این به چه مطالب دیگری می‌پردازید کافی است که گوگل کنید و ببینید که خبرهای اول دنیا به چه موضوعاتی اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: اگر به 5 و 6 خبر اول رسانه‌های دنیا توجه کنید متوجه می‌شوید که چند خبر ابتدایی به موضوعات سیاسی اختصاص دارد و بیشتر به قدرت‌طلبی غرب می‌پردازد که چه کارهایی را انجام داده است. از خبرهای سیاسی که عبور کنیم می‌بینیم که مهم‌ترین خبرشان عکس فلان بازیگر یا خواننده در حال رقص و آواز است و به این پرداخته‌اند که آن خواننده یا بازیگر دیشب با دوست پسرش کجا ظاهر شده است. آدم شرم می‌کند که خبر برتر دنیا چنین است. همین دکمه گوگل را بزنید تا متوجه این اتفاقات شوید عالم مولانا نقطه مقابل آن چیزی است که ما در تمدن غربی می‌بینیم در زندگی غربی با جهانی فاقد معنا روبه‌رو هستیم اما مولانا همه حرفش این است که انسان معنای بزرگی و جهان معنا دارد.
 
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به نگاه مولانا به زندگی گفت: مولانا در 26 داستان و همه بیت‌های مثنوی مرادش این است که نگاه ما را به بالا معطوف کند تمام مثنوی یک انگشت اشاره به سمت بالاست تا یادآوری کند که همه دنیا خوردن، خوابیدن و شهوت نیست و تا وقتی که انسان برای خودش معنا قائل نشود، معنایی در جهان پیدا نمی‌کند. انسان و جهان مانند آینه‌ای روبه‌روی هم هستند.
 
وی افزود: شما ابیات اول مثنوی را ببینید این نی نشانه چیست؟ این نی درواقع اشاره‌ای به انسان دارد. اگر آن رمز و راز را از نی بگیریم آیا نی جز لوله‌ای توخالی و به درد نخور چیزی نیست.
 
حداد عادل در توضیح نگاه عاشقانه مولانا در سروده‌هایش اظهار کرد: اگر فردوسی شاهنامه گفته است مولانا و حافظ عشق‌نامه سروده‌اند. موتور هر کس به سمت عشق دل است و آن است که ما را در مسیر عشق حرکت می‌دهد. همه حرف مولانا این است که در دنیا باش و زندگی کن اما فراموش نکن از کجا آمده‌ای و به کجا می‌روی. مولانا می‌گوید «کسانی که فقط دنیا را می‌بینند مانند آن شکارچی که به جنگل رفته و به جای آنکه پرنده در آسمان را شکار کند سایه او را در زمین نشانه می‌گیرد».


این گزارش تکمیل می‌شود...
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 281737
 


 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۷-۱۶ ۰۷:۳۴:۰۰
موضع آیت الله العظمی نوری همدانی درباره­ ی مولوی

آیت الله نوری همدانی، یکی دیگر از مراجع در قم نیز دوبار طی یک هفته مولوی را مورد حمله قرار داده­ است
آقای نوری همدانی ابتدا روز دوشنبه در دیدار با مسئولین هماهنگ کننده سازمان تبلیغات سراسر کشور گفت: «کتاب شعر مولوی از نظر ادب و تمثیل قابل استفاده است، ولی در این کتاب انحرافات بسیاری وجود دارد که با اصول و عقاید ما همخوانی ندارد و سبب منحرف شدن جامعه می­شود. »
وی مولوی را شاعری منحرف معرفی کرده و گفت: «مولوی بینش درستی نسبت به اهل بیت نداشت و برخی از آثار او از اندیشه­های انحرافی سرچشمه گرفته است. »
ایشان یکی از دلایل منحرف خواندن مولوی را این دانسته که مولوی کلمه مولا را در روایت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به معنای دوست می گیرد در حالیکه در تفکر شیعی به معنای سرپرست و زعامت جامعه است.
وی بـا اعتراض بـه بـرگزاری کنگـره­ ی مـولـوی شناسی در تهران و تبریز گفت: « مراسمی که برای مولوی در چند روز اخیر بر پا شد، برای پیامبر و ائمه اطهار برپا نمی شود».
آیت الله العظمی نوری همدانی، روز چهارشنبه ۹ آبان نیز در حین برگزاری درس خارج فقه، بار دیگر مولوی را مور تهاجم قرار داد و گفت: « بعضی چند صفحه از مثنوی را خوانده­اند و تصور کرده­اند که کتاب خوبی است، اما اگر با دقت آن را مطالعه کنند با لغزش­های فراوانی مواجه خواهند شد. »
وی گفت: «ملای رومی، شاعر بسیار قوی است و در تمثیل خیلی مهارت دارد، اما نمی­توان مثنوی را به کسی داد تا از راهنمایی­های آن استفاده کند. »
آیت الله العظمی نوری همدانی در توضیح دلایل منحرف خواندن مولوی، این بار با اشاره به تمجید مولوی از منصورحلاج گفت: « این در حالی است که در جلد پنجاه و یک بحارالانوار توقیعی از امام عصر در انتقاد از حلاج آمده است. »
وی علاوه بر مولوی، شاعرانی چون شیخ فریدالدین عطّار نیشابوری را مورد نقد قرار داد و گفت: « در کتاب تذکرة الاولیاء شیخ عطار، با عبارت­های پر آب و تاب، برای صوفی­ها چهره سازی شده­است و برخی چون، بایزید بسطامی، ذوالنون مصری و منصور حلاج را از ائمه علیهم السلام نیز بالاتر دانسته­ اند. »
آیت الله العظمی نوری همدانی، در ادامه ­ی سخنانش با انتقاد از رواج صوفی­گری در کشور، دراویش را از جمله دشمنان امام شیعه معرفی کرد و گفت: « در روایات به نقل از ائمه آمده است که صوفی­ها، دشمنان ما هستند. »
وی همچنین مدعی شد: «سلاطین جور و جباران روزگار مانند هارون الرشیدها و پادشاهان صفویه برای کسب وجهه­ی دینی خود به تقویت صوفی­ها و ساختن خانقاه­ها روی آوردند. » (229643)