یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
گفتمان‌سازی در حوزه کالاهای فرهنگی از اهداف جایزه فیروزه است

علی فریدونی، در آئین اختتامیه پنجمین دوره جایزه فیروزه هدف از برگزاری این رویداد را گفتمان‌سازی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین اختتامیه پنجمین دوره «جایزه فیروزه» یکشنبه(29 دی‌ماه) در فرهنگستان هنر برگزار شد.         
علی فریدونی، دبیر جایزه فیروزه با بیان این مطلب که در حوزه محصولات فرهنگی ترویج و تبلیغ و همچنین حمایت از فعالان این حوزه بسیار با اهمیت است، درباره جزئیات پنجمین دوره این رویداد گفت: گفتمان‌سازی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی از اهداف اصلی جایزه فیروزه است.

وی ادامه داد: پنجمین دوره رویداد جایزه فیروزه 24 دی‌ماه لغایت 29 دی‌ماه در فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان بود. در این مدت 9 نشست تخصصی در حوزه صنایع خلاق فرهنگی برگزار شد؛ علاوه‌براین رویداد استارت‌آپی در حوزه صنایع خلاق فرهنگی در 25 دی‌ماه  در سالن سینما تک فرهنگستان هنر برگزار شد.

فریدونی درباره میزان مشارکت در پنجمین دوره جایزه فیروزه گفت: در بخش اسباب‌بازی، از 400 اسباب‌بازی جدید، 150 اثر و در بخش عروسک 200 اثر به مرحله داوری نهایی رسیدند. در بخش  نوشت‌آفزار ایرانی اسلامی نیز 400 اثر مرحله پایان راه پیدا کردند.

دبیر جایزه فیروزه افزود: در بخش هدایای فرهنگی، 1000 اثر به دبیرخانه ارسال شد که منتخب آن‌ها به نمایش گذاشته شده است. در قسمت استارت‌آپ‌های فرهنگی، 80 گروه ثبت‌نام کردند که 40 استارت‌آپ همسو با اهداف جایزه به‌صورت حضوری به رقابت کردند.

وی با اشاره به جریان داوری این رویداد گفت: برای هر حوزه حداقل سه داور حضور داشتند. داوران از فعالان صنف مربوطه، متخصص جنبه‌های گرافیکیدو زیبایی شناختی و متخصص و زمینه نگاه روانشناسی و جامعه‌شناسی اثر بودند.  

به گفته وی، بخش جنبی این رویداد به نمایش کالاهای فرهنگی استان‌های سیستان و بلوچستان،  گلستان و خوزستان اختصاص داشت.  

فریدونی درباره جوایز برگزیدگان نیز گفت: به هر کدام از برگزیدگان علاوه‌بر لوح، تندیس جایزه اهدا خواهد شد. جایزه مادی نیز برای هر کدام از نفرات اول تا سوم از، هشت، پنج و سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ برگزیدگان همچنین به دبیرخانه شرکت‌های خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شده‌اند.

ارزش افزوده باید مبتنی بر دانش و فناوری باشد
 
سجادی، درباره اهمیت جایزه فیرزوه، گفت: برای زنده بودن رویداد‌ها، بالندگی و رو‌به‌ رشد بودن ضروری است. هر دوره از جشنواره فیروزه، سعی داشتیم تا حرکت رو‌به رشد حفظ شود و یکی از قدم‌های رو‌به‌جلو حضور سه استان از کشور در دوره پنجم جشنواره است. امید‌واریم این حضور و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقدمه تسری جشنواره در سراسر کشور باشد.  

وی افزود: ارزش افزوده باید مبتنی بر دانش و فناوری باشد. محصولات فرهنگی به دانش ضمنی در ادوار مختلف تاریخ وابسته است؛ به‌عنوان مثال طراح‌های فرش و یا شخصیت‌های بومی و فرهنگی از‌جمله این دانش‌‌هاست.
 
سجادی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جایزه فیروزه بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کردیم یاری‌دهنده جایزه فیروزه باشیم و حضور استار‌ت‌آپ‌ها در این رویداد را غنیمت می‌شماریم.   
 
در این آئین محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لادن حیدری، معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فریدونی، دبیر جایزه فیروزه، سجادی نیری، دبیر ستاد فناوری نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قادر آشنا، مدیر‌عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، و ایوب دهقان‌کار، مشاور معاون امور فرهنگی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها