در نشست سراي اهل قلم عنوان شد

«چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس» دچار شتابزدگي است

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۰
 
 
نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس» عصر روز گذشته یکشنبه 29 آذر برگزار شد. كامران پارسي‌نژاد معتقد است، این مجموعه علی‌رغم نقاط قوت و توانمندي نويسنده دچار نوعی شتاب‌زدگی در تولید است.\
بهاره رهنما، احسان عباسلو، كامران پارسي‌نژاد
 
بهاره رهنما، احسان عباسلو، كامران پارسي‌نژاد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس» عصر روز گذشته یکشنبه 29 آذر با حضور بهاره رهنما، نویسنده اثر، احسان عباسلو ، مترجم و منتقد و کامران پارسی نژاد، منتقد ادبی در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست عباسلو به ذکر خلاصه‌ای از داستان‌های این مجموعه پرداخت و افزود: اين کتاب شامل یازده داستان، با عناوین «تو خفه میشی یا من»، «گروه اکثریت»، «تصمیم»، «مثل همیشه»، «ماما عاشق لاک قرمز بود»، «اسب»، «شمس‌العماره»، «مثل همیشه»، «بزک»، «چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس» و «زانتیای سیاه» است.

وی با بیان اینکه محوریت داستان‌هاي اين كتاب را زنان و مسایل آنان تشکیل می‌دهد، گفت: مردان در این اثر نقش جدی ندارند و با نگاهي كاريكاتوري به آنها پرداخته شده است.

به اعتقاد عباسلو، برخی افکار و کلمات در این کتاب تکرار شده. از اين رو كتاب نيازمند ويرايش مجدد است. برخی از داستان‌ها نيز به سوی طنز می‌رود ولی هدفدار نیست.

وي ادامه داد: داستان نخست این مجموعه از فضا به شکل مناسب استفاده نكرده است؛ ولی شخصیت‌ها مانند تکه‌های پازل در داستان پخش شدند و با کنار هم قرار دادن آنها می‌توان به خوبی داستان را دریافت. 

عباسلو افزود: در داستان «تصمیم» مطالعه جانبی و روانشناسی رنگ‌ها و نمادها را شاهدیم؛ ولي نويسنده به خوبي از اين عناصر استفاده نمي‌كند. 

در ادامه پارسی‌نژاد با بیان اینکه نویسندگان باید دایره مطالعاتی خود را در حوزه علوم‌انسانی افزایش دهند، گفت: ناآشنایی نویسندگان با حوزه علوم انسانی نقطه ضعف محسوب مي‌شود.

به گفته وي، این مجموعه علی‌رغم نقاط قوت و توانمندي نويسنده دچار نوعی شتاب‌زدگی در تولید است. اين مجموعه نيازمند بازنويسي و بازآفريني است. نويسنده بايد در چينش جملات دقت بيشتري مي‌كرد تا اثرپذيري مجموعه بيشتر مي‌شد.

پارسي‌نژاد افزود: این مجموعه را به دو بخش (از صفحه 9 تا 29 و از صفحه 29 تا پايان مجموعه) تقسيم كردم. بخش دوم از داستان «مثل همیشه» شامل نوشته‌هاي متفاوت و قوي است. ولي چهار داستان نخست در نثر مشكل دارند؛ نثر قوام لازم را نیافته است و با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کند.

وي داستان «مثل همیشه» را داراي ریتم و ضرباهنگ دانست و گفت: اين داستان نوعی روایت منظوم است و موجز نویسی ماهرانه دارد.

پارسي‌نژاد با بيان اينكه داستان باید هویت خود را داشته باشد و نباید از آن برای طرح مسايل اجتماعی استفاده کرد، اضافه كرد: نویسنده مجموعه داستان خود را براساس مسایل اجتماعی و روانشناسی نوشته ولی در پی ریشه‌یابی آنها نیست و در حد تلنگر به این مسايل پرداخته است.

وي تمام داستان‌های این مجموعه را شخصیت محور دانست و گفت: اين موضوع طبیعی است چون داستان کوتاه به شخصیت محوری تاکید دارد.

پارسي‌نژاد اعتقاد دارد: نویسنده در این مجموعه در پی همدردی است و در کل اثر روی این حس تاکید دارد.

در ادامه رهنما، طي سخناني با بيان اينكه چاپ کتاب دل و جرات می‌خواهد، گفت: برخی از داستان‌هاي اين مجموعه در روزنامه‌ها و مجلات چاپ شده است.

وي افزود: زبان این مجموعه به صیقل احتیاج دارد و يكدست نبودن داستان‌ها به زمان نوشتن در سال‌های مختلف بر می‌گردد.

رهنما يادآور شد: دغدغه‌های اجتماعي باعث شد برخی از داستان‌های این مجموعه حاوی پیام باشد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 57743