در نشست نقد و بررسی «دست.ر زبان عشق» گفته شد

كاخي:" امين‌پور" چهره‌اي شفاف در شعر معاصر است

 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۶ ساعت ۱۵:۵۶
 
 
در نشست نقد و بررسي واپسين مجموعه شعر قيصر امين‌پور با نام «دستور زبان عشق» در شهر كتاب، مرتضي كاخي، امين‌پور را چهره‌اي شفاف و درخشان در شعر معاصر توصيف كرد كه به خوبي مي‌داند از شعر چه مي‌خواهد و چه مي‌كند.
قیصر امین‌پور در نشست بررسی «دستور زبان عشق»
 
قیصر امین‌پور در نشست بررسی «دستور زبان عشق»
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در ابتداي اين نشست قيصر امين‌پور با بيان اين كه "كمال رئال پسنديده است، نه كمال ايده‌آل و ذهني"، گفت: امروزه خيلي از شاعران مستعد به دليل باور به كمال ذهني شعر، بسيار كم كارند. 

وي با اذعان به اين كه در ابتداي جواني كمال‌گرايي افراطي بوده است، افزود: ولي امروز به هيچ وجه به
نزديك شدن زبان شعر به زبان روزمره، استفاده از اصطلاحات مردم بدون عاميانه شدن شعر، بيان مفاهيم عالي با زبانی ساده و سادگي زباني همراه با روشني و صراحت، از ويژگي‌هايي بودند كه حسيني براي اين مجموعه شعر، برشمرد.
كمال‌گرايي ذهني آن دوران اعتقاد ندارم. شعر بايد در حد امكان و در بستر همين واقعيت روزمره، واجد كمال باشد. 

امين‌پور با اشاره به این که: "چون طاعت از دست نيايد گنهی بايد كرد"، يادآور شد: اين مجموعه هم چون مجموعه‌هاي ديگرم گناهي بوده كه مرتكب شده‌ام و "از آن گناه كه نفعي رسد به غیر، چه باك".
 
وي سپس شعر «اخوانيه» را كه به مرحوم سيدحسن حسيني تقديم شده است، به همراه يك غزل از مجموعه «دستور زبان عشق» براي حاضران قرائت كرد. 

در ادامه اين نشست دكتر مريم حسيني عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا، با بيان اين كه امين‌پور توانسته است در شعر معاصر يكي از برترين جايگاه‌ها را به خود اختصاص دهد، گفت: با دستور زبان عشق بخشي از آرزوهاي نيما تحقق يافته است. 

نزديك شدن زبان شعر به زبان روزمره، استفاده از اصطلاحات مردم بدون عاميانه شدن شعر، بيان مفاهيم عالي با زبانی ساده و سادگي زباني همراه با روشني و صراحت، از ويژگي‌هايي بودند كه حسيني براي اين مجموعه شعر، برشمرد. 

استاد ادبیات دانشگاه الزهرا با اشاره به كوتاه بودن بيشتر شعرهاي اين كتاب، به غالب بودن لحن پرسشي در اين مجموعه پرداخت و اضافه كرد: در اين مجموعه استعاره‌ها و تصويرها در زير سايه جاندارانگاري (آنيميسم) اشيا و امور انتزاعي خود را پنهان مي‌كنند. 

حسيني
براي من جاي سوال است كه او چرا شعر سپيد ندارد. امين‌پور در دوران شعري خود در شاخه اصلي شعر نو كه نيمايي است، مانده است. البته او راه خود را در آغاز پيدا كرده و اين، يعني امين‌پور مي‌داند چه مي‌كند.
«دل» را از قهرمانان «دستور زبان عشق» عنوان كرد و گفت: اين واژه با بسامد بالايي در تركيب هاي زيادي چون "دامن دل/ كودك دل/ كشور دل/ خانه دل و سيب دل" حضور يافته است.
 
وي با اشاره به استفاده زيباي شاعر از انواع حس‌آميزي يادآور شد: به علاوه در اين شعرها تلميح‌هاي زيادي به بزرگان و آثار كلاسيك ادب فارسي و نيز داستان‌هاي پيامبران و بزرگان دين ديده مي‌شود. 

حسيني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اهميت مضمون «عشق» در اين شعرها گفت: عشق برادرانه در شعرهاي «اخوانيه» و «شعري كه براي تو گل كنم»، یعنی دو شعری که به سیدحسن حسینی تقدیم شده‌اند، حضوري پررنگ دارد. از سوي ديگر، عشق امين‌پور، عشق به همه انسان‌ها و همه جهانيان است. او شاعري جهاني است، چرا كه شاعري جهاني است كه چون امين‌پور، دردش درد همه مردم جهان باشد. 

وي در ادامه تاكيد كرد: امين‌پور شاعري است كه خود درد جنگ را تجربه كرده و تلاش مي كند طرحي براي آينده‌اي ارایه کند كه در آن، جنگي وجود نداشته باشد. 

مرتضي كاخي نيز امين‌پور را چهره‌اي شفاف و درخشان در شعر معاصر توصيف كرد و افزود: يك شيوه از شعر زلال نيمايي بعد از انقلاب، متعلق به ايشان است. 

وي با اشاره به گفته شفيعي كدكني
شفيعي كدكني زماني به امين‌پور گفته بود «همين جا كه هستي بمان و تكان نخور، چون به شعر دست يافته‌اي، فقط اگر توانستي كمي آن را شسته رفته هم بكن، همين و بس.»
درباره امين‌پور گفت: شفيعي كدكني زماني به امين‌پور گفته است:«همين جا كه هستي بمان و تكان نخور، چون به شعر دست يافته‌اي، فقط اگر توانستي كمي آن را شسته رفته هم بكن، همين و بس.» 

كاخي با بيان اين كه امين‌پور از شاعران بزرگ معاصر گذر كرده است، اضافه كرد: براي من جاي سوال است كه او چرا شعر سپيد ندارد. امين‌پور در دوران شعري خود در شاخه اصلي شعر نو كه نيمايي است، مانده است. البته او راه خود را در آغاز پيدا كرده و اين، يعني امين‌پور مي‌داند چه مي‌كند. 

وي با تاكيد اين كه شعر امين‌پور هميشه در جايي كه انتظار نداري غافلگير مي‌كند، يادآور شد: اين غافلگيري سبب مي‌شود كه بخش‌هايي از شعر امين‌پور همواره در ذهن مخاطب و ذهن خود من، باقي بماند. 

در ادامه اين نشست اسماعيل اميني، بهروز ياسمي و خليل عمراني مطالبي درباره مجموعه اخير امين‌پور بيان كردند. 

اميني با بيان حديثي از حضرت علي(ع) گفت: حضرت علي(ع) مي‌فرمايند "بهترين شعر آن است كه مثل شود و بهترين مثل آن است كه شعر نباشد". 

وي در
شعر امين‌پور پاسخ عملي بسياري از پرسش‌هاي ذهني علاقه‌مندان شعر و نظریه شعر معاصر است.
ادامه به توضیه پاره‌ای از خصوصیات روزگار حاضر پرداخت و خاطرنشان كرد: در اين روزگار ابزار فراوان شده، به همين دليل انسان امروز، انسان برخورداري است. ولي خيلي از انسان‌ها نمي‌دانند از این فراوانی ابزار چگونه استفاده كنند. 

اميني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به شعر امين‌پور، گفت: دو مجموعه شعر امين‌پور، «گل‌ها همه آفتاب‌گردانند» و «دستور زبان عشق»، به بسياري از پرسش‌هاي من درباره شعر و نظريه شعر پاسخ داده‌اند. 

وي حل مسايلي چون "تقابل سنت و تجدد" و "تقابل ايمان مذهبي و پرسش‌گري و كنجكاوي" را از ويژگي‌هاي شعرهاي امين‌پور عنوان كرد. 

به گفته اميني، شعر امين‌پور پاسخ عملي بسياري از پرسش‌هاي ذهني علاقه‌مندان شعر معاصر است.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 7536