موسوی گرمارودی مطرح کرد

طاهره صفارزاده؛ مروج معناگرايي در شعر

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۶
 
 
سيد علي موسوي در آيين بزرگداشت طاهره صفارزاده از اين شاعر به عنوان شاعر برجسته معناگرا ياد كرد و گفت: مرحومه طاهره صفارزاده با مديريت خاص و آينده‌نگري‌اي كه داشت، زمينه را براي ترويج هر چه بيشتر حوزه معناگرايي در شاعري فراهم کرد.\
سيد علي موسوي گرمارودي
 
سيد علي موسوي گرمارودي

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)، آيين بزرگداشت مرحومه طاهره صفارزاده عصر ديروز (دوشنبه؛ سوم آبان ماه) در سالن اجتماعات انجمن قلم با حضور جمعي از علما، اصحاب فكر و فرهنگ، فرهيختگان جهانی و شاعران برجسته ايرانی برگزار شد. 

موسوی گرمارودی در این آیین ضمن گرامي داشت ياد و خاطره طاهره صفارزاده با بيان اين مطلب اظهار داشت: طاهره صفارزاده بر اساس همين مديريت و آينده‌نگري، نخستين كسي بود كه با درايت كامل و كارشناسانه باعث شد تا براي تمام رشته‌هاي علمي دانشگاه‌ها، كتاب‌هاي زبان تخصصي به زبان‌هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و روسي در سطوح مختلف تاليف شود كه اين فعاليت ارزشمند، در آموزش علوم و فنون، پژوهش‌هاي علمي و ارتباط متقابل با جهان خارج در جهت استقلال علمي و فرهنگي در سال‌هاي بعد از انقلاب بسيار موثر بود.

این شاعر ديني و مترجم قرآن تصريح كرد: طاهره صفارزاده با آگاهي از خلا فرهنگي نهضت اسلامي در آغاز نهضت، به كمك نويسندگان سرشناس و متعهد مسلمان، اقدام به تاسيس مركزي به نام «كانون فرهنگي نهضت اسلامي» كرد كه در مدت مسووليت او قبل از پيروزي انقلاب اسلامي حدود 300 هنرجو در رشته‌هاي سينما، عكاسي، تئاتر، نقاشي، گرافيك، شعر و داستان به همت استاداني برجسته در آن مركز پرورش يافتند که اندكی بعد، از چهره‌ها و مسوولان فرهنگي و هنري انقلاب اسلامي شدند. كانون فرهنگي نهضت اسلامي پس از آن كه صفارزاده آن را به جوان‌ها واگذار كرد، به «حوزه انديشه و هنر اسلامي» و بعدها به «حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي» تغيير نام داد.

گرمارودي با اشاره به كتاب‌هايي كه مجموعه اشعار صفارزاده را دربردارند افزود: حركت ذهني شاعر در شعر نبايد آنقدر پيچيده و دور از دسترس باشد كه براي مخاطب مبهم باشد و نه اينكه آنقدر آشكار باشد كه مجال جستجو و كشف‌هاي تازه در قلمرو شعر را از بين ببرد. شعرهاي مجموعه «رهگذر مهتاب» طاهره صفارزاده نمونه‌اي از اين سهولت در دسترسي و شعرهاي مجموعه «سد و بازوان» او نشانه اين ابهام بيش از حد است.

وي ادامه داد: در مجموعه «طنين در دلتا» شعرهاي «سفراول»، «سفر زمزم» و «فتح كامل نيست»، آغاز شكل يافتن زبان ويژه و نخستين ثمره‌هاي سخت كوشي شاعر به چشم‌ مي‌خورد. اوج سخت كوشي و پختگي طاهره صفارزاده را از جهات زباني، بياني و محتوا در كتاب «سفر پنجم» او مي‌توان مشاهده كرد. لذا مجموعه «سفر پنجم» اوج كمال شعري طاهره صفارزاده است.

مولف كتاب «از آدم(ع) تا عيسي(ع)» خاطر نشان كرد: اين بانوي دين پژوه و عارف ايراني در كتاب «سفر پنجم» به ذات والاي جامعه به عنوان يك كل محترم و اصيل نزديك مي‌شود؛ اما عنان اسب نجيب شعر خود را به دست افراد نمي‌سپارد؛ بلكه او مي‌كوشد تا اين رخش را به ميان مردم آورده تا بار آنان را بردارد.

شاعر ديني و مترجم قرآن بيان كرد: همچنين كتاب «سفر پنجم» با شعر سفر سلمان آغاز مي‌شود كه خود مجموعه‌اي بلند و از موفق‌ترين شعرهاي اين مجموعه است و مخاطب با مطالعه آن درمي‌يابد كه در شعر سلمان فارسي سخن از قيام و برخاستن يك تن است. اما به جاي نام اين شخص با صفتي عام يعني «دهبان» شناسانده شده تا شمول بيشتري داشته باشد. طاهره صفارزاده در شعر «سلمان فارسی» از ايديولوژي ويژه‌اي در حوزه انقلاب‌ها برخوردار است كه ريشه در قرآن و اسلام دارد.

مولف كتاب «صليب نخل» گفت: در هر بند از شعر سلمان فارسي، ايماژهايي واضح و شفاف و انعكاسي از حركت هماهنگ كل هستي از شاعر به چشم‌ مي‌خورد كه ذهن شاعر را به استاد كاشي‌كار ماهري تشبيه كرده است.

گرمارودي در پايان سخنان خود بيان كرد: پنج شعر نخست كتاب «سد و بازوان» طاهره صفارزاده گزيده‌اي است از مجموعه «چتر سرخ» كه در آمريكا از طرف بخش نويسندگان بين‌المللي دانشكده ادبيات دانشگاه آيووا به چاپ رسيده كه نشاندهنده اهميت اين كتاب در سطح جهان است.

در ادامه اين بزرگداشت، منيژه آرمين، شاعر، گفت: شخصيت اجتماعي طاهره صفارزاده كاملا در اشعار ايشان مشهود است؛ به گونه‌اي كه تمام شعرها، شعارها و شخصيت ايشان با بينش‌هاي اجتماعي مطرح در جامعه ديني عجين است و اين مطلب براي تمام مخاطبان مجموعه اشعار طاهره صفارزاده واضح و صريح است، حتي در برخي از اشعاري كه صفارزاده در آنها به مسايل فردي و عاشقانه توجه دارد باز هم بينش اجتماعي اين شاعر ايراني كاملا مشخص و بارز است.

آرمين ادامه داد: در مجموعه اشعار «دفتر دوم»، طاهره صفارزاده با ديدگاه‌ها و عناصر تازه‌اي در شعر روبرو مي‌شود، زبان او هويت و ويژگي خاصي پيدا مي‌كند و نهايتا آهنگ شعري او بناي بيشتري پيدا مي‌كند.

نويسنده كتاب «نبضم را بگير؛ همهمه بودن دارد» اظهار داشت:  برخلاف بسياري از نويسندگان و شاعراني كه در دوران قبل از انقلاب دچار ياس فلسفي شده بودند، هيچگاه سروده‌هاي ايشان دچار اين ياس نشد؛ بلكه در شعرهاي ايشان با دوران‌هاي متفاوتي از زندگي صفارزاده مواجه مي‌شويم كه از روشنفكري ايشان سخن مي‌گويند، روشنفكري‌اي كه به مذهب ديني گرايش دارد و با نوعي مبارزه همراه است.

در پايان اين بزرگداشت دكتر مهديه الهي قمشه‌اي از چگونگي آشنايي‌اش با طاهره صفارزاده سخن گفت و با سرودن يك رباعي، ياد و خاطره او را گرامي داشت و گفت: اميدوارم كه ما نيز از اين بانوي بزرگوار درس بگيريم و با علم، دانش و درايت در گردونه عالم هستي كاري كنيم كه نام نيكي از خود به يادگار بگذاريم.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 85571