توزیع کتاب در کشور از دیدگاه نویسندگان و ناشران/11

ذکائی: بهبود سیستم توزیع کتاب منوط به تولید متناسب با بازار نشر است

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۱
 
 
جلال ذکائی، مدیرمسئول انتشارات ترنج و مدیرکل پیشین دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر ضرورت حرکت به سمت نشر حرفه‌ای، گفت: باید تولید کتاب متناسب با نیاز بازار نشر باشد؛ در این صورت سیستم توزیع کتاب نیز به صورت خود به خود بهبود می‌یابد.
 
 ذکائی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به چالش‌های حوزه توزیع کتاب، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل این‌که به حوزه کتاب، صرفا به دید فرهنگی نگاه شده و جنبه‌های اقتصادی آن مغفول مانده، شاهد مشکلات فراوانی از جمله نابسامانی سیستم توزیع کتاب در این حوزه هستیم.
 
وی با بیان این‌که تا زمانی که نگاه اقتصادی به حوزه کتاب نداشته باشیم، نمی‌توان به بهبود فرایند توزیع کتاب در کشور امیدوار باشیم، گفت: در صورتی‌که کتاب براساس نیاز بازار نشر و سلائق مردم تولید نشود، نه تنها در حوزه توزیع کتاب بلکه در سایر حوزه‌‌های مربوط به کتاب نیز مشکل خواهیم داشت.
 
این کارشناس چاپ و نشر ضمن تأکید بر این نکته که باید در حوزه کتاب از نگاه صرفا فرهنگی به نگاه فرهنگی ـ اقتصادی حرکت کنیم، بیان کرد: تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چرا کتاب‌های حوزه کمک آموزشی با وجود نابسامان بودن سیستم توزیع کتاب در کشور، همچنان از بازار نشر خوبی برخوردارند؟ بدون تردید این‌گونه کتاب‌ها هم براساس سلائق مردم و هم با لحاظ کردن نیاز بازار نشر تولید می‌شوند.
 
مدیرکل پیشین دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این انتقاد که برخی موزعان به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند گفت: به هیچ وجه با این انتقاد موافق نیستم چرا که موزعان به دنبال درآمد و سود بیشتر هستند و هیچ خصومتی با هیچ ناشری ندارند. مسلم است هر کتابی که برای موزعان بازده اقتصادی نداشته باشد و مورد نیاز جامعه و مبتنی بر ذائقه مردم نباشد، در دایره فعالیت‌‌های آنها قرار نمی‌گیرد.
 
وی با بیان این‌که باید در حوزه کتاب، نسبت عرضه و تقاضا منطقی و درست باشد، اظهار کرد: در وضع فعلی، میزان تولید کتاب (عرضه) بیش از تقاضای مخاطبان است و به‌وفور شاهدیم که تعداد کتاب‌های منتشر شده، براساس باورهای ذهنی ناشر، مؤلف، مترجم و حمایت‌های دولت، بیش از نیاز جامعه است.
 
ذکائی ضمن تأکید بر این نکته که باید نشر کشور به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند، افزود: تصور می‌کنم بهبود فرایند توزیع کتاب در کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود؛ راه‌اندازی تعداد بیشتری از واحدهای توزیع کتاب یا حمایت‌های مقطعی از این واحدها، چندان پاسخگو نیست. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم برای بُرون‌رفت از چالش‌های حوزه توزیع کتاب، یک برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر نیاز جامعه صورت بگیرد.

*در این زمینه بخوانید:
(1) آموزگار: نسبت تعداد ناشران به کتابفروشان منطقی نیست/ تمرکز 75 درصد صنعت نشر در پایتخت (اینجا)
(2) مدیر انتشارات منادی تربیت: توزیع کتاب گرفتار حلقه‌های غیر صنفی و مجاری نامناسب است (اینجا)
(3) مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف: بعضی ساندویچ‌فروش‌های دیروز، دنبال پخش کتاب رفته‌اند! (اینجا)
(4) حسن سرشتی: توزیع کتاب در کشور در انحصار قشر خاصی از پخشی‌هاست (اینجا)
(5) رُهبانی: ناکارآمدی شبکه توزیع، زمینه تولید و نشر کتاب‌های کم‌ارزش را فراهم‌تر می‌کند (اینجا
(6) محبی: با افزایش تقاضای کتاب، شبکه توزیع خودبه‌خود فعال می‌شود (اینجا)
(7) علی بیک: نسبت کتابفروشی‌ها به ناشران استاندارد نیست/شبکه توزیع کتاب باید ساماندهی شود(اینجا)
(8) توکل صدیق: چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها، جوابگوی هزینه‌های آنها نیست(اینجا)
(9) خُرامان: فیلم‌های سینمایی شبکه توزیع خانگی دارند اما از توزیع کتاب غافل مانده‌ایم (اینجا)
(10) مرادی کرمانی: مراکز پخش کتاب در قالب شبکه متمرکز فعالیت کنند / در چرخه توزیع برای کتاب‌هایم مشکلی پیش نیامده است (اینجا)
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 213210