پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
ذکائی: چاپ دیجیتال به هدفمند شدن سرمایه‌گذاری در صنعت نشر کمک می‌کند

جلال ذکائی، مدیر گروه ترنج و مدیرمسئول ماهنامه تخصصی چاپخانه با بیان این‌که امروز چاپ دیجیتال یک توصیه و پیشنهاد نیست، بلکه الزام و اجبار است، گفت: چاپ دیجیتال به هدفمند شدن سرمایه‌گذاری در صنعت نشر کمک بسیار زیادی می‌کند.

ذکائی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مزیت‌های چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی، اظهار کرد: چاپ دیجیتال و ارتباط آن با کتاب را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ نخست از نظر کیفیت و دوم از دریچه صرفه‌جویی و جلوگیری از انباشت سرمایه ناشران.
 
وی درباره دیدگاه نخست یعنی «کیفیت» گفت: با تکنولوژی‌هایی که امروز در دنیا دیده می‌‌شود، نه تنها کیفیت چاپ دیجیتال کتاب پایین نیامده، بلکه حتی در بعضی از حوزه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.
 
مدیرمسئول ماهنامه تخصصی چاپخانه درباره چاپ دیجیتال از دریچه صرفه‌جویی و جلوگیری از انباشت سرمایه ناشران، افزود: در چاپ دیجیتال، کتاب براساس شمارگان مورد نیاز منتشر می‌شود که در اصطلاح به آن چاپ در مقابل تقاضا می‌گویند؛ کتاب به هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد، چاپ می‌شود نه به اندازه‌ای که ما تصور می‌کنیم بازار نیاز دارد.
 
رئیس نمایشگاه بین‌المللی چاپ دیجیتال ادامه داد: به‌طور مثال در چاپ دیجیتال، یک کتاب در شمارگان 200 یا 500 نسخه منتشر و سپس بازاریابی‌ها انجام شده و مبتنی بر نیاز واقعی بازار، درباره چاپ کتاب در شمارگان بالا تصمیم‌گیری می‌شود. اما در روش سنتی، ناشران ناگزیر از چاپ کتاب در یک شمارگان حداقلی به‌طور مثال تیراژ دو یا سه هزار نسخه‌ای هستند. بدون تردید در چنین شرایطی سرمایه هنگفتی از ناشران انباشته می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری روی سایر کتاب‌ها را سلب می‌کند.
 
مدیرکل پیشین دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر این نکته که چاپ دیجیتال به هدفمند شدن سرمایه‌گذاری در صنعت نشر کشور کمک بسیار زیادی می‌کند، عنوان کرد: شخصی‌سازی از دیگر مزیت‌های چاپ دیجیتال بوده که متأسفانه از آن غفلت شده است. به این معنا که در مقوله شخصی‌سازی، این امکان فقط در اختیار چاپ دیجیتال است که به تعداد مخاطبان و براساس ذائقه و نیاز‌های شخصی آن‌ها، کتاب با اطلاعات متغیر چاپ شود. اما در روش چاپ سنتی اساساً این امکان وجود ندارد.
 
ذکائی در پاسخ به این پرسش که «آیا چاپ دیجیتال مستثنی از هرگونه نقص و عیب است؟» گفت: بدون تردید هر تکنولوژی که به بازار می‌آید، در کنار محاسن، یک سلسله عیوب نیز دارد، اما مهم آن است که براساس هزینه‌ و فایده تکنولوژی جدید، تصمیم بگیریم که چگونه می‌شود از آن استفاده کرد.
 
مدیرمسئول ماهنامه تخصصی چاپخانه افزود: قاعدتاً چاپ دیجیتال به‌ویژه در کشور ما معایبی دارد که در برخی موارد حقوق مادی و معنوی صاحب اثر در آن رعایت نمی‌شود. چاپ دیجیتال به دلیل سهل‌الوصول و کم هزینه بودن و کاربری آسان، مورد استفاده بسیاری از ناشران و دفاتر فنی قرار می‌گیرد و این امر اگر ضابطه‌مند و توسط دولت کنترل نشود، امکان سوء‌استفاده را برای افراد سودجو فراهم می‌کند که متأسفانه اکنون شاهد این ناهنجاری هستیم و چاپ و تکثیرهای غیرمجاز برخی کتاب‌ها ناشی از همین موضوع است که البته این امکان در همه جای دنیا وجود دارد؛ بنابراین باید موضوع توسط دولت مدیریت شود.
 
وی با اشاره به دلایل استفاده نکردن برخی ناشران از چاپ دیجیتال اظهار کرد: شاید یکی از دلایل، اعتماد نداشتن آن‌ها نسبت به امنیت اثرشان است که در اختیار چاپخانه‌های دیجیتال قرار می‌دهند و تصور می‌کنند با در اختیار قرار دادن فایل‌ کتاب‌هایشان دیگر اساساً صاحب آن اثر نخواهند بود.
 
ذکائی ادامه داد: دلیل دیگر، ناشی از تصورات اشتباه ذهنی آن‌هاست. به این معنا که آن‌ها به اشتباه تصور می‌کنند کیفیت چاپ دیجیتال پایین‌تر از کیفیت چاپ اُفست است. من تصور می‌کنم چنانچه این گروه از ناشران با مزایای چاپ دیجیتال آشنا شوند، در کنار معایب آن، استفاده از چاپ دیجیتال را ترجیح می‌دهند.
 
رئیس نمایشگاه بین‌المللی چاپ دیجیتال با بیان این‌که البته این دوستان که مخالف چاپ دیجیتال هستند، در آینده نه چندان دور ناگزیر از استفاده از چاپ دیجیتال هستند، گفت: معتقدم فرهنگ‌سازی و آشنا کردن آن‌ها با چاپ دیجیتال، در بهره‌مندی از این فناوری بی‌تأثیر نخواهد بود که این امر می‌تواند به دو طریق محقق شود؛ نخست این‌که اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی با برگزاری جلسات متعدد، جایگاه چاپ دیجیتال را مشخص کنند و دوم این‌که نقش رسانه‌ها و نشریات در شناساندن چاپ دیجیتال و بیان شفاف مزایا و معایب آن، به این دست از ناشران بی‌تأثیر نیست.
 
وی با اشاره به نقش چاپ دیجیتال در آینده روشن صنعت چاپ و نشر، افزود: بدون تردید آینده صنعت نشر ایران متأثر از چاپ دیجیتال خواهد بود. حتی صنعت چاپ به‌طور کلی و نه فقط در حوزه کتاب بلکه به سایر حوزه‌های چاپ مانند بسته‌بندی و تبلیغات تجاری، تحت‌تأثیر چاپ دیجیتال قرار گرفته و عرصه را بر چاپ سنتی تنگ کرده است. ایران نیز به‌عنوان یکی از اجزای جامعه جهانی، ناگزیر از تبعیت از تکنولوژی‌های روز است و به عبارتی چاپ دیجیتال امروز یک توصیه و پیشنهاد نیست، بلکه یک الزام و اجبار است و کسانی که از غافله چاپ دیجیتال عقب بمانند، باید با سال‌ها تلاش، جبران خسارت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها