بایدها و نبایدهای طرح‌های مروج کتابخوانی / 5

کَرخی: طرح‌های مروج کتابخوانی نیازمند تبلیغات هستند

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۴
 
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور با بیان این‌که طرح‌های مروج کتابخوانی زمینه خروج کتاب از عزلت را فراهم کرده‌اند، گفت: ضرورت دارد تبلیغات مؤثری برای معرفی بیشتر این طرح‌ها صورت بگیرد.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از جمله طرح‌های مروج کتابخوانی هستند که تاکنون دو دوره از آن‌ها با همت و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده‌ و سومین دوره آن‌ها در سال جاری در حال برگزاری است.

 
عباس کَرخی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» درباره ضرورت و اهمیت برگزاری جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» اظهار کرد: این جشنواره‌ها ایجاد فضای شور و نشاط در حوزه کتابخوانی در سراسر کشور را باعث شده‌اند. در فضایی که به  یار مهربان بسیار نامهربانی شده هر حرکتی که در سطح ملی به کتابخوانی کمک کند، قابل قدردانی و انرژی‌بخش است.
 
وی افزود: برپایی این جشنواره‌ها کار بسیار خوبی در راستای پایتخت جهانی کتاب محسوب می‌شود. اگر این امکان به وجود بیاید که ایران نیز در یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب، برگزیده داشته باشد، آن موقع است که یکی از چشم‌اندازهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه محقق می‌شود.
 
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور ادامه داد: در این راستا، رسانه‌ها باید به کمک جشنواره‌ها بیایند و آن‌ها را به‌خوبی و شایستگی معرفی کنند. این جشنواره‌ها باید نقد شوند تا نقاط قوت و ضعف آن‌ها شناسایی شود.
 
کَرخ توضیح داد: بر هیچ فردی پوشیده نیست که وضعیت کتاب و کتابخوانی به دلایل مختلف مانند گسترش فضای مجازی چندان مساعد نیست و مردم از کتاب فاصله گرفته‌اند. در چنین فضایی برپایی این جشنواره‌ها زمینه خروج کتاب از عزلت را فراهم کرده‌اند. اما رسانه‌ها نیز باید ورود پیدا کنند و تمام جوانب آن‌ها را بسنجند تا غنی‌تر از دوره‌های پیشین به کار خود ادامه دهند.
 
وی از نبود تبلیغات برای معرفی جشنواره‌ها، به عنوان ضعف این حرکت فرهنگی یاد کرد و گفت: ورود صدا و سیما به این عرصه ضرورت دارد. صدا و سیما می‌تواند هم به عنوان اسپانسر و هم به عنوان ابزاری برای تبلیغات، به یاری این جشنواره‌ها بیاید. همچنین افزایش تعداد اسپانسرهای این جشنواره‌ها، نقش مؤثری در تشویق اُرگان‌های مختلف برای گام برداشتن در این عرصه دارد.
 
آیین اختتامیه‌ انتخاب «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» هفته‌ اول اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین، «پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در نخستین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، «اهواز» با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم «نیشابور» توانست این عنوان را از آن خود کند.

جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری بهعنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 243904