دعاگویی: مهم‌ترین زیرساخت نظام آموزش آشنایی معلمان با ابزار‌های چند‌رسانه‌ای است

 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲
 
 
حمیدرضا دعاگویی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان، ضمن اعلام کسب رتبه پنجم کشوری در هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد، گفت: افزایش دانش معلمان با ابزار‌های چند‌رسانه‌ای مهم‌ترین زیرساخت در عرصه آموزش است.
 
حمیدرضا دعاگویی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیک «رشد» اظهار کرد: برگزیدگان کشوری و استانی هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد هفته گذشته با حضور حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در کرمان برگزار شد. تعداد سه‌هزار و 300 اثر از سوی دانشجویان، دانشجو معلمین و دانش‌آموزان همچنین فرهنگیان برای ارسال اثر به این دوره از جشنواره با ورود به سامانه «رشد» اعلام آمادگی کردند.

کرمان در رتبه چهارم کشوری هفتمین جشنواره ایستاد  
وی افزود: دو هزار و 38 طرح در پنج بخش به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و داوران از دو منظر فنی و محتوایی به بررسی این آثار پرداختند. با توجه به سهمیه استان کرمان در نهایت 165 اثر به دبیر‌خانه کشوری ارسال شد و از بین آثار شرکت‌کنندگان کرمانی 10 اثر در سطح کشوری حائز رتبه شدند. استان کرمان به لحاظ کمَی بدون احتساب تهران نیز رتبه چهارم کشوری را کسب کرد و در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره 50 طرح در سطح استانی معرفی و از طراحان آن تجلیل شد.       
 
دعاگویی درباره سرنوشت و کارآیی نرم‌افزار‌های این دوره از جشنواره ادامه داد: اهداف مختلفی از برگزاری این جشنواره از سوی متولیان دنبال می‌شود. نخست تهیه بانک از محتوا‌های الکترونیکی تولید شده از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است. یادآور می‌شوم که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابزار‌‌های‌ آموزشی نوین و چند‌رسانه‌ای به‌عنوان بسته‌های آموزشی به تدریج جایگزین کتاب درسی یا کاغذی می‌شود.

این مقام مسئول آموزش و پرورش استان کرمان در تشریح  اهمیت تولید نرم‌افزار‌های چند‌رسانه‌ای رشد، گفت: اهمیت ویژه محتوا‌ی الکترونیکی رشد به تولید‌کننده آن که در واقع مصرف این ابزار است، مربوط می‌شود. همه این آثار با هدف بهره‌برداری سه دسته دانش‌آموز، دانشجومعلم و معلم شامل 148 هزار محتوا از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی در سامانه «رشد» در حال بارگذاری است. محتوای الکترونیک مکمل کتاب درسی به حساب می‌آید و تولید‌کنندگان در تولید محتوای الکترونیک بیشتر به کتاب‌های جدید‌‌التالیف مانند کتاب ریاضی پایه ششم متمرکز هستند.   
 
محتوای‌های چند رسانه‌ای  در آینده نظام آموزشی موثرند
دعاگویی درباره تاثیر محتوای الکترونیک در میزان تمایل خانواده‌ها و دانش‌آموزان از کتاب‌های کمک آموزشی اظهار کرد: هنوز استقرار پایه‌ها براساس برنامه درسی ملی سند تحول به پایان نرسیده و از سوی دیگر کنکور براساس حافظه‌محوری برگزار می‌شود، بنابراین باید در سال‌های آینده منتظر تاثیر این محتوا‌ها بر میزان استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی باشیم. خوشه‌ها و شاخه‌های مختلف در دروس متوسطه اول و دوم به‌ویژه کتاب‌های «تفکر و سبک زندگی» همچنین «تفکر و سواد رسانه‌ای» عامل تشویق دانش‌آموز برای رها شدن از جریان حافظه‌محوری است.

وی ضمن اشاره به تاثیر مثبت محتوا‌های چند‌رسانه‌ای در کاهش میزان استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی افزود: با توجه به نیاز‌های اجتماعی دانش‌آموزان و قرار گرفتن در معرض اطلاعات رسانه‌‌های متنوع و از بین رفتن جاذبه رسانه‌های کاغذی، محتوا‌های الکترونیکی بی‌تردید در کاهش تمایل دانش‌آموز در استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی موثر است.
 
لزوم آشنایی معلمان با ابزار‌های آموزشی
دعاگویی درباره زیر‌ساخت‌های لازم برای توسعه محتوا‌های چند رسانه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین زیر‌ساخت‌ها برای توسعه ابزار‌‌های‌ آموزشی چند‌رسانه‌ای که البته به‌عنوان دغدغه این وزارتخانه نیز مطرح شده کسب آمادگی معلمان برای همراه شدن با تحولات جاری در عرصه دیجیتال است؛ به‌عبارت دیگر با توجه به تغییرات پرشتاب عرصه آموزش پایه‌های مختلف و تولید 180 عنوان کتاب جدید در سال جاری توانمندی معلم برای فعالیت در این فضا ضروری است. آموزش و پرورش استان کرمان برای تحقق این هدف حتی از عبارات استانی نیز استفاده می‌کند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 243996