چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
مشارکت آوانامه در پویش سطر سپید

موسس و مدیرعامل شرکت آوانما، با تاکید برلزوم جانمایی ناشران کتاب‌های الکترونیک در بخش عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخی از ناشران مشهور کتاب‌های کاغذی را حامی کتاب‌های صوتی دانست.

دامون آذری، موسس و مدیر عامل شرکت «آوانامه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت کتاب‌های صوتی در ایران و جهان گفت: در دنیای پرمشغله امروز کتاب صوتی مکمل خوبی برای کتاب کاغذی است و در شرایط مختلف مانند پیاده‌روی یا حتی قبل از خواب می‌توان از کتاب صوتی استفاده کرد؛ بنابراین کتاب صوتی یکی از ضروریات زندگی پرمشغله ما شده است. به‌عبارت دیگر در بسیاری از مواقع می‌توان کتاب صوتی را جایگزین کتاب‌های کاغذی کرد.  
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک با اشاره به توجه ویژه کشور‌های پیشرفته به مقوله کتاب‌های صوتی ادامه داد: ده‌ها هزار کتاب صوتی از سوی ده‌ها شرکت در کشور‌های اروپایی تولید شده، در حالی‌که فقط چهار یا پنج سال است در ایران شرکت‌های تولید‌کننده این نوع محصول فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.  
 
آذری در ادامه با مقایسه میزان تولید کتاب صوتی در ایران و کشور‌‌های پیشرفته افزود: در حالی‌که میزان تولید کتاب صوتی در ایران در حدود 600 نسخه است در ایالات متحده آمریکا 250 هزار کتاب صوتی تولید شده با این وجود آینده این صنعت را در ایران روشن می‌بینم.
 
این ناشر با اشاره به مشکلات تولید‌کنندگان کتاب صوتی ادامه داد: نا‌آشنایی ناشران با کتاب صوتی، مشکل اصلی فعالان این حوزه است و این ناآگاهی موجب نگرانی آن‌ها نسبت به کاهش فروش نسخه کاغذی شده است؛ به‌عبارت دیگر ناشران سنتی، کتاب‌های صوتی را رقیب کتاب‌ کاغذی می‌دانند این در حالی‌است که نسخه صوتی به‌هیچ وجه موجب کاهش فروش کتاب‌های کاغذی نمی‌شود، حتی در برخی موارد با توجه به تاثیر تبلیغی کتاب صوتی، زمینه افزایش فروش کناب‌های کاغذی نیز ایجاد شده است. البته بسیاری از ناشران پرکار و قدیمی مانند چشمه، ققنوس، نگاه، قطره و نیلوفر برای تقویت جایگاه کتاب‌های صوتی برخی آثار خود را به‌صورت صوتی نیز تولید می‌کنند؛ اما در مجموع بدنه اصلی نشر نسبت به کتاب‌های صوتی و به‌طور کلی نشر الکترونیک بدگمانی دارند و ریشه این بدگمانی نا‌آگاهی است.  
 
آذری ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مردم نیز نسبت به کتاب صوتی اطلاعاتی ندارند. به‌عبارت دیگر از مزایای و حتی چیستی آن بی‌خبرند؛ علاوه براین کتاب صوتی برای بسیاری از مخاطبان مفهومی پارادوکسیکال است.
 
این تولید‌کننده کتاب‌های صوتی درباره راهکار‌های آشنایی بیشتر ناشران و مخاطبان با این نوع نشر گفت: آگاهی دادن به ناشران وظیفه شرکت‌های تولید‌کننده کتاب‌های صوتی است تا با ارائه میزان فروش و بی‌تاثیری تولید کتاب صوتی بر میزان فروش کتاب‌ کاغذی اعتماد ناشران را جلب کنیم.
         
اذری ادامه داد: بخش دیگر این آگاهی‌بخشی وظیفه حکومتی است؛ یعنی نهادهای دولتی باید ناشران را نسبت به اهمیت کتاب‌های صوتی آگاه کنند. حضور ناشران کتاب‌های صوتی در بخش عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در معرفی این نشر موثر است. متاسفانه تلاش بسیاری انجام دادیم تا در بخش عمومی سی‌امین‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه‌ داشته باشیم که محقق نشد.

آذری درباره مشارکت آوانما در پویش «سطرسپید» گفت: طرح اهداء کتاب صوتی از دو سال پیش در مجموعه «آوانما» ایجاد و در این مدت، دو نسخه کتاب به یکی از کتابخانه‌های شهر ری اهدا شده است؛ البته برای اهداء نسخه صوتی نیازمند اخذ مجوز از ناشر کاغذی هستیم.
 
این فعال حوزه نشر کتاب صوتی از برگزاری جلسه مشترک با مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و مبتکر پویش «سطر سپید» خبر داد و ابراز امید‌واری کرد که این حرکت در آینده به نتایج مطلوب برای نابینایان برسد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ویراستارباشی ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    سلام و ادب در روتیتر، نام شرکت را مرقوم فرموده‌اید «آوانامه»؛ اما در لید آورده‌اید «آوانما». خطای سهوی است یا اساساً این دو فرق دارند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها