گفت‌وگو ایبنا با کارشناس مصرف برق درباره محتوای منتشر شده در مصرف برق

ادبیات فنی را عامه پسند کنیم

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱
 
 
عباس غائب‌لو درباره نقشی که محتوای رسانه‌ها و کتاب‌ها در مصرف انرژی دارند گفت: راه طولانی میان ادبیات فنی و ادبیات عامه‌پسند وجود دارند؛ به نظر من علم باید با هنر آمیخته شود تا بتوان آن را سر زبان‌ها انداخت.
 
عباس غائب‌لو، برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره محتوای کتاب‌ها و اطلاع‌رسانی در زمینه مصرف برق گفت: با وجود اینکه دانشمندان و افراد بسیاری در زمینه صرفه‌جویی و آگاهی‌بخشی آن فعالیت دارند، اما درباره بهینه‌سازی و نحوه صحیح مصرف برق کتاب‌ خاصی نداریم. معمولا صرفه‌جویی در مصرف برق مربوط به مباحثی چون سبک زندگی است.
 
وی افزود: انتظاری نداریم که در بحث‌های فنی در  رشته مهندسی برق کتاب برای عموم تالیف شود و مباحث علمی و فنی در کتاب برای عموم توضیح داده شود؛ اکنون در زمینه صرفه‌جویی مصرف برق معمولا کتاب‌ برای عموم زمانی تالیف می‌شود که از سوی سازمان خاصی هدایت شده باشد و مربوط به بحث‌های تبلیغاتی باشد. در کل اصول صرفه‌جویی در غالب کتابچه‌ها بیان شده است و کتاب‌های اندکی در این زمینه داریم.
 
 
غائب‌لو با اشاره به تالیفات برای عموم از سوی دانشگاهیان گفت: در کشور ما دانشگاه‌ها از جامعه جدا هستند. با وجود اینکه در بحث‌های تئوریک در سطح بالایی قرار داریم علم هنوز در صنعت و جامعه ما نیامده است چه برسد به آنکه در میان مردم رواج پیدا کند. ما به لحاظ تئوریک و علوم پایه پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم علم خود را کاربردی کنیم کاربردی کردن علم اصلی‌ترین مرحله پیشرفت یک جامعه دراین حوزه است. علم زمانی‌ کاربردی می‌شود که هم در حوزه صنعت و هم در میان عموم مردم راه پیدا کند.
 
دانش داریم تالیف کافی نداریم
وی ادامه داد: استادان و صاحبان کرسی به ویژه اهالی فن و مهندسی، دانش کافی دارند؛ اما چندان برای تالیفات عمومی دست به قلم نمی‌شوند. برخی از آن‌ها نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند برای عموم توضیح دهند. به همین دلیل محصولات دانشگاهی در دانشگاه‌ها می‌ماند. در کل راه طولانی میان ادبیات فنی و ادبیات عامه‌پسند وجود دارند؛ به نظر من علم باید با هنر آمیخته شود تا بتوان آن را سر زبان‌ها انداخت.
 
رسانه‌ها کمتر هشدار دهند و بیشتر آگاه کنند
این مولف درباره محتوای منتشر شده در زمینه صرفه‌جویی در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها فقط به صرفه‌جویی از سوی مردم اشاره می‌کنند و بیشتر محتوای منتشر شده جنبه هشداری دارند. کمتر زمانی پیش آمده است که علاوه بر هشدار در صرفه‌جویی به جنبه علمی آن بپردازند و نقش آگاهی‌بخشی را برای جامعه ایفا کنند. شرایط کتاب‌ها هم اینگونه است برای مثال کتاب‌ها باید اطلاعاتی را در اختیار عموم مردم بگذارد که آن‌ها بدانند وقتی صحبت از کمبود برق و یا تولید و ذخیره آن می‌شود به چه معنا است.
 
غائب‌لو گفت: ادبیات جامعه با ادبیات دانشگاهی فاصله زیادی دارد. دلیل این معضل را می‌توان در دغدغه‌های مولفان دانشگاهی و صاحبان کرسی جست. آن‌ها چندان برای عموم نوشتن را دغدغه خود نمی‌دانند.
 
وی افزود: رسانه و کتاب‌ها باید نقش اقناعی داشته باشند. به اعتقاد من محتوا در بحث انرژی فرهنگ‌سازتر از قانون است. برای مثال اگر در بحث انرژی افزایش هزینه داشته‌ باشیم و اگر رسانه‌ها وجود نداشته باشند برخورد زیادی در جامعه به وجود می‌آید. همچنین رسانه باید مسئولیت آگاهی مردم از صرفه‌جویی را برعهده داشته باشد و در راستای هشدارهایی که در این بحث می‌دهد محتوایی هم منتشر کند که مردم را قانع به صرفه‌جویی کند. کتاب‌ها هم همین شرایط را باید داشته باشند؛ من معتقدم کتابی را که در این زمینه هم منتشر می‌شود،باید با سیاستی درست در دسترس مردم قرار داد.
 
به گفته غائب‌لو در طول زمان باید بحث مصرف را در عرصه فرهنگی در میان مردم جا بیاندازیم و  محتوایی که درباره صرفه‌جویی در مصرف برق منتشر می‌شود باید همراه با قانون باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر به کتاب‌هایی نیاز داریم که قوانین مربوط به مصرف انرژی را هم در مقیاس ملی و هم در مقیاس بین‌المللی انتشار دهند تا مردم با اطلاعات بیشتری به مصرف انرژی بپردازند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 263948