مدیر نشر ثالث در گفت‌و‌گو با ایبنا:

ارز مسافرتی به مسافران نمایشگاه فرانکفورت بدهید

زمینه خرید و فروش رایت در نمایشگاه فرانکفورت فراهم شود
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۲
 
 
علی جعفریه حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را دارای دو تاثیر می‌داند و معتقد است که ناشرانی که در این نمایشگاه موفق به خرید و فروش رایت شده‌اند باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند.
 
علی جعفریه؛ مدیر نشر ثالث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره مهم‌ترین رویکرد‌ ناشران در شرایط فعلی بازار نشر ایران برای حضور در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بیان کرد: پنجمین سال است که ناشران بخش خصوصی در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حاضر می‌شوند و این شیوه حضور روند روبه‌رشدی را نشان می‌دهد.
 
برای نمایشگاه فرانکفورت برنامه‌ریزی داشته باشیم
وی با تاکید بر تاثیر مثبت رویکرد موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ایجاد غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران افزود: فکر می‌کنم ادامه سیاست‌های موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی طی چند سال آینده درصد کمی از خواسته‌های ناشران را پاسخ بدهد.
 
جعفریه با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی ناشران با هدف حضور موثر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ادامه داد: باید زمینه‌های حضور تاثیر‌گذار با برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌های مشترک با ناشران و نویسندگان صاحب‌نام دیگر کشور‌ها را فراهم کنیم. برنامه‌هایی که زمینه خرید و فروش حق رایت از دیگر ناشران را ایجاد می‌کند.         
 
همکاری ثالث با ناشران چینی 
وی درباره نتایج حضور نشر ثالث در شصت و نهمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: سال گذشته با چند ناشر چینی ملاقات و مذاکره داشتیم و در نمایشگاه پکن برای ترجمه کتاب از فارسی به چینی و به عکس به نتیجه رسیدم به توافقات نهایی رسیدم. 
 
جعفریه درباره معیار‌های حضور حرفه‌ای ناشران ایرانی در بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دنیا بیان کرد: متاسفانه ناشران ایرانی به دلیل نپیوستن به معاهده برن توانایی چندانی در عرصه جهانی ندارند. باید قدم‌هایی برداریم تا ناشرانی که در عرصه بین‌الملل، مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا می‌کنند و موفق به خرید و یا فروش حق‌رایت می‌شوند حداقل در داخل حمایت شوند.

لزوم حمایت از ناشران موفق در خرید و فروش رایت
مدیر نشر ثالث در تشریح چارچوب‌های حمایت از ناشران خریدار و یا فروشنده کپی‌رایت در قالب نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران موفق در تبادل رایت کتاب‌ در نمایشگاه‌های بین‌المللی، جلوگیری از صدور مجوز این کتاب‌ها برای دیگر ناشران است.
 
جعفریه پدیده ترجمه‌های موازی را یکی از آسیب‌های نبود حمایت از ناشران موفق در خرید رایت دانست و ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران صاحب حق رایت کتاب‌های خارجی حمایت کند زمینه‌ موفقیت‌های دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند. ناشران با این توجهات علاقه‌ بیشتری برای حضور موثر در عرصه بین‌المللی پیدا می‌کنند بنابراین حرفه‌ای شدن را باید از خودمان و از داخل شروع کنیم.  
   
شرایط بازار نرمال نیست
این فعال حوزه نشر در پیش‌بینی حضور ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ادامه داد: شرایط فعلی بازار نشر نرمال نیست؛ به‌عنوان مثال افزایش نرخ ارز، هزینه‌ها را افزایش داده و به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تمهیداتی بیندیشد تا ارز مسافرتی در اختیار ناشران متقاضی حضور در این رویداد بزرگ جهان کتاب قرار گیرد.
 
جعفریه درباره میزان تاثیر‌پذیری فعالان نشر ایران از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت دو تاثیر را برای ناشران  ومسئولان ایرانی به همراه دارد. مسئولان حوزه فرهنگ از تجربه حضور در این عرصه با جریان بین‌المللی کتاب آشنا می‌شوند و با دید بهتر می‌توانند درباره صدور مجوز تصمیم‌گیری کنند.
 
این فعال حوزه نشر ادامه داد: ناشران نیز در عرصه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با دریای وسیعی از انواع کتاب‌های صوتی و کاغذی که با شیوه‌های مختلف منتشر شده‌اند مواجه می‌شوند و نتیجه این مواجه نیز افزایش آگاهی و دانش نشر است.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 264067